Sprekende afbeeldingen
maar enigszins kunnen, met hun auto in de stad
zullen binnendringen. Ook wanneer hier in Am
sterdam een stadsspoorweg zal zijn en er zijn geen
maatregelen genomen om het rijden en het parkeren
in de stad grondig te reglementeren, zullen wij ge
confronteerd blijven met de verkeerschaos in de
binnenstad. Voordat overigens een eventuele stads
spoorweg enige soulaas kan geven is naar onze me
ning het verkeer in Amsterdam volkomen vastge
lopen. Wij zullen daarvoor nu, onafhankelijk van
een beslissing over de stadsspoorweg, maatregelen
moeten nemen om het gemotoriseerde 4-wielige ver
keer rigoureus te reglementeren, om óp deze wijze
het openbaar vervoer de gelegenheid te geven zijn
functie die het vroeger toen er nog weinig gemoto
riseerd verkeer was, zo uitstekend vervulde, zoveel
mogelijk weer op zich te kunnen laten nemen."
„Als de maatregelen tot vrijmaking van het open
baar vervoer en ter beteugeling van de rijdende en
parkerende auto's snel worden getroffen, zou het
wel eens kunnen zijn dat de behoefte aan een stads
spoorweg minder dringend wordt gevoeld en dat
daardoor meer tijd beschikbaar komt om de studie
hierover verder te voltooien en de vele vraagstuk
ken die er nu nog zijn eerst op te lossen". De indus
trievereniging voegt hierbij een aantal praktische
suggesties om met de huidige trams en bussen de
verkeerssituatie verbeteren, door namelijk de trams
te gebruiken voor de verbinding van de stadsrand
tot aan de grens van de binnenstad en de bussen
voor in het centrum, een gedachte die dus overeen
komst vertoont met het plan van Leicester, het een
en ander gecombineerd met parkeerverboden langs
de tram- en busroutes.
De kentering in de autovloed komt, dat staat vast.
Laat men de zaak echter op zijn beloop, dan wordt
die kentering pas bereikt als het te laat is, doordat
het verkeer vastloopt, maar dan chronisch.
In een recent interview noemde een Amsterdamse
politiecommissaris daarvoor zelfs een termijn: een
jaar of twee. Daartegen biedt, laten wij het nog eens
herhalen, het stadsspoorwegplan géén oplossing.
Het ontwerpen van verkeersvoorzieningen is een
apart vak geworden, en een moeilijk vak. Er worden
veel goedbedoelde suggesties over detailvragen ge
opperd die door een verkeersspecialist in enkele
zinnen weerlegd kunnen worden. Toch zijn er
hoofdlijnen van beleid die niet van technische maar
van bestuurlijke aard zijn. De voornaamste daarvan
zijn thans dat openbaar vervoer en voetgangers in
de komende jaren het verkeersbeeld in het cen
trum moeten gaan beheersen, en dat een stads
spoorwegstelsel pas aanvaardbaar is wanneer het
de stad niet direct of indirect vernielt, onbegaanbaar
maakt, met hoge kantoorgebouwen volpropt en met
ondragelijke schulden belast. Daarvoor zijn de ga
ranties tot nog toe beslist onvoldoende.
G. B.
Een van onze leden zond ons de drie foto's die
hierbij zijn gereproduceerd. Zij brengen kort en
duidelijk de gedaanteverwisseling in beeld die zich
allerwege in het Nederlandse landschap voltrekt.
De wit-gepleisterde boerderij is een van de oudste
van Zegveldgelegen aan de Randweg. Tengevolge
van een ruilverkaveling is het gebouw, zoals dat
heet, aan zijn agrarische bestemming onttrokken,
en verlaten. De bewoner kreeg een nieuwe boerderij,
hierbij eveneens afgebeeld. Is het een huis om schan
de! over te roepen? Eigenlijk, niet. Het is een dood
gewoon, doodvervelend bouwsel, van een doorsnee
onbenulligheid die in alle Nederlandse gemeenten
aan de lopende band wordt voortgebracht.
Het woongerief zal zeker beter zijn dan in de oude
boerderij, en als bedrijfsruimte zal het nieuwe com
plex ongetwijfeld meer voldoen. Misschien is er
over een jaar of twintig wel wat geboomte om
heen gegroeid, en dan is het ergste gecamoufleerd.
Maar zal het ooit iets moois worden zoals de oude
boerderij? Nee, daarvoor zijn de verhoudingen, de
vorm en de plaatsing van de ramen, en de massa's
van woon- en bedrijfsgebouw te armzalig. En dan
zien wij de derde foto, eveneens een oude boerderij,
enigszins gemoderniseerd door grotere ramen, ver
der gaaf in zijn hoofdvorm en prachtig tussen de
beplanting aan het water gelegen, gelukkig nog in
gebruik.
Al laten wij ditmaal de vraag in het midden of
de ruilverkavelingspraktijk nog verantwoord is in
de huidige economische verhoudingen en met het
oog op de komende bevolkingsstructuur, geen twijfel
bestaat er over de ontstellende verschraling en ver
arming van het landschap die er door worden ver
oorzaakt. En daarvoor vragen wij méér aandacht
en méér zorg.
58