Kentering in Het Amsterdamse metro- In het straatje van de De kop van dit artikeltje is niet nieuw. Het uit zien naar symptomen die wijzen naar een omme keer in de ondraaglijke verstikking van de stads kernen, is evenmin nieuw. Toch is er een verande ring te bespeuren. Het zijn niet meer alleen de liefhebbers van oud stadsschoon en enkele vooruit ziende mensen van het openbaar vervoer die zeg gen dat het zo niet langer gaat. De stemmen worden talrijker en veelzijdiger. Voorbeelden van doortas tende maatregelen nemen toe. In ons land is Haar lem vooraangegaan met de parkeervrije en van doorgaand verkeer bevrijde Grote Markt. Elders in Europa kan Salzburg genoemd worden waar een plan in voorbereiding is om de stadskern tot voet gangersgebied te maken; Parijs, waar zware vracht auto's niet meer in de woonwijken mogen door dringen maar opgevangen worden in een reeks vrachtwagenstations langs de uitvalswegen; Zürich, dat een zone-indeling gaat invoeren waarbij de bin nenste zone in hoofdzaak voor voetgangers is be stemd, en de de daarop volgende zone alleen kort- parkeerders (maximaal 1 uur) worden toegelaten tegen betaling. Daaromheen komt een blauwe zone, kosteloos voor parkeren tot 3 uur en met parkeer garages11 voor langparkeerders, terwijl de buitenwij ken vrij zijn. Het interessantste project is wel het 30-jaren plan van Leicester, een stad van 270.000 inwoners, met de buitenwijken samen 453.000, welk getal 'in de periode tot 1995 zal toenemen tot =fc 64Ö.000. Het aantal auto's zal dan een verzadi gingspunt hebben bereikt van 0,4 per inwoner, of 256.000. Zou men het autoverkeer in het centrum blijven toelaten, dan zou de binnenstad moeten worden samengeperst tot een klein winkelcentrum, omgeven door autosilo's, en zestiensbaanswegen in een hoogst ingewikkeld systeem van aftakkingen, kruispunten en zeer ruime aan- en afvoerwegen naar de buitenwijken. Het zou meer dan 4 miljard gul den kosten en van het oorspronkelijke stadsbeeld niets overlaten. Het is voor de velen die het nog altijd als een vanzelfsprekende zaak beschouwen dat zij op de openbare weg met hun auto mogen gaan en staan waar zij willen, nuttig dat nu eens nuchter nagegaan wordt wit daarvan de consequenties zijn voor een stedelijk centrum. Het resultaat is de on dergang van wat een stadscentrum vertegenwoordigt aan culturele, economische en sociale waarden. Het gemeentebestuur van Leicester heeft dit onder ogen gezien en een andere weg gekozen. Het dertigjaren plan dat nu gerealiseerd zal worden bevat géén wegverbredingen en slopingen iri het centrum, maar een aantal parkeer-overstappleinen buiten het kern gebied, verbonden door een ringweg. Het auto rijden in de binnenstad zal drastisch beperkt wor den, voor parkeren is daar straks voor partikulieren geen plaats meer. Het openbaar vervoer zal echter aan hoge eisen voldoen. Monorail-lijnen die snel en geruisloos zijn zullen de verbinding naar de bui tenwijken onderhouden. Voor het centrum is een net van buslijnen voorzien dat tijdens de spitsuren versterkt wordt met bussen die alleen staanplaatsen bevatten. Een belangrijke rol zullen kleine taxi's vervullen, ook in gemeentebeheer, en daarvoor denkt men aan electrisch voortbewogen wagens die geen afvalgassen produceren. Het is trouwens merk- 56

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1967 | | pagina 16