Uit: „The City in History" door Lewis Mumford bedreigd pandje te kopen. Het effect was ver rassend. Na het een kwam het ander. Nu, zeven jaar later mag worden gesteld, dat zo men toen niet hiermee begonnen was, de Winthont in de Kaaistraat nimmer zou zijn gerestaureerd. Het leuke erkerwinkeltje, Voorstraat 100, vast en zeker in verkeerde handen zou zijn gekomen. Hetzelfde kan worden gezegd van de enkele jaren geleden zo prachtig gerestaureerde patriotten-sociëteit in de Koopmanstraat. Kortom, zouden de verdere punten, die thans in veilig bezit verkeren, hoogst waarschijnlijk een minder fraaie bestemming heb ben gekregen. Met een zekere trots mag hier dan ook naar voren worden gebracht dat al deze missieposten in Brielle er het hunne toe hebben bijgedragen de belangstel ling voor Brielle als monument in breder kring op te wekken. Met recht kan worden geconstateerd dat er de laatste jaren hier toch wel wat bereikt is. Evenwel, de ideële C.V. bleef een particuliere hob by, aan zekere financiële grenzen gebonden. Van daar dat er naar een meer zakelijke aanpak moest worden gestreefd. Deze werd gevonden niet in de oprichting van een vereniging, noch in die van een stichting, maar in een naamloze vennootschap. Toen dit een voldongen feit was geworden en via de pers deze plannen bekend konden worden ge maakt werd tevens een geïllustreerde prospectus met een uittreksel der statuten aan verschillende particulieren en instellingen verzonden, met daar bij de uitnodiging om aan het gevraagde kapitaal, groot 100.000 gulden te willen deelnemen. De doelstelling werd aldus omschreven: De vennootschap heeft tot doel werkzaam te zijn voornamelijk in het belang van de volkshuisvesting in de gemeente Brielle, in het bijzonder daar, waar woon- of bedrijfsruimte dreigt verloren te gaan, waarvan behoud uit hoofde van de historie of architectuur behouden kan blijven. In de toelich ting wordt daaraan nog het. volgende toegevoegd: „Wij streven ernaar ons doel te bereiken o.a. door aankoop en restauratie van de daarbij in aanmer king komende en ter beschikking zijnde panden bij te dragen tot herstel van het oude stadsschoon. Ofschoon verkoop na restauratie de voorkeur zal hebben, is eigen exploitatie na herstel niet uitge sloten". Dat het de directie (er werd een directeur be noemd, voorlopig zonder salariëring), ernst is met haar plannen blijkt wel uit het feit, dat zij bij haar introductie aan de buitenwereld kon bekend ma ken dat het eerste pand, Heultje 1, was gekocht. De andere panden, in een schilderachtig straatje aan de voet der Sint Catharijnekerk gelegen, wa ren eerder in vertrouwde handen gekomen. Teza men met deze eigenaresse zal getracht worden een serie woninkjes voor alleenstaanden te creëren, een vervallen buurtje zal weer betekenis gaan krijgen. Daartoe werd aan een plaatselijke architect opdracht gegeven. Het eerste schaap is over de dam. Mogen er velen volgen! Een en ander zal zeker afhangen van de mogelijkheden der N.V. Het is gebleken, dat er van particuliere zijde belangstelling voor bestaat. Wij hopen echter in dit blad nadere mededelingen te doen over de verdere gang van zaken. Mochten er onder de lezers belangstellenden zijn tot deel name, dan is ondergetekende of de directie van de Algemene Bank Nederland te Brielle gaarne be reid de nodige inlichtingen te verschaffen. J. KLOK Gangbaar als de meest populaire en doeltreffende methode om een stad te vernielen is de aanleg van veelbanige autowegen, liefst op koog niveau, naar het stadshart. Dit kwam op onmiddellijk nadat de hoge spoorlijnen voor passagiersvervoer gesloopt werden als hinderlijke elementen! Hoewel Los Angeles het geweldigste voorbeeld geeft van stads- vernieling op grote schaal door ongeremde bouw van autowegen, is Boston misschien een nog be klagenswaardiger slachtoffer omdat het meer te verliezen had. Boston beroemt zich immers op een waardevolle historische kern waar alle voorzienin gen binnen loopafstand liggen Zoals bij gangbare militaire plannen die op ver delging door kernwapens zijn gebaseerd trachten de Bostonse plannenmakers hun beginfouten te 14 verbergen door deze op ruimer schaal te herhalen. Het eindresultaat zal lijken op Greensboro, bijge naamd „de parkeerterreinstad"ten onrechte ove rigens omdat iedere stad hard bezig is een par- keerterreinenstad te worden. Zelfs Amsterdam en Parijs, met al hun ruimte gereserveerd voor auto's en niets vrijgelaten voor een van de andere func ties van de stad. Zodoende hebben de bommen die de City van Londen verwoestten niet méér schade aangericht dan het onbeperkt ontwerpen van auto wegen en parkeren elke dag doet Bij de autoivegen, zoals bij de bouw van wolken krabbers, zien wij een hoge technische vaardigheid in mechanische organisatie en practisch ontwerp verenigd met een verlammende maatschappelijke onbekwaamheid en culturele analfabetendom.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1969 | | pagina 18