Autokerkhoven
dreuning te verwachten die fataal zal zijn voor de
fundering van de oude bestaande bebouwing.
In Amersfoort zelf wordt al hardop gesproken over
een te verwachten doorbraak, waarbij de Appel
markt wordt genoemd. Er zouden al grondaankopen
zijn verricht, meldt de Amersfoortsche Courant en
binnenskamers zou al besloten zijn tot afbraak van
het oude deel van het katholieke nu leegstaand
seminarie en van 'het huisje, dat vroeger de stal van
Prins Maurits was in de Muurhuizen. De redactie
voegt hier aan toe: „Als het zover komt is de beer
inderdaad los. Dan is een stuk van Amersfoort ten
ondergang gedoemd."
Protesten tegen de verkrachting van het stadsschoon
Niet alleen de Bond Heemschut, maar ook de mo
numentencommissie van Flehite diende niet mis
te verstane bezwaren in bij het stadsbestuur. De
besturen waren ten stadhuize gehoord, dus aan de
„wens tot democratische inspraak" was voldaan,
maar dit is niet meer dan een formaliteit gebleken.
De Amersfoortsche Courant van 8 augustus jl. laat
in een redactioneel artikel „C A en de oude stad"
onverbloemd lezen hoe zij er over denkt. Zij noemt
een brief van het zakencentrum aan het College vari
B W van Amersfoort, waarin gevraagd wordt geen
aandacht te schenken aan de protesten van de Bond
Heemschut en de monumentencommissie van He
li i te. Dit zakencentrum meent, dat volgens bevoegde
zijde het niet uitgesloten moet worden geacht, dat
het bedrijf van een vestiging in Amersfoort afziet.
Diens standpunt is: deze plannen of anders hele
maal niet. De Amersfoortsche Courant noemt deze
brief hoogst merkwaardig' en meent dat men een
dergelijke bijna naar chantage riekende uitspraak
moet afwijzen.
Zij hekelt ook de geheimzinnigheid die rond deze
zaak is betracht en de houding van het gemeente
bestuur, dat de requestranteil liet opdraven alleen
maar om een beslissing aan te horen. Zij hoopt dan
ook, dat Den Haag de adressen van Heemschut en
Flehite bij de besluitvorming zwaar zal laten mee
tellen.
Alternatieven voor vestiging grootwinkelbedrijf
Nog moet wel gewezen worden op de alternatieven
die er overigens meestal wel zijn, maar die de bouw
bedrijven der grootwinkeliers vaak niet wensen. Ook
hier is er dan het gemeentebestuur ter correctie. In
de eerste plaats is er de wens tot aanpassing in maat,
ritme en verhouding tot de bestaande waardevolle
stadskern. In de tweede plaats de regeling van een
zodanige toevoer van de verkoopsgoederen dat dit
niet ten kóste van waardevolle panden in cle bin
nenstad geschiedt. In de derde plaats een aanvaard
bare regeling van de verkeerssituatie en het par
keren.
In Amersfoort wijst Flehite op de mogelijkheid van
vestiging elders en noemt daarvoor ten minste twee
zeer geschikte plaatsen, met alle gelegenheid tot par
keren en zelfs tot uitbreiding, maar ook van bereik
baarheid.
Op 3 september zal deze aangelegenheid in de Raad
der gemeente Amersfoort worden behandeld. De
Amersfoortsche Courant wijst op het recht van de
burgerij op open kaartspel.
Fr zal inzicht moeten worden geboden in het be
stemmingsplan voor de oude binnenstad; en het
blad vervolgt: „Het bezwaar van de Boncl Heem
schut dat het gemeentebestuur werkt met plannen
in portefeuille die geen enkele rechtskracht heb
ben en dat het belangrijke stedebouwkundige maat
regelen incidenteel regelt, snijdt zeker hout. Dat is,
zoals Fleemschut zegt niet elegant. Wij vinden
dat eerlijk gezegd nogal eufemistisch uitgedrukt",
aldus de Amersfoortsche Courant.
N.B. Intussen heeft-de Raad in de door C A ge
wenste zin beslist.
De Stichting Recreatie, contactcentrum voor open
luchtrecreatie, vacantiebesteding en natuurbehoud
heeft een rapport uitgebracht over het probleem:
autokerkhoven.
Het geïllustreerde rapport geeft, gestaafd door cij
fers en voorbeelden, een helder inzicht in de nijpen
de noodzaak om dit groeiende probleem aan te vat
ten. De voorzitter van de Stichting Recreatie, de
heer H. Molendijk, onderschrijft, namens zijn Stich
tingsbestuur, de conclusie van de beraadsgroep,
waar zij wijst op de noodzaak van een sluitend ge
heel van overheidsmaatregelen die cle vestiging van
autokerkhoven aan banden leggen en de sanering
bevorderen. De cijfers van dit rapport zijn opzien
barend. Niet minder dan 798 opslagplaatsen wor
den vermeld, waarvan er 489 zonder gemeentelijke
toestemming worden geëxploiteerd. Van 574 opslag
plaatsen wordt vermeld, dat deze van de openbare
weg af duidelijk zichtbaar zijn.
Het probleem rijst levensgroot op, als men beseft,
dat het aantal afgedankte auto's per jaar 100.000
bedraagt. Verwacht wordt dat dit aantal de volgen
de jaren nog belangrijk zal stijgen.
In een samenvatting van 22 punten wordt in het
rapport o.m. gewezen op de voortschrijdende aan
tasting van het landschap, op de wenselijkheid tot
de aanschaffing van „shredder-installaties", geschikt
tot schrootverwerking der autowrakken. Ook wijst
men op de mogelijkheid van enig effect tot de op
lossing van dit probleem door een systeem van be
lastingheffing op alle motorvoertuigen, die zich op
de openbare weg bevinden, rijdend dan wel stil
staand.
95