Hoe lang nog
Uit „Bouw" van 16 september j.1.- blz. 1288: In het
jaarverslag over 1966 van de K.N.A.C. kan de vol
gende hier verkort weergegeven passus de aandacht
trekken: ,JDe gedachte die meer en meer veld wint
om grote gedeelten van de binnensteden of zelfs
hele steden voor het autoverkeer af te sluiten en ons
automobilisten te dwingen van het thans nog inade
quate openbaar vervoer gebruik te maken achten
wij als middel erger dan de kwaal". Het is een
verheugend iets dat de grote verkeersbonden ten
aanzien van de grote veranderingen die omtrent
het gebruik van de particuliere personenauto op
komst zijn, minder een struisvogelpolitiek zijn gaan
volgen dan zij voorheen veelal deden. Ook de weer
gave door de K.N.A.C. van die „meer en meer veld
winnende gedachte" aan het verdwijnen van de par
ticuliere personenauto uit „grote delen van de bin
nensteden" geeft van de bedoelde evolutie in de ver
keersopvattingen weer een uitermate nuttig voor
beeld Overigens geen zinnig mens heeft ooit
voorgesteld om steden voor het autoverkeer af te
sluitenwant autobussen, taxi's, vracht- en bestel
auto's en personenauto's voor allerlei openbare
dienstverlening, zullen steeds en overal moeten wor
den toegelaten, behoudens dan in voetgangerspro
menades zoals b.v. de Rotterdamse Lijnbaan. De ko
mende uitwijzing betreft uitsluitend de particuliere
personenauto. En dan nog een vraag: is het feit dat
het openbare vervoer in de steden thans nog volko
men inadequaat moet worden genoemd, niet juist
door het overmatige gebruik van de personenauto
uitgeloktTot zover W.V. in „Bouw". Onzerzijds
nog een korte kanttekening: de aangehaalde passage
uit het K.N.A.C.-verslag onthult op pijnlijke wijze
de ridicule status-symboliek van het autobezit.
De gedachte dat „wij automobilisten" gedwongen
zouden worden van het tekortschietende openbaar
vervoer gebruik te makenl Dat is toch alleen be
stemd voor de mindere man zonder auto Tegen
dié kwaal zou een dagelijks wandelingetje van, laten
we zeggen, een kwartier 's morgens en 's avonds van
huis en kantoordeur naar het autoportier een pro
baat middel zijn, mentaal en fysiek.
Hetzelfde tijdschrift „Bouw" bracht in zijn nummer
van 22-29 juli 1967 op blz. 1069-1070 een interessant
bericht over de snelgroeiende en zeer welvarende
stad Fresno in Californië. Daar werd de voornaam
ste zaken- en winkelstraat, Fulton Street, getransfor
meerd van een vierbaans autoweg met parkeerstrook
in een voetgangerszone met plantsoen, bloemperken
en zitgelegenheid, waar het enige gemotoriseerde
verkeer bestaat uit kleine, langzaam rijdende, open
autobusjes. Het is een van die allengs talrijker wor
dende aanduidngen van een doorbrekend inzicht
dat de auto-voor-de-deur géén levensvoorwaarde is
voor een milieu waar het goed wonen, werken en
zich ontspannen is, en dat het zonder auto voor de
deur misschien tóch beter gaat. Tot slot een kran
tenberichtje uit Groningen: „Voor een gunstige ont
wikkeling van de stad Groningen moet de binnen
stad voor alle verkeer worden gesloten." Dit is een
van de stellingen uit het proefschrift van dr. F. J.
Both, psycholoog bij de Groninger geneeskundige
dienst". Wij vermoeden dat dr. Both „alle verkeer"
niet in absolute zin bedoelt voetgangers, taxi's en
ziekenauto's zijn ook verkeer maar met dezelfde
restrictie als W. V. in „Bouw". Hoe lang zal het nog
duren totdat zelfs de K.N.A.C. het begrijpt?
Heemschutberichten
's-Gravenhage, percelen Javastraat 99-161
Het is de bedoeling dat de v.m. Frederikskazerne
en de aan een zijtak van de Javastraat gelegen wo
ningen voor militairen zullen worden afgebroken.
Hiertegen valt redelijkerwijs geen bezwaar te ma
ken, het betreft vervallen gebouwen zonder grote
architectonische waarde. Heemschut heeft echter
aan de gemeenteraad gevraagd het z.g. hofje te
sparen. Deze éénkamerwoningen met uitgebouwde
keuken kunnen zó verbeterd worden dat zij bijzon
der geschikt zijn voor bepaalde categorieën bewo
ners, bijvoorbeeld musici. Het hofje verkeert in een
redelijke staat van onderhoud en zou door verbete
ring een aantrekkelijk geheel kunnen vormen.
Voorschoten, restaurant Allemansgeest
Aan de Vliet ligt de fraaie 17de eeuwse boerderij
„Allemansgeest", vroeger café, later restaurant en
vele generaties Leidse studenten en gymnasiasten
vertrouwd als pleisterplaats op wandel-, fiets- of
roeitochten. Deze zomer werd Allemansgeest door
brand beschadigd. Heemschut heeft de minister
van C.R.M. verzocht de restauratie te willen be
vorderen, hierbij tevens wijzend op het feit dat
Allemansgeest en het landgoed Berbice betrokken
zijn bij de plannen voor wegaanleg van de Rijks
waterstaat, doch zeer wel gespaard kunnen blijven.
Streekplan-Noor dzee kanaal gebied, dorp Ruigoord
Heemschut heeft aan G.S. van Noordholland ge
vraagd bij de uitwerking van het concept-streekplan
de mogelijkheid na te gaan het dorpje Ruigoord
te behouden als een kleine oase in de ontworpen
industriegebieden: het is toch niet nodig alle be
staande bebouwing en landschappelijk waardevolle
elementen eerst van de kaart te vegen.
104