Sprekende afbeeldingen maar enigszins kunnen, met hun auto in de stad zullen binnendringen. Ook wanneer hier in Am sterdam een stadsspoorweg zal zijn en er zijn geen maatregelen genomen om het rijden en het parkeren in de stad grondig te reglementeren, zullen wij ge confronteerd blijven met de verkeerschaos in de binnenstad. Voordat overigens een eventuele stads spoorweg enige soulaas kan geven is naar onze me ning het verkeer in Amsterdam volkomen vastge lopen. Wij zullen daarvoor nu, onafhankelijk van een beslissing over de stadsspoorweg, maatregelen moeten nemen om het gemotoriseerde 4-wielige ver keer rigoureus te reglementeren, om óp deze wijze het openbaar vervoer de gelegenheid te geven zijn functie die het vroeger toen er nog weinig gemoto riseerd verkeer was, zo uitstekend vervulde, zoveel mogelijk weer op zich te kunnen laten nemen." „Als de maatregelen tot vrijmaking van het open baar vervoer en ter beteugeling van de rijdende en parkerende auto's snel worden getroffen, zou het wel eens kunnen zijn dat de behoefte aan een stads spoorweg minder dringend wordt gevoeld en dat daardoor meer tijd beschikbaar komt om de studie hierover verder te voltooien en de vele vraagstuk ken die er nu nog zijn eerst op te lossen". De indus trievereniging voegt hierbij een aantal praktische suggesties om met de huidige trams en bussen de verkeerssituatie verbeteren, door namelijk de trams te gebruiken voor de verbinding van de stadsrand tot aan de grens van de binnenstad en de bussen voor in het centrum, een gedachte die dus overeen komst vertoont met het plan van Leicester, het een en ander gecombineerd met parkeerverboden langs de tram- en busroutes. De kentering in de autovloed komt, dat staat vast. Laat men de zaak echter op zijn beloop, dan wordt die kentering pas bereikt als het te laat is, doordat het verkeer vastloopt, maar dan chronisch. In een recent interview noemde een Amsterdamse politiecommissaris daarvoor zelfs een termijn: een jaar of twee. Daartegen biedt, laten wij het nog eens herhalen, het stadsspoorwegplan géén oplossing. Het ontwerpen van verkeersvoorzieningen is een apart vak geworden, en een moeilijk vak. Er worden veel goedbedoelde suggesties over detailvragen ge opperd die door een verkeersspecialist in enkele zinnen weerlegd kunnen worden. Toch zijn er hoofdlijnen van beleid die niet van technische maar van bestuurlijke aard zijn. De voornaamste daarvan zijn thans dat openbaar vervoer en voetgangers in de komende jaren het verkeersbeeld in het cen trum moeten gaan beheersen, en dat een stads spoorwegstelsel pas aanvaardbaar is wanneer het de stad niet direct of indirect vernielt, onbegaanbaar maakt, met hoge kantoorgebouwen volpropt en met ondragelijke schulden belast. Daarvoor zijn de ga ranties tot nog toe beslist onvoldoende. G. B. Een van onze leden zond ons de drie foto's die hierbij zijn gereproduceerd. Zij brengen kort en duidelijk de gedaanteverwisseling in beeld die zich allerwege in het Nederlandse landschap voltrekt. De wit-gepleisterde boerderij is een van de oudste van Zegveldgelegen aan de Randweg. Tengevolge van een ruilverkaveling is het gebouw, zoals dat heet, aan zijn agrarische bestemming onttrokken, en verlaten. De bewoner kreeg een nieuwe boerderij, hierbij eveneens afgebeeld. Is het een huis om schan de! over te roepen? Eigenlijk, niet. Het is een dood gewoon, doodvervelend bouwsel, van een doorsnee onbenulligheid die in alle Nederlandse gemeenten aan de lopende band wordt voortgebracht. Het woongerief zal zeker beter zijn dan in de oude boerderij, en als bedrijfsruimte zal het nieuwe com plex ongetwijfeld meer voldoen. Misschien is er over een jaar of twintig wel wat geboomte om heen gegroeid, en dan is het ergste gecamoufleerd. Maar zal het ooit iets moois worden zoals de oude boerderij? Nee, daarvoor zijn de verhoudingen, de vorm en de plaatsing van de ramen, en de massa's van woon- en bedrijfsgebouw te armzalig. En dan zien wij de derde foto, eveneens een oude boerderij, enigszins gemoderniseerd door grotere ramen, ver der gaaf in zijn hoofdvorm en prachtig tussen de beplanting aan het water gelegen, gelukkig nog in gebruik. Al laten wij ditmaal de vraag in het midden of de ruilverkavelingspraktijk nog verantwoord is in de huidige economische verhoudingen en met het oog op de komende bevolkingsstructuur, geen twijfel bestaat er over de ontstellende verschraling en ver arming van het landschap die er door worden ver oorzaakt. En daarvoor vragen wij méér aandacht en méér zorg. 58

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1967 | | pagina 18