a markt op deze verkeersader niet langer mogelijk. Daar de markt van groot belang is voor de centrum functie van de stad en dus gebaat is bij een cen trale ligging, heeft het alle zin deze activiteit naar de Grote Markt te verwijzen. Uiteraard bood de reorganisatie van dit stadsplein een unieke kans de indeling en de bestrating in overeenstemming te brengen met het karakter van de ruimte waaraan o.a. het stadhuis en de Grote- of St. Bavokerk zijn gelegen. De realisering van het totale plan heeft geleid tot het verlies van 80 parkeerplaatsen op de Grote Markt en langs de Westelijke Spaarne-oever. Ter compensatie van dit verlies zijn er langs de randen van de binnenstad o.a. op en nabij de Parklaan en bij de Leidsevaart in totaal 240 parkeer plaatsen aangelegd. Alhoewel deze plaatsen voor de kortparkeerders van minder belang zijn door de betrekkelijk lange loopafstanden tot het centrum, zullen hier voor langparkeerders redelijke mogelijkheden worden ge boden, waardoor het aantal van parkeermeters voor ziene plaatsen in de binnenstad ten gunste van de kortparkeerders uitgebreid kan worden. De uitvoering van het plan is verrassend snel ge gaan. In het eind van 1965 hebben Burgemeester en Wethouders opdracht gegeven een plan te ont werpen tot wering van het doorgaand verkeer in de binnenstad en reeds op 5 november 1966 zal met de feestelijke „opening" van de vernieuwde Grote Markt het plan zijn voltooid. De totale kosten hebben een bedrag gevergd van ±1,7 miljoen, waarvan 335.000,— is bestemd voor de reorganisatie van de Grote Markt. Hoewel het op dit moment nog niet mogelijk is een afgerond oordeel uit te spreken over de doeltref fendheid van het gehele plan, kan wel reeds worden geconstateerd dat de binnenstadstraten en met name de hoofdwinkelstraten in belangrijke mate bevrijd zijn van de zenuwslopende verkeersdrukte. Als gevolg daarvan vindt de afwikkeling van het openbaar vervoer op een soepeler wijze plaats. In het algemeen wordt het plan door de verschil lende verkeersdeelnemers positief gewaardeerd. Dit is mede een gevolg van de bijzonder goede voorlich ting door gemeentebestuur en pers. Ir. K. HAASNOOT, Hoofd der afdeling Stadsont wikkeling bij het Bedrijf van Openbare Werken Haarlem. 120 De Grote Markt in nieuwe gedaantebijna voltooid. -AS

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1966 | | pagina 26