Jaarverslag van de commissie ,,De weg in het landschap" W.I.L. De kwestie waarin onlangs onze Commissie het Be stuur van Heemschut adviseerde is symptomatisch voor een aantal gevallen waarbij boombeplantin gen moeten sneuvelen terwille van het verkeer. Het betrof in dit geval het reeds goedgekeurde Raadsbesluit van de gemeente Nijkerk om alle nog aanwezige dubbelzijdige beplantingen met bomen door velling van één rij tot éénzijdige beplantingen te hervormen, met de bedoeling op deze wijze wat te verruimen. Deze verruiming zou met het oog op de kosten daarin bestaan dat daar waar de bochten in de weg het sterkst zijn, de verharding aan de zijde van de binnenbocht door aanstrating enigszins wordt verbreed. Overal elders zal, behoudens dus de voor genomen velling van bomen, het wegprofiel onge wijzigd blijven. Dit wegprofiel is, naar de huidige verkeersinzich- ten, inderdaad te smal: de verhardingsbreedte be draagt 4.50 m tot maximaal 5 m. Afzonderlijke rijwielpaden zijn er niet en zouden slechts met hoge kosten en een rigoureuse ingreep in het achter de bomenrijen gelegen terrein met boom- en struikbeplanting kunnen worden aange legd. Het vellen van één rij bomen doet zonder meer de typische schoonheid van de smalle laan verloren gaan; hetgeen in het bijzonder zal spreken op het rechtergedeelte ten zuiden van Driedorp, waar het mooiste gedeelte met forse beukenbomen wordt aan getroffen. De winst voor het verkeer is praktisch nihil, omdat de rijbaanbreedte vrijwel overal ongewijzigd zal blij ven. Gevreesd moet worden dat de weg door deze velling een schijnverruiming en een schijnveilig heid zal krijgen, welke slechts noden tot grotere snelheden, welke echter op een dergelijke weg met gemengd verkeer en een daaraan gelegen school on toelaatbaar zijn. De voorgenomen velling betekent een wezenlijk ver lies aan natuurschoon, waartegenover geen of prak tisch geen verbetering in de verkeerssituatie ont staat. Slechts door een volledige reconstructie, waarbij het profiel vrijwel de dubbele breedte dient te verkrijgen, namelijk vrijliggende rijwielpaden, rijbaanbreedte van 6 k 6.5 m en bermbreedten van 3 5 4 m, kan de gewenste verhoging van de veilig heid worden bereikt. De Commissie heeft de suggestie gedaan de be staande toestand te handhaven onder instelling van een maximum snelheid van 60 km/h. Wij hebben dit advies in extenso weergegeven, om dat zich in den lande bij herhaling soortgelijke situaties voordoen. Het is zaak hierop attent te blijven. Wij zouden in algemene zin willen stellen dat het beter ware in soortgelijke gevallen langs een daartoe geschikt tracé een aan moderne eisen voldoende weg aan te leggen en de oude weg voor het toeristische ver keer en als plaatselijke verbinding ongerept te la ten. Zoals in het vorige jaarverslag is aangekondigd, zal met de leden van onze Commissie binnenkort een excursie worden gehouden, onder de deskundige leiding van ons lid Ir. Overdijkink, teneinde dit maal eens visueel de weg in het landschap te onder gaan. In de komende 30 jaar zal er naar worden gestreefd het wegenstructuurplan, opgenomen in de Tweede Nota Ruimtelijke Ordening uit te voeren. Dit plan omvat duizenden kilometers nieuwe weg en te reconstrueren wegen. Wij hebben goede hoop dat de nieuwe wegen beter dan voorheen in het landschap geïntegreerd zullen worden; op het aspect van de verbeterde wegen zijn wij minder gerust, de mogelijkheden van voldoend brede profielen zijn daar namelijk veel beperkter. Hier ligt een dankbare taak voor de landschaps deskundigen, om juist bij wegconstructies de om geving en aankleding zo goed mogelijk te verzor gen. Met de wens dat onze Commissie in het komende verslagjaar nuttig werk zal kunnen verrichten, be sluit ik dit jaarverslag. De Secretaris, A. G. M. BOOST. In memoriam C. A. Huyghen Met de heer C. A. Huyghen die door een auto ongeluk te Valkenburg om het leven is gekomen, en daar onder grote belangstelling werd begraven, is een van de aktiefste strijders voor het behoud van de Limburgse monumenten heengegaan. Over de Limburgse kastelen en de Limburgse vakwerk- bouw heeft hij vele publicaties verzorgd en in ver schillende, gedeeltelijk door hem zelf tot stand ge brachte organisaties was hij onophoudelijk bezig om bedreigde gebouwen te redden. Limburg heeft in hem een rusteloos waker voor het streekeigen ka rakter verloren. Contributiebetaling U kunt de administratie van Heemschut een dienst bewijzen door spoedig uw contributie over te ma ken op postgiro 124326, op de Amsterdamse ge meentegiro nr. H. 2230, of onze rekening bij de Heren Mees ir Hope te Amsterdam. Dat bespaart ons bureau veel administratief werk! 54

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1967 | | pagina 14