a
markt op deze verkeersader niet langer mogelijk.
Daar de markt van groot belang is voor de centrum
functie van de stad en dus gebaat is bij een cen
trale ligging, heeft het alle zin deze activiteit naar
de Grote Markt te verwijzen. Uiteraard bood de
reorganisatie van dit stadsplein een unieke kans de
indeling en de bestrating in overeenstemming te
brengen met het karakter van de ruimte waaraan
o.a. het stadhuis en de Grote- of St. Bavokerk zijn
gelegen.
De realisering van het totale plan heeft geleid tot
het verlies van 80 parkeerplaatsen op de Grote
Markt en langs de Westelijke Spaarne-oever. Ter
compensatie van dit verlies zijn er langs de randen
van de binnenstad o.a. op en nabij de Parklaan
en bij de Leidsevaart in totaal 240 parkeer
plaatsen aangelegd.
Alhoewel deze plaatsen voor de kortparkeerders
van minder belang zijn door de betrekkelijk lange
loopafstanden tot het centrum, zullen hier voor
langparkeerders redelijke mogelijkheden worden ge
boden, waardoor het aantal van parkeermeters voor
ziene plaatsen in de binnenstad ten gunste van
de kortparkeerders uitgebreid kan worden.
De uitvoering van het plan is verrassend snel ge
gaan. In het eind van 1965 hebben Burgemeester
en Wethouders opdracht gegeven een plan te ont
werpen tot wering van het doorgaand verkeer in de
binnenstad en reeds op 5 november 1966 zal met
de feestelijke „opening" van de vernieuwde Grote
Markt het plan zijn voltooid.
De totale kosten hebben een bedrag gevergd van
±1,7 miljoen, waarvan 335.000,— is bestemd voor
de reorganisatie van de Grote Markt.
Hoewel het op dit moment nog niet mogelijk is een
afgerond oordeel uit te spreken over de doeltref
fendheid van het gehele plan, kan wel reeds worden
geconstateerd dat de binnenstadstraten en met
name de hoofdwinkelstraten in belangrijke mate
bevrijd zijn van de zenuwslopende verkeersdrukte.
Als gevolg daarvan vindt de afwikkeling van het
openbaar vervoer op een soepeler wijze plaats.
In het algemeen wordt het plan door de verschil
lende verkeersdeelnemers positief gewaardeerd. Dit
is mede een gevolg van de bijzonder goede voorlich
ting door gemeentebestuur en pers.
Ir. K. HAASNOOT, Hoofd der afdeling Stadsont
wikkeling bij het Bedrijf van Openbare Werken
Haarlem.
120
De Grote Markt in nieuwe gedaantebijna voltooid.
-AS