lichaam al gebruik gemaakt werd van de sjablone, want al deze factoren spreken mee bij de beoor deling van het product. De laatgotische klokkevorm, die zich tot op heden handhaaft en het ideale type bleek te zijn, telt een koebel, bijenkorf model, suiker brood of punthoed als voorgangers. Al deze typen zijn in ons nationale klokkenbezit vertegenwoordigd, en zij vormen tezamen een spectaculaire geschiedenis van het klokkegietersambacht. Haar schone verhoudingen, haar sierlijk gewelfde flanken met de prachtig uitbuigende slagring en het kunstig samenstel van haar kroon, die het werkstuk inderdaad bekroont, maken de klok tot een kunst werk van hoge orde. Maar zij is dat te meer door de festoenen van gestyleerde vruchten, bloem- en bladmotieven, die dansende en musicerende putti of voorstellingen van mythologische of religieuse orde omsluiten. De prachtig in gotische en latijnse schrifttekens gesneden opschriften noemen hun ei gen naam, die van de gieter en vaak ook die van de schenker en ze bevatten een eindeloze variatie van zinvolle spreuken en doxologieën. Ze maken melding van ramp en ongeval, van oorlog en brand, van geboorte en dood, van huwelijk en huisgezin, van vorsten en groten, van kerkmeesters en vroed schappen en zij verschaffen daarmede de geschied vorser een belangrijke bron voor zijn onderzoek naar de ontwikkeling van het gemeenschapsleven op di verse terreinen. Al is de ornamentiek vaak een lust voor het oog en al vindt men in de tekst der randschriften veel bruikbaars voor het geschiedenisonderzoek, toch be staat de klok in de eerste plaats om de toon, die er de ziel van is. Het streven van iedere klokkengieter was en is natuurlijk zijn klokken sonoor van klank en zuiver van toon te gieten en ons klokkenbezit geeft een opmerkelijke evolutie in de bereikte resul taten te horen. Aan een goede klok moet als eis gesteld worden, dat de slagtoon en de ganse reeks van boventonen, de z.g. partialen, juist geplaatst zijn, want dat bepaalt de zuiverheid, de warmte en de helderheid van de toon. In de eerste tijd had men niet het recht begrip van deze schikking, maar met de groei naar de ideale klokkevorm werd ook de toonvorming beter, totdat de Hemony's door tref zekere plaatsing van de partialen hun klokken een hoge graad van zuiverheid wisten te geven. In latere eeuwen is die kunde weer te loor gegaan, maar gelukkig weten de hedentijdse gieters in ons land weer klokken te gieten, die de producten uit He mony's gieterij evenaren, zo niet overtreffen. De vraag kan gesteld worden of men dan niet beter zou doen om alle klokken, die niet aan de thans geldende eisen voldoen, door nieuwe te vervangen. Een dergelijke drastische maatregel zou een streep trekken door al het door de eeuwen gegroeide en om zijn historische antecedenten waardevolle. En bovendien, hoe vreemd het ook moge schijnen, het wonder van vele oude klokken is, dat zij met al hun onvolkomenheden, zo al niet geheel zuiver, toch fraai klinken en het oor blijven boeien. De functie van de klok is niet meer zo veelzijdig als in het verleden, toen het gehele maatschappelijk en kerkelijk leven door het luiden van klokken werd ge regeld. Maar we kennen ze nog als kerkklokken en vooral als beiaardklokken; als zodanig hebben ze stellig een grote plaats in het hart van ons volk, ge tuige de enorme toename van het aantal klokken spelen en voorslagen sinds de tweede wereldoorlog. Om al deze redenen heeft het zin, dat ons nationale klokkenbezit veilig gesteld wordt en dat doet de in 1961 uitgevaardigde Monumentenwet door registra tie en bescherming van in het algemeen alle vóór 1900 gegoten klokken. De brochure van Monumen tenzorg wijst er op, dat als monument geregistreerde klokken niet zonder voorkennis en toestemming van de Minister mogen worden verplaatst, gelast, als oud-metaal van de hand gedaan of als klokspijs voor een nieuw te gieten klok gebruikt. Het is niet de bedoeling van de wetgever deze handelingen onder alle omstandigheden te beletten het staat de eige naar vrij om ontheffing te verzoeken maar wel om paal en perk te stellen aan de geruisloze ont vreemding van kostbare stukken uit ons historisch klokkenbezit. Waar de tenuitvoerlegging van de wet aan de eigenaar schade berokkent, die redelijker wijze niet of niet geheel te zijnen laste behoort te blijven, kan bij de Minister een verzoek om schade vergoeding worden ingediend. Ook staat de moge lijkheid open, dat een subsidie wordt toegekend bij acties, die ten doel hebben een of meerdere klokken als monument te behouden. Belanghebbenden die over de bepalingen ten aan zien van de wettelijke bescherming van klok en beiaard nader ingelicht wensen te worden, kunnen de brochure aanvragen bij de Rijksdienst voor de Monumentenzorg, Balen van Andelplein 2, Voor burg. Het is verblijdend, dat er richtlijnen gegeven zijn, die tot het behoud van de klokken als kostelijk en oer-Nederlands erfdeel moeten strekken. Bezit ver plicht, maar men moet weten welke die verplichtin gen zijn. Deze brochure geeft daarop een antwoord. S. SPOELSTRA 25 Klok van Peter van Trieruit 1574uit de R.K. St. Lamber. tuskerk te Helden Limburgin 1955 verloren gegaan.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1967 | | pagina 7