„redt de rijp 99 In Noord-Holland benoorden het IJ kunnen wij minder dan waar ook in Nederland van een „oor spronkelijke toestand" spreken. De vaderlandse ge schiedenis is er geschreven in dijken en doorbraken, inpoldering, verlanding en strijd om de vaarwegen open te houden. De grootste verandering tot nog toe wordt echter de noordwaartse uitstraling van de Randstand Holland, in Kenriemerland, de Zaan streek en naar Purmerend. Niet alleen de grootste maar ook de meest ingrijpende en, wanneer niet alle krachten worden ingespannen om deze gedaante verwisseling verstandig te sturen, wordt het de ver andering die de sporen van de vorige transformaties met al hun schoonheid en karakter definitief zal uit wissen. Dat de jarenlange strijd van Heemschut om het laatste stuk historisch stadsschoon van Purmerend, de Where, tegen de dempingsplannen te verdedigen tenslotte verloren werd, zal bitter betreurd worden wanneer het oude stadje dat eens zo ontoegankelijk tussen de watervlakten van de Purmer, de Beemster en de Wormer lag, de kern zal zijn geworden van een woongebied voor honderdduizend mensen. Want Purmerend zou totaal gesloopt, herverkaveld en herbouwd moeten worden om kwijt te raken wat het nu geworden is: een lelijk, karakterloos, ver knoeid provinciestadje. Eertijds voer men van de haven van Purmerend westwaarts over de Beemster naar het Schermer eiland, om daar af te meren bij het rijke walvisvaar dersdorp De Rijp- Nu rijdt men door Midden- Beemster en wie een goed geheugen voor Heem schut-zaken heeft, herinnert zich het Koninklijk Besluit van 11 maart 1961 (zie onze jaargang 1961 blz. 48-49) waarbij het door G. S. bekrachtigde be- sluit van het waterschap om de sloot langs de Mid denweg gedeeltelijk te dempen, werd vernietigd. Waarom? Omdat, zo zegt het K.B.: „aan de fraaie aanblik afbreuk zou worden gedaan, indien rnel de demping van dit water langs de Middenweg een be gin zou worden gemaakt; omdat het zoveel mogelijk handhaven van het dorps- en stedenschoon als een algemeen belang in de zin van genoemd wetsartikel moet worden aangemerkt; en omdat er in de stuk ken tueliswaar op gewezen wordt dat demping. aan de verkeerssituatie ten goede zal komen doch dat hier niet van een zodanige noodzaak kan wor den gesproken dat hieraan het dorpsschoon ten offer zou moeten worden gebracht Een belangrijk besluit over een kleine sloot, dat zeker mede te danken is aan het feit dat niet alleen Heemschut, maar ook de gemeenteraad en verschil lende plaatselijke verenigingen bezwaren tegen het dempingsplan hadden gemaakt. Het is immers van het grootste belang dat men ter plaatse opkomt voor het eigen dorps- en stadsschoon. Gebeurt dit, dan krijgt Heemschut's bijdrage kracht en blankbodem, ontbreekt het zie Purmerend dan wordt de situatie hachelijk. Vandaar dat wij de oprichting van de stichting „Redt de Rijp" in mei 1966 als een voortreffelijk initiatief begroeten, niet in het minst omdat het gevolgd is door een krachtige en intelli gente aktiviteit. Want het is geen kleinigheid om na een jaar een publicatie gereed te hebben als het boekje „Haring in een tonnetje" (te bestellen door 94 Grote Dam 1. %-r Grote Dam 5. j i Grote Dam 3.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1967 | | pagina 22