AMSTERDAMS GEMEENTEBESTUUR luistert J9 «- Daar ging het om op die warme augustusavond in de raadzaal, dat er eindelijk geluisterd zou wor den door raadsleden, wethouders en ambtenaren naar de mensen die de Amsterdamse binnenstad elk jaar verder zien vervallen, vervuilen en verstikken, en die dat niet meer némen. Ook het „gevecht om Amsterdam" kent zijn escalation. Vijftien jaar ge leden waren het kleine kringen met een overwegend historische belangstelling die zich schrap zetten tegen afbraken en doorbraken. Hun adressen aan de gemeenteraad werden met beleefde waardering voor de moeite ontvangen. Monumentenzorg en stadsschoon werden en worden nóg door sommi gen beschouwd als een aardige hobby, waar men wel wat aan kan doen zolang serieuzer zaken als parkeergelegenheid niet in het gedrang komen. De strijd om de binnenstad heeft nog lang een min of meer lokaal karakter gedragen. De monumenten zorg kwam mondjesmaat op gang, volkomen los daarvan maalde de ambtelijke voorbereidings molen van de wederopbouwplannen-1953 verder, nu eens werden gevaarlijke projecten geblokkeerd de doorbraak Elandsgracht, de Parool-toren aan het Rokin, de parkeergarage ter 'plaatse van het complex wevershuizen „Goyland" ten oosten van de Vijzelstraat o.a. dan weer verloren de verde digers van de binnenstad een slag, zoals in de bocht van de Herengracht door de nieuwbouw van de Hollandse Sociëteit van Levensverzekeringen. Insiders voelden echter de laatste vier of vijf jaar dat de strijd zich ging toespitsen, en een climax nadert. De toenemende bouwvalligheid van de his torische bebouwing', die door het tempo van de restauraties niet wordt bijgehouden is er één symp- ïakcj toom van. De omvang van de projecten die diep ingrijpen in de structuur en de verhoudingen van de binnenstad stadsspoorweg, nieuwbouw voor de A-faculteiten, sanering van de Jordaan is het tweede. Daarbij komt dat de bevolking voor het resultaat van dergelijke ondernemingen nu niet meer op optimistische perspectiefschetsjes en moei lijk leesbare plattegronden hoeft af te gaan: de Weesperstraat, de Nederlandse Bank aan het Fre- deriksplein en het lugubere complex verkeersvoor- zieningen dat aan de zuidelijke uitmonding van de IJtunnel in aanbouw is, maakt duidelijk wat er van Amsterdam overblijft wanneer men op deze weg voortgaat. Noemen wij nog de verkeers- en par- keerchaos die het mooiste deel van de stad steeds onbegaanbaarder maakt en de omstandigheid dat welstandstoezicht niet in staat bleek een aantal flagrante architectonische aanslagen op de binnen stad te voorkomen, dan zijn de voornaamste facto ren gegeven van een om zich heen grijpend gevoel van onbehagen en onzekerheid. Wat wil het ge meentebestuur nu eigenlijk: de binnenstad in stand houden of laten slopen? Eén aspect van het vraagstuk, namelijk het bouw beleid, werd het vorige jaar aan de orde gesteld in het voorstel van drie raadsleden om de z.g. wel standsbepalingen scherper te formuleren en om de samenstelling en de werkwijze van de commissie Oude Stad te herzien. Het voorstel en de nota ter toelichting zijn in ons juni-nummer 1966 in hun geheel gepubliceerd, met de foto-documentatie waarvan burgemeester Van Hall de publicatie in het gemeenteblad tevergeefs trachtte te beletten. 107 Stfe

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1967 | | pagina 15