een huis in de binnenstad
aan alle eigenaren en bewoners van
en aan allen die dit willen worden
geheel eigen
bekoring
behoefte aan
het individuele
meer
mogelijkheden
Het Sociaal Geografisch Instituut van de Universiteit van Amsterdam
heeft een onderzoek verricht, waarvan de resultaten openbaar werden
gemaakt op het Internationale Congres 'Urban Cor and Inner City'.
Wat is daaruit gebleken? In tegenstelling tot de veel verspreide opinie
van diverse stadsbestuurders is de binnenstad een zeer geliefd woonoord
aan het worden. De wachtlijsten ibij bekende instellingen als Hendrick de
Keyser, Stadsherstel, Lieven de Key, Diogenes e.d. bevestigen deze
tendens, die ook buiten Nederland is geconstateerd.
Een van de redenen om in het hart van de stad te willen wonen is de
steeds groter wordende afstand van de saaie, nieuwe woonwijken tot de
als levend ervaren kern. Door de onmiddellijke nabijheid van restaurants
en theaters, winkels, terrasjes en kroegjes, heeft een huis in het centrum
een geheel eigen bekoring.
Buitenshuis voelt men zich als het ware opgenomen in het bruisende
leven van deze tijd. Binnenshuis kan de rust van eeuwen heersen.
Een andere reden schuilt in het feit, dat een groeiend aantal mensen zich
stoort aan de eenvormigheid van de huizen, waarin zij moeten wonen.
Een huis in een blok, in een rijtje of aan een galerij mist vaak iedere
mogelijkheid tot herkenning; het enige individuele is het huisnummer.
Men woont niet graag in een straat die zich van geen andere onderscheidt.
Men woont niet graag in een huis, dat lijkt op zoveel andere huizen in
Groningen, Eindhoven, Rotterdam of Enschede.
De huizen in de oude Nederlandse binnensteden worden juist gekenmerkt
door de grote individualiteit van gevels en interieuren. Daardoor spreken
zij zoveel sterker aan.
De mogelijkheid om in het centrum te gaan wonen is groter dan voorheen.
Oude huizen werden vroeger door de bewoners verlaten omdat ze met
de beschikbare middelen niet langer goed te bewonen waren. Bedrijven
namen de plaats in van de bewoners, maar o.a. door verkeersproblemen
trekken de bedrijven nu naar nieuwe gebouwen aan de rand van de stad.
De huizen worden in vaak desolate toestand achtergelaten, te koop of