beeld. Karakterloosheid en verveling is dan het ge volg. En de grote eenheid van het Amsterdamse stadsbeeld valt uitéén in een aantal verdwaalde architectuurrestanten." Bij restauraties is thans het oliën van het gevelmet- selwerk gebruikelijk. Te zamen met de standaard kleuren voor het schilderwerk: gebroken wit, Bent- heimer en standgroen wordt zodoende de door ir. Boeken genoemde eenheid van het stadsbeeld ver sterkt. Het donker oliën van de gevels bedekt boven dien door restauratie ontstane kleurverschillen in het metselwerk. Toch. verdient het aanbeveling, deze praktijk niet te eenvormig door te voeren, in het bijzonder waar de baksteen en het metselwerk van fraaie kwaliteit zijn. Opnieuw polychromeren van gevel- en jaartalstenen en wapenschilden mits deskundig uitgevoerd verlevendigt het aspect zon der de eenheid te schaden. Zoals ir. Boeken op merkte is de kleur een uitnemend middel om op zichzelf onbeduidende panden toch te laten mee werken in het stadsbeeld. Van dit middel kan krachtiger gebruik worden gemaakt, met name bij gebouwen uit het begin van deze eeuw, die in een leikleurige verblendsteen zijn gebouwd. Hiermede zijn reeds verheugende resultaten bereikt, die het storende effect van sommige gebouwen (bijvoor beeld Keizersgracht 431 en 473—479) in aanzien lijke mate vermindert. Ook bij nieuwe gebouwen is grotere aandacht voor de kleureenheicl van het stads beeld nodig. De enige natuursteensoort, die op den duur fraai patineert, is de door de Steenhouwerswet verboden zandsteen. Toch werden eertijds zowel de zandsteen als de veel toegepaste hardsteen meestal geschilderd terwille van de kleureenheid. De tegen woordige vaak als bekledingsplaten gebruikte harde natuursteensoorten, al dan niet gepolijst, zijn in de oude stad door hun structuur, sterker nog door hun kleur,- storende elementen. Hetzelfde geldt voor beton in verschillende samenstellingen. De gang bare baksteenkwaliteit heeft gewoonlijk een fletse kleur. Strengere voorschriften, waaronder het don keroliën van metselwerk, dat niet aan de hoogste eisen van steenkwaliteit en voegwerk voldoet, en het verbod van niet-passende materialen zijn nodig. 61 Ondanks de protesten van vele kanten werden in 1959 twee statige 18e eenwse huizen Herengracht 467 en 469gesloopt ten behoeve van een nieuw kantoorgebouw voor de Hol- landsche Sociëteit van Levensverzekeringen. De huidige inde ling in een vijf ramen breed hoofdgebouw met stoepbekleed met opvallende groenachtige natuursteenplatenen een twee ramen brede baksteengevel, houdt geen verband met de oor spronkelijke perceelsbreedte. Onder de ramen smalle horizon tale ramen die de radiatoren zichtbaar maliën. Weinig zin vol is ook de zware betonluifel met openingen. Ook in de detaillering van de ingangspartij blijkt de bedoeling om moderne grachten-deftigheid te maken. De indruk van het geheel is meer duur dan stijlvolen stoort in de gevelwand vooral door zijn kleur en zijn pretentieuze vormgeving. Hoe het ivèl kan toont de verbouwing van het v.m. A.N.W.B.- kantoor voor het Time-Life concernKeizersgracht 588-590. De panden verkeerden in slechte staat en door herhaalde verbouwingen was van het interieur weinig over. Alleen de sobere Louis XVI-gevel van 590 met festoenen in de kroon lijst en de puixuas van betekenis. Architect Bart van Kasteel trok beide panden inwendig geheel samen tot een modern kantoorgebouwen verving de smalle gevel nr. 588 door een uitbreiding van nr. 590maar zonder herhaling van de oma. mentale details in kroonlijst en pui. Dat voor het goed vol brengen van dergelijke opgaven niet alleen een sterk stijl gevoel nodig is, maar ook de instelling om vooral niet ten koste xjan het waardevolle geheel op te vallenis uit dit voorbeeld duidelijk.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1966 | | pagina 17