Hoe lang nog Uit „Bouw" van 16 september j.1.- blz. 1288: In het jaarverslag over 1966 van de K.N.A.C. kan de vol gende hier verkort weergegeven passus de aandacht trekken: ,JDe gedachte die meer en meer veld wint om grote gedeelten van de binnensteden of zelfs hele steden voor het autoverkeer af te sluiten en ons automobilisten te dwingen van het thans nog inade quate openbaar vervoer gebruik te maken achten wij als middel erger dan de kwaal". Het is een verheugend iets dat de grote verkeersbonden ten aanzien van de grote veranderingen die omtrent het gebruik van de particuliere personenauto op komst zijn, minder een struisvogelpolitiek zijn gaan volgen dan zij voorheen veelal deden. Ook de weer gave door de K.N.A.C. van die „meer en meer veld winnende gedachte" aan het verdwijnen van de par ticuliere personenauto uit „grote delen van de bin nensteden" geeft van de bedoelde evolutie in de ver keersopvattingen weer een uitermate nuttig voor beeld Overigens geen zinnig mens heeft ooit voorgesteld om steden voor het autoverkeer af te sluitenwant autobussen, taxi's, vracht- en bestel auto's en personenauto's voor allerlei openbare dienstverlening, zullen steeds en overal moeten wor den toegelaten, behoudens dan in voetgangerspro menades zoals b.v. de Rotterdamse Lijnbaan. De ko mende uitwijzing betreft uitsluitend de particuliere personenauto. En dan nog een vraag: is het feit dat het openbare vervoer in de steden thans nog volko men inadequaat moet worden genoemd, niet juist door het overmatige gebruik van de personenauto uitgeloktTot zover W.V. in „Bouw". Onzerzijds nog een korte kanttekening: de aangehaalde passage uit het K.N.A.C.-verslag onthult op pijnlijke wijze de ridicule status-symboliek van het autobezit. De gedachte dat „wij automobilisten" gedwongen zouden worden van het tekortschietende openbaar vervoer gebruik te makenl Dat is toch alleen be stemd voor de mindere man zonder auto Tegen dié kwaal zou een dagelijks wandelingetje van, laten we zeggen, een kwartier 's morgens en 's avonds van huis en kantoordeur naar het autoportier een pro baat middel zijn, mentaal en fysiek. Hetzelfde tijdschrift „Bouw" bracht in zijn nummer van 22-29 juli 1967 op blz. 1069-1070 een interessant bericht over de snelgroeiende en zeer welvarende stad Fresno in Californië. Daar werd de voornaam ste zaken- en winkelstraat, Fulton Street, getransfor meerd van een vierbaans autoweg met parkeerstrook in een voetgangerszone met plantsoen, bloemperken en zitgelegenheid, waar het enige gemotoriseerde verkeer bestaat uit kleine, langzaam rijdende, open autobusjes. Het is een van die allengs talrijker wor dende aanduidngen van een doorbrekend inzicht dat de auto-voor-de-deur géén levensvoorwaarde is voor een milieu waar het goed wonen, werken en zich ontspannen is, en dat het zonder auto voor de deur misschien tóch beter gaat. Tot slot een kran tenberichtje uit Groningen: „Voor een gunstige ont wikkeling van de stad Groningen moet de binnen stad voor alle verkeer worden gesloten." Dit is een van de stellingen uit het proefschrift van dr. F. J. Both, psycholoog bij de Groninger geneeskundige dienst". Wij vermoeden dat dr. Both „alle verkeer" niet in absolute zin bedoelt voetgangers, taxi's en ziekenauto's zijn ook verkeer maar met dezelfde restrictie als W. V. in „Bouw". Hoe lang zal het nog duren totdat zelfs de K.N.A.C. het begrijpt? Heemschutberichten 's-Gravenhage, percelen Javastraat 99-161 Het is de bedoeling dat de v.m. Frederikskazerne en de aan een zijtak van de Javastraat gelegen wo ningen voor militairen zullen worden afgebroken. Hiertegen valt redelijkerwijs geen bezwaar te ma ken, het betreft vervallen gebouwen zonder grote architectonische waarde. Heemschut heeft echter aan de gemeenteraad gevraagd het z.g. hofje te sparen. Deze éénkamerwoningen met uitgebouwde keuken kunnen zó verbeterd worden dat zij bijzon der geschikt zijn voor bepaalde categorieën bewo ners, bijvoorbeeld musici. Het hofje verkeert in een redelijke staat van onderhoud en zou door verbete ring een aantrekkelijk geheel kunnen vormen. Voorschoten, restaurant Allemansgeest Aan de Vliet ligt de fraaie 17de eeuwse boerderij „Allemansgeest", vroeger café, later restaurant en vele generaties Leidse studenten en gymnasiasten vertrouwd als pleisterplaats op wandel-, fiets- of roeitochten. Deze zomer werd Allemansgeest door brand beschadigd. Heemschut heeft de minister van C.R.M. verzocht de restauratie te willen be vorderen, hierbij tevens wijzend op het feit dat Allemansgeest en het landgoed Berbice betrokken zijn bij de plannen voor wegaanleg van de Rijks waterstaat, doch zeer wel gespaard kunnen blijven. Streekplan-Noor dzee kanaal gebied, dorp Ruigoord Heemschut heeft aan G.S. van Noordholland ge vraagd bij de uitwerking van het concept-streekplan de mogelijkheid na te gaan het dorpje Ruigoord te behouden als een kleine oase in de ontworpen industriegebieden: het is toch niet nodig alle be staande bebouwing en landschappelijk waardevolle elementen eerst van de kaart te vegen. 104

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1967 | | pagina 12