Waar kwam deze actie vandaan? In het voorjaar kwamen op initiatief van de heer F. C. Mijnssen, directeur van een verzekeringsmaatschappij, een aantal Amsterdammers bijeen die verontrust waren over het gestage verval van de binnenstad: bestuurs leden van de Bond Heemschut, architecten, journa listen, een socioloog, enkele kunstenaars. Na het tumult over het bankplan aan de Vijzelstraat moest er iets gebeuren vonden zij, een constructieve daad, een oproep aan de burgerij, niet langs de gebruike lijke weg via de bestaande organisaties, maar op een nieuwe manier. Het ging er om mensen te bereiken die zich tot nog toe over het binnenstadsvraagstuk niet hadden uitgesproken. De werkgroep aanvaardde de gedachte van een achtjarenplan, gericht op het jubileumjaar 1975. Uiteraard maakte men zich niet de illusie dat dan het stedelijk centrum weer per fect zou kunnen functioneren, puntgaaf, met de meest wenselijke bestemmingen en een soepel lopend verkeer. Maar het moet wel mogelijk zijn om in deze periode een beslissende ommekeer te bewerk stelligen, om het verval te stuiten, het bouwbeleid een vaste, op het stadsbeeld gerichte koers te geven, de leefbaarheid, in de eerste plaats de begaanbaar heid voor voetgangers, aanzienlijk te verbeteren, de woonfunctie en de typisch in het hart van de grote stad thuisbehorende activiteiten te stimuleren, en enkele van de meest schadelijke factoren, in de eer ste plaats de parkeerchaos te beteugelen. Dat moet kunnen mits de gedachte werkelijk wor tel schiet in de burgerij, en dan doordringt in de gemeenteraad en het parlement. Maandenlang is de werkgroep bezig geweest met het opstellen van een manifest dat de bedoelingen hel der zou samenvatten. Tot slot vroeg men het advies van een reclamedeskundige, de heer H. E. Janssen van het bureau Prad. Deze was zo enthousiast dat hij aanbood gratis met zijn bureau een advertentie campagne te ontwerpen. De dagbladpers bleek be reid de kosten van de grote advertentie te dragen, mits er sponsors gevonden werden voor de zes andere. Ook dat lukte, zes grote bedrijven, waaron der Turmac Tobacco Comp. en De Waal Palen, na men er elk één voor hun rekening. Van grote bete kenis was ook dat 24 bekende Nederlanders be stuurders, zakenmensen, kunstenaars, sportkampioe- nen e.a. het door Prad in pakkende advertentie- trant herschreven manifest door hun handtekening bekrachtigden.- Zo kwam door medewerking van alle kanten een actie op gang die uniek is geweest in de strijd voor het behoud van de binnenstad. Voor de initiatiefnemers en voor de jonge mensen Links boven: tientallen jaren al staat de hoek Brouwers gracht—Herengracht in de stuttenmidden: een van de afge kloven hoeken aan de N.Z. Voorburgwal; ondereen van de leeggesloopte hoeken aan de Keizersgrachtdrie voorbeelden van het voortwoekerende stadsvemal (foto's Jac. B. Rieder). Rechts: een van de zes folloiu-up advertenties in de week 7— 14 oktober.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1967 | | pagina 22