den met beplanting en wegomzomingen. Op ver
schillende punten, vooral in de Rocky Mountains,
staan aan de omgeving aangepaste borden, die op
historische of natuurbijzonderheclen de aandacht
vestigen. Op de autobanen zult u geen vuil aan
treffen, want op het uit de auto werpen van een
(leeg) sigarettenpakje staat 50 dollar boete!
In Brits-Columbia komt u om de 5 mijl op de wegen
het opschrift (in reuze letters aangebracht) tegen:
„Keep B.C. clean, use your ashtray".
Aangemoedigd door deze slogan schakelde de pro
vincie Alberta de jeugd in om een dergelijke slogan
te bedenken. Het resultaat ziet u op bijgaande foto.
De heer A. D. Hall uit Ottawa (de Ton Koot van
Canada), secretaris tevens van het Boswezen, felici
teert Nelson Carry (15), student van de Viscount
Bennett Junior Highschool te Calgary, met het be
halen van de eerste prijs voor het ontwerp van zijn
affiche: „Just a spark could make it Dark". De
tweede prijs (een boek over Canada) ging naar
Shauna Phimester (1.) en Margaret Degruyter (r.)
werd goede derde (zij ontving een fotoboek)
Nelson, de jeugdige winnaar, kreeg 50 dollar en een
reis naar Ottawa aangeboden.
Iets voor onze H.B.S.-ers?
J. H. KRUIZINGA
Heemschutbéric hten
Warmond,bestemmingsplan Zwanburg
B. en W. van Warmond hebben de ter visie legging
van het bestemmingsplan Zwanburg vergezeld doen
gaan van een brochure aan de inwoners. Dat is
een vooruitgang: het ter visie leggen van een uitge
werkt plan, met de verplichte mededeling hiervan
in de plaatselijke pers, is een volkomen verouderde
manier van bekendmaken. Men heeft geen tijd om
het plan op het stadhuis te gaan bekijken, en het
opstellen van een gedegen bezwaarschrift wordt een
onmogelijke zaak. Het laatste bezwaar verdwijnt
niet'cloor het geven van voorlichting, daarvoor is
overleg in een voorbereidend stadium nodig, zo
als o.a. het gemeentebestuur van Groningen deed
met het verkeersplan. Jammer is wel dat B. en W.
door de passage dat een levend watersportgebied en
een levend dorp niet kunnen worden veranderd in
een natuurmonument of een openluchtmuseum, de
indruk wekken dat degenen die voor dorps- of stads-
schoon opkomen a priori als lieden beschouwd moe
ten worden die niets van de moderne samenleving
begrijpen.
Wat het plan zelf betreft is het bestuur van de
Bond Heemschut van mening dat het geprojecteer
de nieuwe meer geen verbetering zal brengen in het
ruimtetekort voor de watersport, omdat er ook twee
nieuwe havens bijkomen en dus meer zeilboten, ter
wijl de uitbreiding van het wateroppervlakte bo-
vèndien bestemd is voor speedboten, wat voor de op
een eiland ontworpen woonbebouwing geen plezie
rig vooruitzicht vormt. Deze eiland-bebouwing is
te klein om een zelfstandig leven te leiden, de af
stand tot de dorpskern veroorzaakt isolement, de
geprojecteerde winkels zijn gericht op de water
sportmensen en liggen ongunstig voor de vaste
woonkern. Het is vóórts zeer de vraag of de wonin
gen voor de eigen woonbehoefte van Warmond
nodig zijn. De verkeersmoeilijkheden zullen erdoor
toenemen. De enige behoefte waarin door het plan
inderdaad effectief wordt voorzien is die aan zand
voor de stadsuitbreiding van Leiden. Dan dient
eerst nagegaan te worden of hiervoor niet een an
dere winplaats te vinden is dan het prachtige land
schap van de Zwanburgerpolder. Heemschut heeft
de gemeenteraad van Warmond dan ook verzocht
om het plan in deze vorm niet te aanvaarden.
Zeeuws-Vlaanderenbinnendijken
Nu het Deltaplan vele binnendijken als waterkering
overbodig maakt, worden deze soms afgegraven.
Heemschut heeft er bij G.S. op aangedrongen de
binnendijken in Zeeuws-Vlaanderen die mede
door hun vaak fraaie boombeplanting in het vlak
ke land een grote landschappelijke waarde bezit
ten, te handhaven.
Groningen, ontwerp-verkeersplan centrum
De rol die de Bond Heemschut speelt bij vele be-
stuursvraagstukken wordt nog altijd door deze en
gene beschouwd als het leveren van verbeten ach
terhoede-gevechten voor ten dode gedoemde zaken.
Die opvatting leidt ertoe dat men besluiten die de
schoonheid van stad en land aantasten, zo lang
mogelijk binnenskamers houdt zodat eventuele pro
testen tóch te laat komen. Gelukkig is deze regen
tenmentaliteit aan het afkalven. Dit betekent dat
bestuurscolleges belangrijke plannen aan Heemschut
toezenden om er een mening over te geven, die nog
als een medebepalend element in de besluitvorming
tot zijn recht kan komen. Zo gebeurde het met het
ontwerp-verkeersplan voor het centrum van Gro
ningen. Hoewel Heemschut van mening is dat een
verkeersplan een onderdeel dient te zijn van een
stedebouwkundig plan en geen „eigen leven" kan
leiden, werd dezerzijds met voldoening geconsta
teerd dat het Groningse plan een beperking van
het verkeer door het centrum heen beoogt, wat de
enige mogelijkheid is om stadskernen „leefbaar" te
houden. Hierdoor wordt onder andere bereikt dat
de Grote Markt inplaats van een verkeersknoop
punt zoveel mogelijk een voetgangersdomein zal
worden. De geprojecteerde Binnenring zou volgens
Heemschut echter door enkele varianten verbeterd
kunnen worden. De Steentilstraat bijvoorbeeld is
119