Op Heemwacht
TON KOOT
Inspraak van de burgerij
De herhaalde klacht, dat er bij het nemen van be
langrijke beslissingen te weinig gelegenheid aan de
burgerij wordt gegeven tot enige inspraak, kwam ten
aanzien van de metroplannen in Amsterdam in eni
ge kranten aan de orde. In enkele andere kranten,
waar men dit krachtens hun politieke instelling wel
zou hebben verwacht, bleef elke kritiek in dit op
zicht merkwaardig genoeg achterwege.
In „Het Parool" van 16 maart lazen wij: „De Am
sterdamse burger die een zak vol beloften heeft ge
kregen over inspraak en hearings, hoort nu dat de
zaak na besloten zittingen vrijwel in kannen en krui
ken is.
Natuurlijk kunnen B. en W. betogen, dat ze aan
hun democratische plichten hebben voldaan door
de zaak in de raadscommissie te brengen. Maar dat
is juist het onbevredigende.
Bij de belangrijke zaken dreigt de behandeling in de
geheime commissievergaderingen in Amsterdam een
te sterk accent te krijgen, waardoor de openbare be
handeling in de gemeenteraad steeds meer een for
mele aangelegenheid wordt. De Amsterdamse kiezer
heeft geen idee, welk standpunt zijn vertegenwoor
diger in de raadscommissie inneemt. Wat hij bij de
openbare behandeling op 15 en 16 mei kan verne
men is in feite een georganiseerd debat over een
panklare zaak. De werkelijke discussie heeft in be
sloten kring plaats gehad.
Deze gewoonte is al zo ingeburgerd dat de raadsle
den zelf daar niets vreemds meer aan vinden.
De raadsleden moeten dan ook maar niet vreemd
opkijken, als het publiek de behandeling in de raad
dan wel gelooft".
In „De Volkskrant" van 4 april lazen we: „Iedereen
zal het er over eens zijn, dat in een steeds in opper
vlakte toenemende stad snel vervoer op eigen bo
ven- of ondergrondse baan noodzakelijk is. Maar
laat men niet de illusie hebben dat een metro in de
binnenstad het verkeersprobleem oplost.
De haltes liggen te ver uit elkaar, aanvullend ver
voer zal noodzakelijk blijven, ook met een metro die
in de binnenstad slechts twaalf haltes heeft.
Het meest verdrietige is echter wel, dat de 45 geko
zen Amsterdamse burgers nauwelijks keus wordt ge
laten. Afwijzen van de plannen betekent jarenlang
uitstel. Zelfs een wijziging zou onverantwoorde ver
traging opleveren.
De fout is enkele jaren geleden gemaakt, toen de
raad akkoord ging met de oprichting van een bu
reau Stadsspoorweg, dat verlof kreeg de lijnen op
papier te zetten, zonder dat tussentijdse controle van
de raadsleden mogelijk was. De raadsleden moeten
nu een pasklaar plan goedkeuren of afwijzen. De
burgerij, onvoldoende voorgelicht, gedurende de ja
ren van voorbereiding, heeft geen enkele stem".
„Het Algemeen Handelsblad" van 6 april schreef
naar aanleiding van de dezer dagen verschenen Voor
lichtingskrant, die huis aan huis werd bezorgd van
wege het gemeentebestuur:
„De informatiekrant, die we liever een propaganda
voor het gemeentelijke stadsspoorwegplan willen
noemen, is een half jaar te laat verschenen. De bur
gers mogen nu zes weken meedenken. Zij krijgen
evenwel van de gemeente geen vergelijkingsmate
riaal, omdat in de informatiekrant bestaande alter
natieven ontbreken. De informatiekrant voldoet
dus niet aan de essentiële voorwaarde voor het op
gang brengen van een publieke meningsvorming.
Wij kunnen het „appèl" van B. en W. op de Am
sterdamse burgerij dan ook alleen zien als een
krampachtige correctie op een besluitvormingspro
cedure, waarop naar democratische maatstaven kri
tiek mogelijk is".
Kritiek van tegenstanders-deskundigen op het me
troplan
Als dit nummer verschijnt zijn de metroplannen te
Amsterdam al in de Raad geweest, toch menen wij
in ons orgaan, waar wij bepleit hebben de metro
buiten de binnenstad te houden, maar die er als
een ring omheen te laten lopen, de mening van eni
ge deskundigen-tegenstanders te moeten vermelden.
Dit óók, omdat de uitvoering van het plan in de
loop van de komende 30 jaren door verschillende
gemeenteraden en gemeentebesturen zal moeten
worden bekeken. Misschien zijn er straks andere
in onze ogen betere meningen over deze zaak en
kan er door varianten aan te brengen nog verbete
ring worden gebracht in de plannen, zoals die nu
door het huidige gemeentebestuur aan de orde zijn
gesteld.
Wij grijpen hier terug op een artikel in „Het Alge
meen Handelsblad" van 27 maart waar een der re
dacteuren een samenvatting geeft van verschillende
vormen van kritiek.
41