Boekbesprekingen hij, komt men met een plan voor een stadsspoor- wegnet, dat de gehele stad moet voorzien, maar geen rekening houdt met een eventueel geheel nieuw structuurplan voor binnenstad met aangren zende wijken. Dit betekent grenzeloze verspilling. Grote parkeergarages in de binnenstad acht de heer Polak terecht geen oplossing, het hierdoor ontstane extra verkeer zou eenvoudig niet te verwerken! zijn. Een stadsspoorwegplan dat niet in de eerste instan tie steunt op een algemeen structuurplan, waarin de gehele sanering aan de orde wordt gesteld, acht hij onverantwoord. Ook zijn gedachten gaan uit naar het vrij houden van metro-doorboringen in de binnenstad. Hij denkt aan sanering en herstructuering van de 19de- eeuwse buitenwijken. (Heemschut wees hier al vijf tien jaar geleden op). Hij zou een groenstrook bui ten de Singelgracht willen zien met bijvoorbeeld een ringbaan in monorail, waarop de van buiten komende lijnen zouden aansluiten, zodanig dat de ringbaan deze lijnen onderling verbindt. Men ziet, ook hier wordt uitgegaan van de gedachte, dat de binnenstad haar aantrekkelijk karakter be houdt en dat de aan- en afvoer van de mensen op andere wijze moet worden opgelost dan door eerst die binnenstad aan vernieling prijs te geven. Het zal wel met voorzichtigheid gebeuren houdt men ons voor. Dat wordt dan voorzichtig vernielen. Natuurlijk moeten er vele monumenten gesloopt worden, maar daar zullen er dan wel weer enige van heropgebouwd worden, zo liet men los. U ziet, deze goedheid kent geen grenzen, maar ons vertrouwen wèl en daarom zouden wij nu reeds willen aandringen op tijdige openbaarheid, zodat wij allen zullen weten wat men wil, hoe men het wil en wanneer. Duidelijk zal moeten blijken wat de voordelen en wat de nadelen zullen zijn en dan pas zijn wij aan beslissen toe. TON KOOT Bevordering openbaar vervoer Wie Heemschutjaargangen van tien, xnjftien jaar geleden doorbladert, komt telkens betogen tegen over de zinloosheid van dempingen en verkeersdoor- braken in binnensteden. Het helpt toch niet, zo was de mening in de Heemschut-kring, openbaar ver voer en voetgangersgebieden, dat is de enige toe komst voor oude stadskernen. „Ouderwets" heette dat toen. Nu is hetzelfde vooruitstrevend, omdat het juist bleek, te zijn. De ondernemingen voor openbaar vervoer, die zo lang teruggedrongen werden door het onverzadig bare particuliere autoverkeer, verweren zich thans door een periodiek „Bevordering openbaar ver voer". Uit alle grote steden ter wereld komen de be richten over verkeersbeperkende maatregelen. Het gaat niet langer. Het tijdperk van vrij parkeren voor huis- en kantoordeur nadert zijn einde. Het open baar vervoer herneemt zijn recht in het algemeen belang. 18 Als no. 13 in de Fibulareeks verscheen bij C. A. J. van Dis. hoech van Dr. H. Klompmaker „Handel in de gouden eeuw". Terecht wijst de auteur er op, dat bijna elk land wel een bloeitijd heeft gekend in zijn nationale geschiedschrijving. Terecht ook wijst hij er op, dat die glansperiode zich niet beperkte tot economische bloei, ook de bouw-, beeld houw. en schilderkunst, de muziek, letterkunde, taalkunde en geschied schrijving beleefde hoogtij. Zijn onderwerp legt uiteraard het zwaartepunt bij de ontwik keling van de handel, de Compagnieën, de ex- en import, doorvoer, beurtdiensten, de stapelmarkt, maar ook de handels politiek, de welvaart en de gevaren daarvan komen ruim schoots aan bod. Een goed geschreven, rijkelijk geïllustreerd, handzaam boekje over de handel in Nederlands grote tijd, dat inzicht geeft in de achtergrond en omgeving van vele hedendaagse zaken. Bij C. A. J. van Dishoeck, van Holkema Warendorf N.V. verscheen van de hand van Elka Schrijver Hollands Porse lein". Dat naast het standaardwerk van W. J. Rust „Nederlands Porselein" dit boekje is samengesteld verklaart de schrijfster als een streven om een eenvoudiger werkje te brengen, dat vooral hen van dienst wil zijn, die voor het eerst kennis heb- ben gemaakt met Hollands porselein en nut kunnen hebben aan een eenvoudig en beknopt overzicht. Die opzet is ongetwijfeld geslaagd. Helder en overzichtelijk, goed geïllustreerd wordt het Hollandse porselein van Wcesp tot en met Rozenburg aantrekkelijk gepresenteerd. Bi] dezelfde uitgever verscheen van mevr. A. Burhij.Bartelink Antiek Speelgoed". Een standaardwerk over speelgoed kun nen wij ons moeilijk indenken, een encyclopaedie misschien? Uit de boeiende wereld van het speelgoed, zoals kinderen dat gekoesterd hebben, heeft de schrijfster een keuze gedaan en er onderhoudend van verbeeld. Zij beperkt zich daarbij niet tot het eigen land en schroomt ook niet om vergelijkingen te tref fen tussen vroeger en nu. Een vertederend boekje. Wat weet de gemiddelde Nederlander van de taak van een makelaar? Op die vraag is een antwoord gegeven door Hub. Broekhuis in het handzaam boekje „De Amsterdamse Make laar", verschenen bij C. A. J. van Dishoeck. Het geeft een indruk in de geschiedenis, de functie en praktijk van de makelaar en zijn organisatie. Wij zouden er graag wat meer van de talrijke anecdoten aan dit vak te Amsterdam verbonden, in teruggevonden hebben, maar bevelen het als een verklarend boekje toch gaarne aan. Ir. J. L. Volders heeft er zich toe gezet meer bekendheid te geven aan de schoonheid en het typische eigen karakter van de Surinaamse bouwkunst. Hij had daarbij niet alleen de toe. rist voor ogen, maar vooral ook hen in het land zelf, die be langstelling hebben voor de regionale architectuur van Suri name, met als hoogtepunt Paramaribo. De meer dan 270 teke ningen van de auteur zelf geven een duidelijke toelichting op de tekst en zijn er onverbrekelijk aan verbonden. Mr. H. L. de Vries, de Gouverneur van Suriname, die het boek inleidt, wijzend op de grote veranderingen die zich in Paramaribo en op de plantages voltrekken, is overtuigd dat dit boek een verdieping zal geven in de belangstelling voor het eigene, hij wijst daarbij op de wenselijkheid de monumentenzorg daad werkelijk een aanvang te laten nemen. Ieder uitstel houdt gevaar in. G. van Saane te Hilversum geeft het uit.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1967 | | pagina 20