ke Werken en der Stadsontwikkeling, van de com
missie van bijstand in het beheer der Gemeentebe
drijven en van de commissie van advies en bijstand
voor het verkeer een nadere toelichting te geven op
zijn adres aan de Raad.
Burgemeester dr. I. Samkalden zat de vergadering
voor. Ons bestuur kreeg een half uur toegemeten
om zijn toelichting te geven en vragen te beant
woorden. Als afgevaardigden van het dagelijks be
stuur traden op de heren: A. G. M. Boost, Ton
Koot en C. W. Schaling.
Van de zijde van de Bond Heemschut werd aange
drongen op een structuurplan, zoals dat sinds 1952
was verzocht, een structuurplan waarin alle facet
ten van nu en de naaste toekomst in één visie zou
den worden bekeken en waaruit de noodzaak van
nieuwe inzichten in de verkeersproblemen zou moe
ten blijken. Niet het structuurplan ophangen aan
een metroplan, maar de verkeers-, regeneratie- en al
le andere problemen (stadhuis, opera, nieuwbouw,
binnenstadsbeleid) uit een structuurplan laten
voortvloeien. Nadruk werd gelegd op de nadelige
gevolgen van een ondergronds stadsspoor dwars
door de daarvoor kwetsbare binnenstad en aange
drongen werd op een ander tracé nl. als een ring-
lijn rondom de binnenstad. In overweging werd
gegeven om, in afwachting van het structuurplan,
enige maatregelen te treffen, om de z.g. verkeers-
verstikking te bestrijden.
Hierna maakten verschillende Raadsleden gebruik
van de gelegenheid om vragen te stellen. De Burge
meester verzocht ook de hoofdambtenaren van Pu
blieke Werken te antwoorden op de meer concrete
vragen door Heemschut gesteld. Helaas waren deze
antwoorden onbevredigend en was de tijd te kort
voor deugdelijke repliek onzerzijds. Op aandrang
van de Burgemeester aan de hoofdambtenaren om
concreet te zijn, kwam naar voren, dat PW meent,
dat geen gevaar voor de funderingen van de aan de
metro-routes belendende percelen te duchten is, dat
geen bovengrondse nevenverschijnselen zoals lucht
kokers e.d. zouden nodig zijn, omdat er luchtroos
ters zullen komen en dat een ringlijn rondom de
binnenstad niet goed mogelijk zou zijn, omdat de
loopafstand dan te groot zou worden. Op onze aan
drang om samenwerking met de Nederlandse Spoor
wegen, zodat de oostlijn efficiënter zou worden be
handeld, kwam de opmerking, dat de N.S. het spoor
naar de mensen wil brengen en daarom o.m. het
liefst stations op de Munt en de Dam zouden heb
ben Daar komen overigens metro-stations!
Als men weet, dat de bouwput voor C A op het
Damrak, door het wegzuigen van het dieptewater
43
Van boven naar onder: HaarlemmerstraatBrouwersgracht,
Prinsengracht, Vijzelgracht. Door het metroplan bedreigde
stadsbeelden. Het blok wevershuizen aan de Vijzelgracht be
dreigd, door een kantoorbouw-project. (foto's Ton Koot)