LOOPT SLUIS GEVAAR? De tweehonderd leden van de Bond Heemschut, die zaterdag 9 september deelnamen aan de Heemschut dag 1967 in Sluis hebben daar kennis kunnen nemen van de voortreffelijke samenwerking tussen Gemeen tebestuur en burgerij op het gebied van het stads- schoon. Wat dit te betekenen had heeft een ieder kunnen zien, die besefte, dat in 1944 niet minder dan voor 80% van Sluis verwoest werd en die kon waar nemen in welke sfeer het stadje is gerestaureerd en herbouwd. Niet zonder reden is dan ook aan het ge meentebestuur van Sluis de Heemschut-oorkonde verleend. Sedert enkele jaren heerst er ongerustheid in Sluis in verband met het wetsontwerp tot herindeling van de gemeenten in Zeeuws-Vlaanderen. Volgens de laatste voorstellen zullen de 31 gemeenten in Zeeuws-Vlaan- deren tot 5 gemeenten worden teruggebracht, waar bij Sluis zal worden opgenomen in de gemeente Aar denburg, die dan 6400 inwoners zal tellen. De kern van Sluis telt 2400 inwoners, die van Aardenburg 2000, de gemeente Sluis telt 2800 inwoners, de ge meente Aardenburg 3800 inwoners. Heemschut zou weinig met herindeling van gemeen ten te maken hebben, als hier niet een zeèr specifieke Heemschutzaak in het geding was, zoals de schoon heid van Sluis. Als het dynamische, hecht samenwer kende Sluis deel moet gaan uitmaken van het stati sche, agrarische Aardenburg en van daar uit be stuurd gaat worden dan is de vrees allerminst onge grond, dat de belangen van Sluis niet meer op de wij ze behandeld zullen en kunnen worden Zoals die op zo voortreffelijke wijze met zulke voorbeeldige resulta ten in Sluis zelf zijn behandeld. Aanvankelijk werd dit ook erkend in het eerste voor stel van 1963, dat luidde: „Deze gemeente met haar oudheidkundig en historisch karakter ware als zelf standige gemeente te handhaven". Ook de zelfstan digheid van Aardenburg wordt in 1963 bepleit, „op grond van dezelfde motieven als Sluis. Voorts wijkt de geaardheid van de inwoners van Aardenburg af van die van Sluis." In het tweede voorstel van 1964 vindt men een samen voeging weer wel wenselijk en dan om der wille van de oude gebouwen: „Het aanwijsbaar gemeenschap pelijk belang handhaving van het historische ka rakter en stedenschoon vormt naar onze mening een bindende factor". In het opnieuw veranderde, nu derde en laatste voor stel, nl. van 1965, is de argumentatie: „De gemeen ten Aardenburg en Sluis hebben historische kernen met een eigen karakter en met specifieke belangen, welke omstandigheden een opneming in de combi natie Oostburg niet wenselijk maken". „Ook de min of meer statische toestand, waarvan in het gebied van deze gemeenten gesproken zou kun nen worden, maakt dit standpunt, naar wij aanne men, aanvaardbaar". Opmerkelijk is dat hier de verschillende geaardheid van de monumenten zowel als die van de inwoners ten opzichte daarvan in één pot worden gegooid en bovendien dat hier van „statische toestancl" wordt gesproken, een kwalificatie die zeer goed past op Aardenburg, maar nu juist net niet geldt voor Sluis. Of noemt men het statisch dat Sluis 140 midden standszaken heeft met 7 redelijk grote en 6 kleinere hotels benevens tien pensions, dat de inwoners van Sluis miljoenen guldens hebben geïnvesteerd om Sluis tot een nationaal en internationaal bekend toe risten- en winkelcentrum te maken, zodat daar een miljoenenopbrengst in deviezen tegenover staat. Van clc 993.000.000 door de A.N.V.V. als deviezenop- brengst van Nederland genoemd, nam Zeeland, vol gens de Prov. V.V.V. in Zeeland er 100.000.000 voor zijn rekening, daarvan was het aandeel van Sluis 60.000.000. Over statisch gesproken! In het proces van de ontsluiting voor de recreatie speelt Sluis in Zeeuws-Vlaanderen een geheel eigen rol. Aan de grens ter plaatse passeren per jaar 750.000 auto's en 9.000 bussen, in totaal 4 miljoen personen. Dat zouden afschrikwekkende cijfers kun nen zijn, als men niet gezien en ervaren had hoe dit opgevangen en gehanteerd wordt in Sluis en. hoe dat daar in goed samenspel tussen burgerij en overheid in banen wordt geleid. Over statisch gesproken! Het is juist de verdienste van de Sluizena'ren, dat zij onder deze omstandigheden Sluis hebben gemaakt wat het is en wat voor Heemschut dan ook aanlei ding was om daarvoor de Heemschutoorkonde uit te reiken. Wat bezielt de voorstellen van het Ministerie van Binnenlandse Zaken, om tot deze gemeentelijke her indeling te komen? De karakters en specifieke belangen van Sluis en Aar- clenburg verschillen zo fundamenteel, dat men zou mogen verwachten, dat hier terdege rekening mee ge houden zou worden. Wat hier te gebeuren staat is zo'n maatschappelijk èn cultureel belang, dat men een samenspraak met het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk zou wénsen, om voor deze belangen op te komen, belangen die kenne lijk veronachtzaamd of althans gekleineerd zijn. Over de nodige consequenties van de herindeling in Zeeuws-Vlaanderen zullen wij niet schrijven. Wij be perken ons tot Sluis en Aardenburg, juist omdat wij op onze Heemschutdag zo nauw geconfronteerd wer den met Sluis èn met Aardenburg. Wel wijzen wij op de resultaten van het voorbereiden de onderzoek dat de vaste commissie uit de Tweede Kamer voor Binnenlandse Zaken met betrekking tot de gemeentelijke herindeling heeft ingesteld. 27

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1968 | | pagina 11