Jaarverslag van de commissie
,,De weg in het landschap" W.I.L.
De kwestie waarin onlangs onze Commissie het Be
stuur van Heemschut adviseerde is symptomatisch
voor een aantal gevallen waarbij boombeplantin
gen moeten sneuvelen terwille van het verkeer.
Het betrof in dit geval het reeds goedgekeurde
Raadsbesluit van de gemeente Nijkerk om alle nog
aanwezige dubbelzijdige beplantingen met bomen
door velling van één rij tot éénzijdige beplantingen
te hervormen, met de bedoeling op deze wijze wat
te verruimen.
Deze verruiming zou met het oog op de kosten
daarin bestaan dat daar waar de bochten in de
weg het sterkst zijn, de verharding aan de zijde van
de binnenbocht door aanstrating enigszins wordt
verbreed. Overal elders zal, behoudens dus de voor
genomen velling van bomen, het wegprofiel onge
wijzigd blijven.
Dit wegprofiel is, naar de huidige verkeersinzich-
ten, inderdaad te smal: de verhardingsbreedte be
draagt 4.50 m tot maximaal 5 m.
Afzonderlijke rijwielpaden zijn er niet en zouden
slechts met hoge kosten en een rigoureuse ingreep
in het achter de bomenrijen gelegen terrein met
boom- en struikbeplanting kunnen worden aange
legd.
Het vellen van één rij bomen doet zonder meer de
typische schoonheid van de smalle laan verloren
gaan; hetgeen in het bijzonder zal spreken op het
rechtergedeelte ten zuiden van Driedorp, waar het
mooiste gedeelte met forse beukenbomen wordt aan
getroffen.
De winst voor het verkeer is praktisch nihil, omdat
de rijbaanbreedte vrijwel overal ongewijzigd zal blij
ven. Gevreesd moet worden dat de weg door deze
velling een schijnverruiming en een schijnveilig
heid zal krijgen, welke slechts noden tot grotere
snelheden, welke echter op een dergelijke weg met
gemengd verkeer en een daaraan gelegen school on
toelaatbaar zijn.
De voorgenomen velling betekent een wezenlijk ver
lies aan natuurschoon, waartegenover geen of prak
tisch geen verbetering in de verkeerssituatie ont
staat. Slechts door een volledige reconstructie,
waarbij het profiel vrijwel de dubbele breedte dient
te verkrijgen, namelijk vrijliggende rijwielpaden,
rijbaanbreedte van 6 k 6.5 m en bermbreedten van
3 5 4 m, kan de gewenste verhoging van de veilig
heid worden bereikt.
De Commissie heeft de suggestie gedaan de be
staande toestand te handhaven onder instelling van
een maximum snelheid van 60 km/h.
Wij hebben dit advies in extenso weergegeven, om
dat zich in den lande bij herhaling soortgelijke
situaties voordoen.
Het is zaak hierop attent te blijven. Wij zouden
in algemene zin willen stellen dat het beter ware
in soortgelijke gevallen langs een daartoe geschikt
tracé een aan moderne eisen voldoende weg aan te
leggen en de oude weg voor het toeristische ver
keer en als plaatselijke verbinding ongerept te la
ten.
Zoals in het vorige jaarverslag is aangekondigd,
zal met de leden van onze Commissie binnenkort
een excursie worden gehouden, onder de deskundige
leiding van ons lid Ir. Overdijkink, teneinde dit
maal eens visueel de weg in het landschap te onder
gaan.
In de komende 30 jaar zal er naar worden gestreefd
het wegenstructuurplan, opgenomen in de Tweede
Nota Ruimtelijke Ordening uit te voeren.
Dit plan omvat duizenden kilometers nieuwe weg
en te reconstrueren wegen.
Wij hebben goede hoop dat de nieuwe wegen beter
dan voorheen in het landschap geïntegreerd zullen
worden; op het aspect van de verbeterde wegen zijn
wij minder gerust, de mogelijkheden van voldoend
brede profielen zijn daar namelijk veel beperkter.
Hier ligt een dankbare taak voor de landschaps
deskundigen, om juist bij wegconstructies de om
geving en aankleding zo goed mogelijk te verzor
gen.
Met de wens dat onze Commissie in het komende
verslagjaar nuttig werk zal kunnen verrichten, be
sluit ik dit jaarverslag. De Secretaris,
A. G. M. BOOST.
In memoriam C. A. Huyghen
Met de heer C. A. Huyghen die door een auto
ongeluk te Valkenburg om het leven is gekomen,
en daar onder grote belangstelling werd begraven,
is een van de aktiefste strijders voor het behoud
van de Limburgse monumenten heengegaan. Over
de Limburgse kastelen en de Limburgse vakwerk-
bouw heeft hij vele publicaties verzorgd en in ver
schillende, gedeeltelijk door hem zelf tot stand ge
brachte organisaties was hij onophoudelijk bezig
om bedreigde gebouwen te redden. Limburg heeft
in hem een rusteloos waker voor het streekeigen ka
rakter verloren.
Contributiebetaling
U kunt de administratie van Heemschut een dienst
bewijzen door spoedig uw contributie over te ma
ken op postgiro 124326, op de Amsterdamse ge
meentegiro nr. H. 2230, of onze rekening bij de
Heren Mees ir Hope te Amsterdam. Dat bespaart
ons bureau veel administratief werk!
54