tweemaal in mei hun grof vuil aanbieden. Het
vuil werd verzameld en afgevoerd op normale
vrachtwagens.
Reeds op de eerste dag bleek men alom erkentelijk
voor deze extra service van de gemeente. Er wer
den echter dermate grote hoeveelheden aangeboden
dat in allerijl extra vrachtwagens moesten worden
gehuurd. Zelfs daarna moest men nog tot diep in
de avond doorwerken om al het vuil af te voeren.
Dit verschijnsel deed zich ook op de andere ophaal
dagen voor, hoewel via de pers was verzocht niet
te veel vuil tegelijk aan te bieden.
Toen dan ook in september 1966 werd gestart met
een nieuwe ronde van de grofvuilophaaldienst werd
de stad in kleinere eenheden verdeeld (31 buurten)
en werd een ophaalschema opgesteld met een lan
gere looptijd. Dit schema voorzag in een zevental
ophaalbeurten, verdeeld over 12 maanden. Elke
buurt kon dus regelmatig haar grofvuil kwijt. Alle
bewoners van de stad kregen een kaart thuis, waar
op de data vermeld stonden van de dagen waarop
de grofvuilophaaldiensten bij hen langs zou komen.
Bovendien bevatte deze kaart enkele aanwijzingen
hoe men het best aan een goed verloop van deze
service kon medewerken. Die aanwijzingen waren
zeker niet overbodig, omdat het verkeerd aanbie
den van grote stukken huisvuil op zichzelf al een
ernstige bron van stadsvervuiling kan zijn. De wind,
spelende schoolkinderen, maar ook lompenhande
laren, op zoek naar iets van hun gading, haalden
vooral aanvankelijk veel van het vuil overhoop, dat
zich dan vrijelijk over de straten kon verspreiden.
De grootste nadruk werd daarom gelegd op het goed
bundelen van het huisvuil. Bovendien wordt er
steeds op aangedrongen het vuil pas buiten te zet
ten als de wagen van de reinigingsdienst de straat
binnenrijdt. Hoe korter n.1. het vuil op straat staat
hoe beter het is.
Nu met dit systeem van grofvuilophalen twee sei
zoenen lang ervaringen zijn opgedaan kunnen
zij het dan nog altijd voorzichtig de volgende
algemene conclusies worden getrokken.
De regeling is een uitkomst voor alle stadgenoten
die geregeld grote stukken hebben op te ruimen.
Men hoeft doorgaans slechts een maand te wachten
op de volgende beurt. Dank zij de grote medewer
king van de plaatselijke pers, die elke week de op-
haalschema's publiceert, weet men bovendien altijd
op welke dag de eigen buurt aan de beurt is.
Het bestaan van de regeling maakt het gooien
van matrassen, fietsen, kisten e.d. in de grachten of
op open terreinen niet meer te excuseren. Vooral
voor wat de grachten betreft valt geleidelijk aan
een kleiner wordende vervuiling te constateren.
Helaas zal het ideaal van geheel schone grachten
waarschijnlijk wel nooit worden bereikt, omdat nog
altijd grote hoeveelheden vuil de Rijn komen af
zakken en dan midden in Leidens binnenstad terecht
komen.
(■muur
'n Lovenswaardig initiatief
Tijdens een reis door Canada, van Calgary tot
Montreal (Expo '67), vielen ons verschillende din
gen op, die misschien in Nederland navolging kun
nen vinden.
Langs de „highway" zijn alle lanclschapstorende
objecten zorgvuldig verwijderd en bij de aanleg
van die wegen wordt wel degelijk rekening gehou-
118
FREVFM
A A K,m
a FIKS
minr.-
01IR
St'CONP
HEI"
canada
STAf
meen
JÜSr I) SFflBK
CÖU1D lïlflKF II
Heemschut in Canada.
Natuurschoon langs de Canadese highway.