den met beplanting en wegomzomingen. Op ver schillende punten, vooral in de Rocky Mountains, staan aan de omgeving aangepaste borden, die op historische of natuurbijzonderheclen de aandacht vestigen. Op de autobanen zult u geen vuil aan treffen, want op het uit de auto werpen van een (leeg) sigarettenpakje staat 50 dollar boete! In Brits-Columbia komt u om de 5 mijl op de wegen het opschrift (in reuze letters aangebracht) tegen: „Keep B.C. clean, use your ashtray". Aangemoedigd door deze slogan schakelde de pro vincie Alberta de jeugd in om een dergelijke slogan te bedenken. Het resultaat ziet u op bijgaande foto. De heer A. D. Hall uit Ottawa (de Ton Koot van Canada), secretaris tevens van het Boswezen, felici teert Nelson Carry (15), student van de Viscount Bennett Junior Highschool te Calgary, met het be halen van de eerste prijs voor het ontwerp van zijn affiche: „Just a spark could make it Dark". De tweede prijs (een boek over Canada) ging naar Shauna Phimester (1.) en Margaret Degruyter (r.) werd goede derde (zij ontving een fotoboek) Nelson, de jeugdige winnaar, kreeg 50 dollar en een reis naar Ottawa aangeboden. Iets voor onze H.B.S.-ers? J. H. KRUIZINGA Heemschutbéric hten Warmond,bestemmingsplan Zwanburg B. en W. van Warmond hebben de ter visie legging van het bestemmingsplan Zwanburg vergezeld doen gaan van een brochure aan de inwoners. Dat is een vooruitgang: het ter visie leggen van een uitge werkt plan, met de verplichte mededeling hiervan in de plaatselijke pers, is een volkomen verouderde manier van bekendmaken. Men heeft geen tijd om het plan op het stadhuis te gaan bekijken, en het opstellen van een gedegen bezwaarschrift wordt een onmogelijke zaak. Het laatste bezwaar verdwijnt niet'cloor het geven van voorlichting, daarvoor is overleg in een voorbereidend stadium nodig, zo als o.a. het gemeentebestuur van Groningen deed met het verkeersplan. Jammer is wel dat B. en W. door de passage dat een levend watersportgebied en een levend dorp niet kunnen worden veranderd in een natuurmonument of een openluchtmuseum, de indruk wekken dat degenen die voor dorps- of stads- schoon opkomen a priori als lieden beschouwd moe ten worden die niets van de moderne samenleving begrijpen. Wat het plan zelf betreft is het bestuur van de Bond Heemschut van mening dat het geprojecteer de nieuwe meer geen verbetering zal brengen in het ruimtetekort voor de watersport, omdat er ook twee nieuwe havens bijkomen en dus meer zeilboten, ter wijl de uitbreiding van het wateroppervlakte bo- vèndien bestemd is voor speedboten, wat voor de op een eiland ontworpen woonbebouwing geen plezie rig vooruitzicht vormt. Deze eiland-bebouwing is te klein om een zelfstandig leven te leiden, de af stand tot de dorpskern veroorzaakt isolement, de geprojecteerde winkels zijn gericht op de water sportmensen en liggen ongunstig voor de vaste woonkern. Het is vóórts zeer de vraag of de wonin gen voor de eigen woonbehoefte van Warmond nodig zijn. De verkeersmoeilijkheden zullen erdoor toenemen. De enige behoefte waarin door het plan inderdaad effectief wordt voorzien is die aan zand voor de stadsuitbreiding van Leiden. Dan dient eerst nagegaan te worden of hiervoor niet een an dere winplaats te vinden is dan het prachtige land schap van de Zwanburgerpolder. Heemschut heeft de gemeenteraad van Warmond dan ook verzocht om het plan in deze vorm niet te aanvaarden. Zeeuws-Vlaanderenbinnendijken Nu het Deltaplan vele binnendijken als waterkering overbodig maakt, worden deze soms afgegraven. Heemschut heeft er bij G.S. op aangedrongen de binnendijken in Zeeuws-Vlaanderen die mede door hun vaak fraaie boombeplanting in het vlak ke land een grote landschappelijke waarde bezit ten, te handhaven. Groningen, ontwerp-verkeersplan centrum De rol die de Bond Heemschut speelt bij vele be- stuursvraagstukken wordt nog altijd door deze en gene beschouwd als het leveren van verbeten ach terhoede-gevechten voor ten dode gedoemde zaken. Die opvatting leidt ertoe dat men besluiten die de schoonheid van stad en land aantasten, zo lang mogelijk binnenskamers houdt zodat eventuele pro testen tóch te laat komen. Gelukkig is deze regen tenmentaliteit aan het afkalven. Dit betekent dat bestuurscolleges belangrijke plannen aan Heemschut toezenden om er een mening over te geven, die nog als een medebepalend element in de besluitvorming tot zijn recht kan komen. Zo gebeurde het met het ontwerp-verkeersplan voor het centrum van Gro ningen. Hoewel Heemschut van mening is dat een verkeersplan een onderdeel dient te zijn van een stedebouwkundig plan en geen „eigen leven" kan leiden, werd dezerzijds met voldoening geconsta teerd dat het Groningse plan een beperking van het verkeer door het centrum heen beoogt, wat de enige mogelijkheid is om stadskernen „leefbaar" te houden. Hierdoor wordt onder andere bereikt dat de Grote Markt inplaats van een verkeersknoop punt zoveel mogelijk een voetgangersdomein zal worden. De geprojecteerde Binnenring zou volgens Heemschut echter door enkele varianten verbeterd kunnen worden. De Steentilstraat bijvoorbeeld is 119

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1967 | | pagina 27