tweemaal in mei hun grof vuil aanbieden. Het vuil werd verzameld en afgevoerd op normale vrachtwagens. Reeds op de eerste dag bleek men alom erkentelijk voor deze extra service van de gemeente. Er wer den echter dermate grote hoeveelheden aangeboden dat in allerijl extra vrachtwagens moesten worden gehuurd. Zelfs daarna moest men nog tot diep in de avond doorwerken om al het vuil af te voeren. Dit verschijnsel deed zich ook op de andere ophaal dagen voor, hoewel via de pers was verzocht niet te veel vuil tegelijk aan te bieden. Toen dan ook in september 1966 werd gestart met een nieuwe ronde van de grofvuilophaaldienst werd de stad in kleinere eenheden verdeeld (31 buurten) en werd een ophaalschema opgesteld met een lan gere looptijd. Dit schema voorzag in een zevental ophaalbeurten, verdeeld over 12 maanden. Elke buurt kon dus regelmatig haar grofvuil kwijt. Alle bewoners van de stad kregen een kaart thuis, waar op de data vermeld stonden van de dagen waarop de grofvuilophaaldiensten bij hen langs zou komen. Bovendien bevatte deze kaart enkele aanwijzingen hoe men het best aan een goed verloop van deze service kon medewerken. Die aanwijzingen waren zeker niet overbodig, omdat het verkeerd aanbie den van grote stukken huisvuil op zichzelf al een ernstige bron van stadsvervuiling kan zijn. De wind, spelende schoolkinderen, maar ook lompenhande laren, op zoek naar iets van hun gading, haalden vooral aanvankelijk veel van het vuil overhoop, dat zich dan vrijelijk over de straten kon verspreiden. De grootste nadruk werd daarom gelegd op het goed bundelen van het huisvuil. Bovendien wordt er steeds op aangedrongen het vuil pas buiten te zet ten als de wagen van de reinigingsdienst de straat binnenrijdt. Hoe korter n.1. het vuil op straat staat hoe beter het is. Nu met dit systeem van grofvuilophalen twee sei zoenen lang ervaringen zijn opgedaan kunnen zij het dan nog altijd voorzichtig de volgende algemene conclusies worden getrokken. De regeling is een uitkomst voor alle stadgenoten die geregeld grote stukken hebben op te ruimen. Men hoeft doorgaans slechts een maand te wachten op de volgende beurt. Dank zij de grote medewer king van de plaatselijke pers, die elke week de op- haalschema's publiceert, weet men bovendien altijd op welke dag de eigen buurt aan de beurt is. Het bestaan van de regeling maakt het gooien van matrassen, fietsen, kisten e.d. in de grachten of op open terreinen niet meer te excuseren. Vooral voor wat de grachten betreft valt geleidelijk aan een kleiner wordende vervuiling te constateren. Helaas zal het ideaal van geheel schone grachten waarschijnlijk wel nooit worden bereikt, omdat nog altijd grote hoeveelheden vuil de Rijn komen af zakken en dan midden in Leidens binnenstad terecht komen. (■muur 'n Lovenswaardig initiatief Tijdens een reis door Canada, van Calgary tot Montreal (Expo '67), vielen ons verschillende din gen op, die misschien in Nederland navolging kun nen vinden. Langs de „highway" zijn alle lanclschapstorende objecten zorgvuldig verwijderd en bij de aanleg van die wegen wordt wel degelijk rekening gehou- 118 FREVFM A A K,m a FIKS minr.- 01IR St'CONP HEI" canada STAf meen JÜSr I) SFflBK CÖU1D lïlflKF II Heemschut in Canada. Natuurschoon langs de Canadese highway.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1967 | | pagina 26