ke Werken en der Stadsontwikkeling, van de com missie van bijstand in het beheer der Gemeentebe drijven en van de commissie van advies en bijstand voor het verkeer een nadere toelichting te geven op zijn adres aan de Raad. Burgemeester dr. I. Samkalden zat de vergadering voor. Ons bestuur kreeg een half uur toegemeten om zijn toelichting te geven en vragen te beant woorden. Als afgevaardigden van het dagelijks be stuur traden op de heren: A. G. M. Boost, Ton Koot en C. W. Schaling. Van de zijde van de Bond Heemschut werd aange drongen op een structuurplan, zoals dat sinds 1952 was verzocht, een structuurplan waarin alle facet ten van nu en de naaste toekomst in één visie zou den worden bekeken en waaruit de noodzaak van nieuwe inzichten in de verkeersproblemen zou moe ten blijken. Niet het structuurplan ophangen aan een metroplan, maar de verkeers-, regeneratie- en al le andere problemen (stadhuis, opera, nieuwbouw, binnenstadsbeleid) uit een structuurplan laten voortvloeien. Nadruk werd gelegd op de nadelige gevolgen van een ondergronds stadsspoor dwars door de daarvoor kwetsbare binnenstad en aange drongen werd op een ander tracé nl. als een ring- lijn rondom de binnenstad. In overweging werd gegeven om, in afwachting van het structuurplan, enige maatregelen te treffen, om de z.g. verkeers- verstikking te bestrijden. Hierna maakten verschillende Raadsleden gebruik van de gelegenheid om vragen te stellen. De Burge meester verzocht ook de hoofdambtenaren van Pu blieke Werken te antwoorden op de meer concrete vragen door Heemschut gesteld. Helaas waren deze antwoorden onbevredigend en was de tijd te kort voor deugdelijke repliek onzerzijds. Op aandrang van de Burgemeester aan de hoofdambtenaren om concreet te zijn, kwam naar voren, dat PW meent, dat geen gevaar voor de funderingen van de aan de metro-routes belendende percelen te duchten is, dat geen bovengrondse nevenverschijnselen zoals lucht kokers e.d. zouden nodig zijn, omdat er luchtroos ters zullen komen en dat een ringlijn rondom de binnenstad niet goed mogelijk zou zijn, omdat de loopafstand dan te groot zou worden. Op onze aan drang om samenwerking met de Nederlandse Spoor wegen, zodat de oostlijn efficiënter zou worden be handeld, kwam de opmerking, dat de N.S. het spoor naar de mensen wil brengen en daarom o.m. het liefst stations op de Munt en de Dam zouden heb ben Daar komen overigens metro-stations! Als men weet, dat de bouwput voor C A op het Damrak, door het wegzuigen van het dieptewater 43 Van boven naar onder: HaarlemmerstraatBrouwersgracht, Prinsengracht, Vijzelgracht. Door het metroplan bedreigde stadsbeelden. Het blok wevershuizen aan de Vijzelgracht be dreigd, door een kantoorbouw-project. (foto's Ton Koot)

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1968 | | pagina 8