Molenfonds Gasselternijveen
M.a.w. indien op het mateloos brede gat in de ge-
velwand een brug aangesloten zou hebben, dan
zou aan het besloten karakter van het stadsbeeld
geweld zijn aangedaan. Nu die brug enkele tien
tallen meters verder zuidwaarts komt en men van
het Rembrandtsplein af door het gat over de ter
plaatse 70 m. brede Amstel heen de Groen-
brugwal in zal kijken, blijft dit besloten karakter
gehandhaafd. Het tegendeel lijkt ons waarschijn
lijker.
Rheden, bestemmingsplan Dieren-Noordwest
G.S. van Gelderland hebben Heemschut bericht
dat de bezwaarschriften, o.a. van de Bond en van
de Ver. tot Behoud van Natuurmonumenten, tegen
de in het Rhedense bestemmingsplan geprojec
teerde woongebouwen van 7 lagen, buiten verdere
behandeling kunnen worden gelaten, omdat aan
het gehele bestemmingsplan goedkeuring wordt
onthouden. B. en W. hadden in verband met de
ingekomen bezwaren reeds afgezien van deze
hoogbouw in het fraaie landschap.
Naar den, bestemmingsplan Vesting 1968"
Tegen het ontwerp-bestemmingsplan voor de vesting
Naarden zijn vele bezwaren ingediend. Ook Heem
schut heeft zich tot de Raad gewend met een brief
waarin gewezen werd op de gevaren die in dit par
tiële plan besloten liggen. Het ontworpen plein bij
de kerk, bestemd voor parkeerterrein ten behoeve
van café's e.d. zou te groot worden in verhouding-
tot de omringende straatwanden, en een aantasting-
betekenen van de kern van de historische vesting.
Het is volgens Heemschut niet nodig in het hart van
de intieme middeleeuwse stad deze parkeergelegen
heid te scheppen. Dat kan aan de rand, aan de bin
nenzijde van de vestingwerken op het Adriaan Dorts-
manplein. Verkeerstechnisch onjuist en voor het
leefklimaat hinderlijk is ook het voornemen om
het verkeer door de vesting te leiden, langs de kerk
en het stadhuis. Volgens huidige inzichten moeten
historische stadskernen wel bereikbaar blijven, maar
dient te worden vermeden er verkeerswegen dwars
doorheen te voeren, vooral wanneer hiervoor door
braken zouden plaatsvinden.
Te weinig waarborgen bieden de bij het ontwerp be
horende bebouwingsvoorschriften tegen de schaal
vergroting. Er is wel een minimum perceelsbreedte
van 6 m. aangegeven maar geen maximum. Bepa
lingen omtrent het karakter, de schaal en het ritme
van de gevelwanden alsmede over de te gebruiken
materialen zouden bij bouwprojecten van grotere om
vang ontsporingen kunnen tegenhouden.
Heemschut heeft op grond van het bovenstaande de
Raad gevraagd het verkeersvraagstuk in de vesting
opnieuw te laten bestuderen, ten einde te bereiken
dat de ontworpen verbredingen van de Wijde Steeg,
de Peperstraat en de Pijlstraat achterwege kunnen
blijven.
Men denkt wel eens dat de nog overgebleven molens nu wel
veilig zijn. Herstel wordt immers gesubsidieerder is een
speciale actieve vereniging voor
En toch verdwenen sinds 1960 nog 41 molens uit het
Nederlandse landschap. Toch zijn er telkens opnieuw
speciale acties nodig om molens voor ondergang te behoeden.
Dat vergt energie en vasthoudendheid, dat vergt bijdragen
van vele kanten, maar als het zover is, verheugt iedere
voorbijganger zich over het resultaat.
In de Drentse gemeente Gasselte stond een 18 m. hoge
korenmolen, een bovenkruier met stelling en zwicht-
wieken, gebouwd in 1841. De molen raakte in onbruik,
sloping leek onvermijdelijk. Het gemeentebestuur kocht de
molen, om hem elders in de gemeente te herbouwen, in
Gasselternijveen, bij het riviertje de Hunze, dichtbij het
zwembad. Om een begin te maken stelden de raadsleden
hun presentiegeld van de zitting waarin het besluit tot koop
viel, ter beschikking van de restauratie. Nu moet dit fonds
verder aangroeien. Wie wil helpen, kan zijn bijdragen
storten op postgiro 89 87 24 van de Coöp. Raiffeisenbank
te Gasselternijveen, met de vermelding Voor Molenfonds
Gasselternijveen.'"
147