tretteerde heeft een commandostaf in de rechter hand. Dat dit Kommandeur Jan van Riebeeck is valt niet te betwijfelen. Toch is er iets vreemds met dit portret. Het maakt de indruk van een 50-jarige man. Hij is dan Secretaris van de Hoge Regering van Oost-Indië. Dat Van Riebeeck geen gebrek had aan eigenwaarde, bewijzen zijn brieven, waarin hij zich „stichter" en „bruglegger" noemt, maar ander zijds had hij voortdurend het oog gericht op Neder- lands-Indië, om daar een hoge, liefst de hoogste top te bereiken. Wonderlijk is dan, dat hij zich nog zou laten portretteren in zijn lagere rang van Komman- deur aan de Kaap. Maar, dan rijst de vraag, is het wel het portret van een vijftigjarige? Een scherp onderzoek van het op doek geschilderde portret, ingesteld in maart 1968 tezamen met de hoofdrestaurator van het Rijksmu seum de heer H. Mertens, leert, dat het gezicht grondig overgeschilderd is, dit betreft niet minder dan de ogen, de neus, de mond, de omlijning van de wangen en het haar. Zelfs de rechterhandschoen is totaal overschilderd. Als portret heeft dit, overigens authentieke, schilde rij daarom weinig waarde. Dit verklaart tevens, waarom het zo weinig gelijkenis vertoont met het door Dirck Craey in 1650 geschilderde jeugdportret. Een signatuur of jaartal is op dit Kommandeurspor- tret niet aangetroffen, hetgeen niet zeggen wil, dat het er niet op gestaan zou hebben. Als de zaken zó staan, kan het portret nog vóór 1662 gemaakt zijn, dat zou dan aan de Kaap moeten zijn geweest, dan wel onmiddellijk na aankomst in Nederlands-Indië. In dat geval zou de overschilde ring het gelaat een aanzienlijk ouder aanzien moe ten hebben gegeven. Dit schilderij, maakte met 25 andere familieportret ten, stammend uit de Van Riebeeck's, deel uit van een schenking aan het Rijksmuseum door jhr. mr. J. H. E. K. van Swinderen in 1884. Onder de 26 schilderijen bevinden zich een, onder cat. no. 734 en 735 vermeld, manne- en een vrouwe portret in vrij gave toestand (Dit in tegenstelling dus tot de vermelding in Godée Molsbergen „Jan van Riebeeck en zijn tijd", dat dit schilderij over schilderd zou zijn. Juist het Kommandeursportret is overschilderd!), beide op eikehout geschilderd, naar elkaar toegewend en van de afmetingen van respec tievelijk 74 x 54 cm en 74 x 50 cm. Het vrouwepor tret is links onder gesigneerd Ao 1650 D. Craey E. Het mansportret vertoont geen signatuur of jaarcij fer. Etiketten, die de indruk maken uit de 18de eeuw te dateren, achter op de panelen geplakt, ver melden, dat dit Jan van Riebeeck en zijn vrouw Maria (de) la Quellerie zijn. Van de schilder Dirck Craey is niet zo veel bekend. Hij moet geboren zijn 48 Jan Tan Riebeeck als kommandeur aan de Kaap de Goede Hoop, schilder onbekend. Me kwart 17de eeuw. Het gezicht is sterk overschilderd. Doek 91 x 61 cm. Rijksmuseum. Jeugdportret van Jan van Riebeeckpendant i>an het portret van Maria de la Qiiellerie, door D. Craey, niet gesigneerd of gedateerd, eikenhout 74 x 54 cm., Rijksmuseum. s

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1968 | | pagina 12