de Auto vloed plan biedt geen oplossing S9I WB ruimtelijke ordening waardig dat de electrische auto, die omstreeks 1900 een voorsprong had op de benzine-auto, nu opnieuw een onderwerp van studie is in de auto-industrie. Dit verkeersplan van Leicester is ook niet goedkoop, maar kost toch slechts een derde van het auto wegen-plan. En hoever zijn wij in Nederland? In de Memorie van toelichting op de begroting—1967 voor Verkeer en Waterstaat worden enkele punten genoemd, zoals parkeerbeperkingen in de stadscentra en par keervoorzieningen bij stations en haltes van ver voerbedrijven; vrije banen a niveau voor het open baar vervoer, vrijliggende tram- en bushaltes; voor rang voor het openbaar vervoer bij kruispunten, en tenslotte op langere termijn een volledige vrije baan voor het openbaar vervoer. En met dit laatste komen wij weer terecht bij de Amsterdamse stadsspoorwegplannen, die intern thans zover gerijpt zijn dat zij voorlopig nog in formeel aan de raad zullen worden voorgelegd. Er bestaat een groeiend onbehagen over het metro idee. Dit zou men in drie hoofdpunten kunnen sa menvatten. Het eerste is het gevoel van machteloos heid tegenover een project dat al zover is uitge werkt en al in zoveel sectoren van gemeentelijke bemoeiingen als een realiteit meetelt dat het be sluit dat straks door de raad moet worden geno men in feite een schijnvertoning wordt ter bekrach tiging van een allang op ambtelijk niveau gevallen beslissing, waardoor alternatieve oplossingen die wellicht beter zouden zijn, niet ter sprake komen. Het tweede punt is dat het stadsspoorwegstelsel misschien wel een vervoerstechnisch knap en door dacht systeem is, maar zowel tijdens de bouw als in zijn gevolgen andere stedelijke belangen ontoelaat baar schaden zal. Tijdens de bouw is dat het z.g. „Coolsingel-effect", de economische schade doordat bedrijven en instellingen jarenlang nauwelijks be reikbaar zijn, voorts de schade aan het stadsbeeld door de sloping van waardevolle panden om ruimte voor de tunnelsleuven te maken de toezegging van latere herbouw klinkt na vele soortgelijke maar nooit waar gemaakte beloften nauwelijks meer ge loofwaardig en tenslotte de enorme kosten die voor de gemeente niet te dragen zijn, zelfs als het rijk bijspringt. Die kosten roepen weer het gevaar op dat terreinen langs de lijnen die voor de aan leg onteigend en leeggesloopt worden, tegen hoge prijzen uitgegeven moeten worden, en dat kan al leen rendabel gemaakt worden door hoge kantoor gebouwen. Het derde punt is dat het stadsspoorwegproject nu al jaren als excuus dienst doet om de verkeerschaos op de weg met een zo slap handje aan te pakken dat beperkende maatregelen steeds te gering en te laat zijn om een voelbare blijvende verlichting te brengen. In dit verband is de brief die de Amster damse Industrie Vereniging op 11 april j.1. aan de gemeenteraad schreef van veel belang. Daarin wordt onder meer opgemerkt: „In alle studies wordt gesteld dat met de aanleg van de stadsspoorweg de oplossing van het verkeersvraagstuk in de binnen stad praktisch een feit zal zijn. Wij betwijfelen dat op verschillende gronden. In alle steden met een metro is gebleken dat de automobilisten zolang ze 57 Overgenomen uit het tijdschrift Openbaar Vervoer" '66

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1967 | | pagina 17