(Vervolg Heemschutberichten) Studiegroep binnenstad Groningen De democratie in de besluitvorming over grote tech nische projecten is een moeilijke zaak, maar einde lijk dringt het ook tot de politici door, dat er op dit punt iets mis gegaan is in ons land. Vandaar dat veel gepraat wordt over „inspraak" van de burgerij, en dat er hearings en teach-in's georganiseerd worden waar iedereen zijn zegje kan zeggen. Dat biedt de mogelijkheid om „stoom af te blazen". Trekken de verantwoordelijke bestuurders er zich iets van aan? Tot nog toe blijkt daar weinig van. Het is ook vrij eenvoudig om in de emotionele reac ties van het publiek, dat nóch de tijd, nóch de gele genheid, nóch de kennis van zaken heeft om zich in de uitvoerige ambtelijke voorstudies te verdiepen, onjuistheden of tegenstrijdigheden aan te wijzen. En dan keert men opgelucht terug tot de beproefde praktijk uit de pruikentijd „wat de heren wijzen, zullen de burgers prijzen". Ook onder de burgerij zijn echter deskundigen, en het wordt al te gemakke lijk aangenomen dat iemand die ambtelijk met een bepaalde taak wordt belast; daardoor meteen de man met het scherpste en diepste inzicht wordt. Het zou heel goed kunnen gebeuren dat er architecten, so ciologen, stedebouwkundigen en wetenschapsmen sen van nog andere vakken zijn, die over de brand- dende vraag wat er met onze oude binnenstad moet gaan gebeuren, tot een beter gefundeerde conclusie komen dan wat er aan officiële plannen ter tafel ligt. Het eerst-noodzakelijke is dan dat deze mensen bij el kaar komen en gezamenlijk hun gedachten uitwer ken. Dat is gebeurd in Groningen. De schok die in Amsterdam veroorzaakt werd door het bouwplan van de Algemene Bank Nederland ontstond in Gro ningen door het plan om de Harmonie af te breken. Zowel in Groningen als in Amsterdam en in vele andere steden met een eigen karaktervolle kern, gaat het niet om een enkel bouwplan, maar om een beleidslijn die zich in dergelijke sprekende voorbeel den manifesteert. De „studiegroep binnenstad Gro ningen" die architecten en wetenschappelijke mede werkers van de universiteit omvat, heeft nu een ge degen rapport op tafel gelegd: kanttekeningen bij het Ontwerp-verkeersplan Groningen-centrum. Wij zullen daar in een volgend nummer op terugko men en volstaan nu met de kanttekening dat een dergelijk werkstuk van moeilijk te overschatten betekenis is voor de democratische besluitvorming. Want verkeersmaatregelen en vervoerssystemen zijn niet uitsluitend technische projecten, die alleen op grond van efficiency en kosten beoordeeld worden. Het zijn onderdelen van een maatschappelijk appa raat dat gericht moet zijn op het welzijn van huidige en komende generaties, die meer nodig hebben dan snelheid en geld. Wanneer daaraan de menselijke waarden van ons milieu worden opgeofferd, dan is de prijs te hoog geweest. Brielle, P.TT .-kantoor Het postkantoor van Brielle is gevestigd in een gaaf 18de-eeuws patriciërshuis dat goed past in de ge verwand van.de Voorstraat. De P.T.T. is voorne mens dit monument af te breken om er een nieuw gebouw neer te zetten. Heemschut heeft B. en W. gevraagd geen medewerking te willen verlenen aan het verkrijgen van een sloopvergunning. UtrechtStevensfundatie Het vooroordeel dat de 19de eeuw geen eigen archi tectonisch gezicht had, begint te verdwijnen. De wijze waarop in de eerste driekwart van de vorige eeuw elementen van het klassicisme en van de En gelse „Gothic Revival" verwerkt werden in een so bere deftigheid van zeer Nederlands karakter, komt in de belangstelling. Men krijgt oog voor de archi tectonische kwaliteiten van allerlei tot voor kort als onbeduidend veronachtzaamde gebouwen. Een complex dat deze aandacht ten volle verdient is de Stevensfundatie in Utrecht die in het midden van •de vorige eeuw buiten de Singel op de hoek van de Kruisstraat en de Biltstraat werd gebouwd. Het was geen hofje voor bejaarden maar hét eerste voorbeeld in Nederland van bewust volkshuisvestingsbeleid in een periode dat ruim een kwart van de bevolking- in één-kamerwoningen huisde, vaak van zeer slechte kwaliteit. De Stevensfundatie was opgezet om pro testantse ambachtslieden een vrije woning te ver schaffen. Deze woningen hadden licht en ruimte om zich heen, in een tijd dat kelderwoningen en in pandige blokken als normale behuizing voor ar beidersgezinnen werden aanvaard. Men kan de Ste vensfundatie zien als een prototype van het heilza me werk dat in de komende honderd jaar verricht zou worden in samenwerking tussen woningbouw verenigingen en de overheid. Behalve zijn architec tonische en stedebouwkundige waarde, heeft de Ste vensfundatie dus een grote betekenis als monument van de sociale geschiedenis. De gemeente Utrecht kocht het complex in 1958 als plaats voor een nieuw „Tivoli" en verhuurde de woningen voorlopig aan studenten. Nu hebben B. Sc W. voorgesteld de bebouwing te slopen om er parkeerterrein te maken. Honderd bewoners moeten dan wijken voor tweehonderd auto's, een stedebouw kundig niet te verantwoorden gat wordt in de gevel- wancl van de Biltstraat geslagen, en een gebouwen complex gaat verloren dat zowel voor de studenten als na het aanbrengen van de nodige voorzienin gen voor bejaarden goede woongelegenheid zou kunnen bieden, en dat op zichzelf, om velerlei re denen, waard is om te worden behouden. De behoef te aan parkeergelegenheid is een reëel probleem, maar auto's kunnen ook naar een andere plek in de gemeente rijden. Heemschut heeft de gemeente raad met klem verzocht de gebouwen van de Ste vensfundatie niet af te breken. 63

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1968 | | pagina 27