Autokerkhoven dreuning te verwachten die fataal zal zijn voor de fundering van de oude bestaande bebouwing. In Amersfoort zelf wordt al hardop gesproken over een te verwachten doorbraak, waarbij de Appel markt wordt genoemd. Er zouden al grondaankopen zijn verricht, meldt de Amersfoortsche Courant en binnenskamers zou al besloten zijn tot afbraak van het oude deel van het katholieke nu leegstaand seminarie en van 'het huisje, dat vroeger de stal van Prins Maurits was in de Muurhuizen. De redactie voegt hier aan toe: „Als het zover komt is de beer inderdaad los. Dan is een stuk van Amersfoort ten ondergang gedoemd." Protesten tegen de verkrachting van het stadsschoon Niet alleen de Bond Heemschut, maar ook de mo numentencommissie van Flehite diende niet mis te verstane bezwaren in bij het stadsbestuur. De besturen waren ten stadhuize gehoord, dus aan de „wens tot democratische inspraak" was voldaan, maar dit is niet meer dan een formaliteit gebleken. De Amersfoortsche Courant van 8 augustus jl. laat in een redactioneel artikel „C A en de oude stad" onverbloemd lezen hoe zij er over denkt. Zij noemt een brief van het zakencentrum aan het College vari B W van Amersfoort, waarin gevraagd wordt geen aandacht te schenken aan de protesten van de Bond Heemschut en de monumentencommissie van He li i te. Dit zakencentrum meent, dat volgens bevoegde zijde het niet uitgesloten moet worden geacht, dat het bedrijf van een vestiging in Amersfoort afziet. Diens standpunt is: deze plannen of anders hele maal niet. De Amersfoortsche Courant noemt deze brief hoogst merkwaardig' en meent dat men een dergelijke bijna naar chantage riekende uitspraak moet afwijzen. Zij hekelt ook de geheimzinnigheid die rond deze zaak is betracht en de houding van het gemeente bestuur, dat de requestranteil liet opdraven alleen maar om een beslissing aan te horen. Zij hoopt dan ook, dat Den Haag de adressen van Heemschut en Flehite bij de besluitvorming zwaar zal laten mee tellen. Alternatieven voor vestiging grootwinkelbedrijf Nog moet wel gewezen worden op de alternatieven die er overigens meestal wel zijn, maar die de bouw bedrijven der grootwinkeliers vaak niet wensen. Ook hier is er dan het gemeentebestuur ter correctie. In de eerste plaats is er de wens tot aanpassing in maat, ritme en verhouding tot de bestaande waardevolle stadskern. In de tweede plaats de regeling van een zodanige toevoer van de verkoopsgoederen dat dit niet ten kóste van waardevolle panden in cle bin nenstad geschiedt. In de derde plaats een aanvaard bare regeling van de verkeerssituatie en het par keren. In Amersfoort wijst Flehite op de mogelijkheid van vestiging elders en noemt daarvoor ten minste twee zeer geschikte plaatsen, met alle gelegenheid tot par keren en zelfs tot uitbreiding, maar ook van bereik baarheid. Op 3 september zal deze aangelegenheid in de Raad der gemeente Amersfoort worden behandeld. De Amersfoortsche Courant wijst op het recht van de burgerij op open kaartspel. Fr zal inzicht moeten worden geboden in het be stemmingsplan voor de oude binnenstad; en het blad vervolgt: „Het bezwaar van de Boncl Heem schut dat het gemeentebestuur werkt met plannen in portefeuille die geen enkele rechtskracht heb ben en dat het belangrijke stedebouwkundige maat regelen incidenteel regelt, snijdt zeker hout. Dat is, zoals Fleemschut zegt niet elegant. Wij vinden dat eerlijk gezegd nogal eufemistisch uitgedrukt", aldus de Amersfoortsche Courant. N.B. Intussen heeft-de Raad in de door C A ge wenste zin beslist. De Stichting Recreatie, contactcentrum voor open luchtrecreatie, vacantiebesteding en natuurbehoud heeft een rapport uitgebracht over het probleem: autokerkhoven. Het geïllustreerde rapport geeft, gestaafd door cij fers en voorbeelden, een helder inzicht in de nijpen de noodzaak om dit groeiende probleem aan te vat ten. De voorzitter van de Stichting Recreatie, de heer H. Molendijk, onderschrijft, namens zijn Stich tingsbestuur, de conclusie van de beraadsgroep, waar zij wijst op de noodzaak van een sluitend ge heel van overheidsmaatregelen die cle vestiging van autokerkhoven aan banden leggen en de sanering bevorderen. De cijfers van dit rapport zijn opzien barend. Niet minder dan 798 opslagplaatsen wor den vermeld, waarvan er 489 zonder gemeentelijke toestemming worden geëxploiteerd. Van 574 opslag plaatsen wordt vermeld, dat deze van de openbare weg af duidelijk zichtbaar zijn. Het probleem rijst levensgroot op, als men beseft, dat het aantal afgedankte auto's per jaar 100.000 bedraagt. Verwacht wordt dat dit aantal de volgen de jaren nog belangrijk zal stijgen. In een samenvatting van 22 punten wordt in het rapport o.m. gewezen op de voortschrijdende aan tasting van het landschap, op de wenselijkheid tot de aanschaffing van „shredder-installaties", geschikt tot schrootverwerking der autowrakken. Ook wijst men op de mogelijkheid van enig effect tot de op lossing van dit probleem door een systeem van be lastingheffing op alle motorvoertuigen, die zich op de openbare weg bevinden, rijdend dan wel stil staand. 95

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1968 | | pagina 7