Metro-zorgen in Amsterdam Het inzicht en het besef, dat het levend houden van de binnenstad inhoudt, dat die ook bewoond moet blijven het kost geduld gaat wel ingang vinden. Ook dat er dan wat aan het ongebreidelde verkeer zal moeten gebeuren. Tot nog toe is alleen maar van alles gedaan om het te bevorderen, nu zal uitgezien moeten worden, hoe wij het beter rege len, opdat wij niet door het verkeer naar de blik sem gaan. Minder onnodig privé-gerij en beter geor ganiseerd openbaar vervoer. Aan verfijning van het openbare vervoer door geselecteerde vervoersmidde len; snelbussen, kleine bussen, grote bussen, normale bussen, gebruikmaking van monitoren voor ver keerscontrole in verband met de inzet van vervoers middelen, toepassing van vervoer te water op be paalde routes in de daarvoor bij uitstek geschikte waterstad Amsterdam, uitbannen van de onmoge lijke tramtreinen uit de binnenstad, dat zijn alle maal punten, die op de agenda van de gemeente raadsvergaderingen nog steeds niet, of te weinig, voorkomen. De maatregelen hebben zich voorals nog beperkt tot enkele snelbusdiensten, summier éénrichtingsverkeer, beperkte toepassing van par- keermeters en nog beperkter toepassing van par- keerzónes. Het lijkt wel of men voor de hand liggende, uit voerbare oplossingen vermijdt om vooral naar ver- weg liggende, miljoenen verslindende, stadsschoon vernielende plannen te wijzen, als naar een fata morgana. Natuurlijk moet er beter openbaar vervoer komen dan volgens de huidige kwetsbare methode van trams op railbanen. De oplossing voor het massa- vervoer naar en uit de binnenstad acht men nu, naar hedendaags geldende maatstaf (waar ook mode en naijver een rol bij spelen)de metro, de stads- spoor onder de grond. Maar of de metro in Amsterdam; zoals blijkbaar de plannenmakers voor ogen staat, volgens gepu bliceerde schematische schetsen, zó/moeten worden uitgevoerd is een zó belangrijke zaak van zo ver strekkende betekenis en met zoveel voor velen ern stige gevolgen, dat die zeker tijdig overleg en bezin ning in brede kring behoeft. De burgerij wordt toch niet weer, zoals met de ongelukkige massale-bariken- bouw van de laatste tijd voor een fait accompli gesteld? Het ziet er naar uit, of de plannenmakers van mening zijn, dat de metro de Amsterdamse binnen stad moet doorboren om op het Centraal station gericht te worden. Dat zouden de Nederlandse spoorwegen zo graag willen. Misschien is het een groot vervoersbelang, of dat ook in het belang van de stad is en in het bijzonder van de binnenstad, lijkt mij nog een ander aspect van deze aangelegen heid. Metrobanen onder de Amsterdamse binnenstad leg gen is niet zo'n onschuldige zaak als wel eens ge presenteerd wordt. Dat betekent een groot deel van de binnenstad met haar slappe bodem en kwetsbare bebouwing openleggen. Wat de gevolgen daarvan zijn is door mij niet te overzien, maar dat die in vele gevallen desastreus zullen zijn lijkt niet moei lijk te voorspellen. Desastreus over een periode van vele jaren voor de levendigheid en de leefbaarheid van de binnenstad, de welstand van haar bewoners en niet het minst voor het middenstands- en klein bedrijf. Desastreus ook voor de monumentale be bouwing van de binnenstad, die men maar éénmaal vernielen kan. Hier loopt men het grote risico het kind met het badwater weg te gooien. Eenmaal begonnen kan men niet meer terug. De vraag rijst onmiddellijk, of het zo nodig is, om de metrokanalen op het Centraal Station te rich ten, dwars door de binnenstad. Als men bepaald de Nederlandse Spoorwegen ter wille moet zijn, dan zijn er toch ook nog twee andere stations beschik baar buiten de binnenstad. In het Westen het sta tion Sloterdijk, in het Oosten het Amstelstation en zo nodig is er nog het Muiderpoortstation. De ver bindingen daarmee maken doorbraken door de bin nenstad onnodig. Passende accommodatie en aansluitingen met ge selecteerd busvervoer zijn dan uiteraard wel nodig. Een studie van deze mogelijkheid is de moeite waard en verdient in de openbaarheid te worden behandeld. Het in het vorige jaar afgetreden raadslid W. Polak, die o.m. als lid van de commissie bedrijven e.d. in het pas enige maanden geleden begonnen commis sie-overleg over de rapporten van het bureau stads spoorweg was betrokken, had eveneens zo zijn be zwaren tegen de bekend geworden voornemens van het bureau stadsspoorweg. Elij vond het vervoer- technisch doorwrochte studieplan ernstige gevaren inhouden voor een enorme verspilling van investe ringen. Een ander gezichtspunt en een, waar Am sterdam nu het meeste behoefte aan heeft. De heer Polak zegt bij deze plannen visie te missen op de toekomstige structuur en de ontwikkeling van de binnenstad en de daaromheen liggende negentiende-eeuwse wijken, die dringend aan sane ring toe zijn, zoals de Pijp, Kinker-, Dapperbuurt enz. (Waar hebben wij die klacht meer gehoord?). Hij zegt zich er over te verbazen, dat men voor het metro-project honderden miljoenen in de grond gaat leggen, voor een deel onder wijken, die later toch gesaneerd moeten worden. Bovendien, zo meent 17

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1967 | | pagina 19