DE BINNENSTAD VAN HAARLEM EN HET VERKEER
Enige jaren geleden besloot de raad der gemeente
Haarlem met algemene stemmen de Bakenes-
sergracht niet te dempen, doch de walmuren, de
bruggen over en de wegen langs de gracht te
restaureren. Het was in de dagen, dat het dem
pingsgevaar van de Alkmaarder grachten akuut was
geworden (en helaas nog is). Ter snede kon de
wethouder van openbare werken van Haarlem in
de raad opmerken: „De victorie begint nu eens
bij Haarlem". De Bakenessergracht c.a. werd ge
restaureerd en ook de rehabilitatie van de bebou
wing langs de gracht, bevorderd door het gemeen
tebestuur, heeft, hoewel langzaam, gestadig voort
gang.
Het vraagstuk van het al of niet dempen van grach
ten was niet het enige brandende vraagstuk in
Haarlem. Het verkeersprobleem in de historische
binnenstad vraagt dringend om een oplossing en
heeft tot een diepgaande studie geleid. Meer en
meer won de overtuiging veld, dat, om de stads
kern leefbaar te houden, het nodig is om alle auto's,
die niet noodzakelijk in de binnenstad moeten zijn,
daaruit te weren. Voorts, dat verkeersverbeteringen
cloor middel van doorbraken e.d. geen blijvend
resultaat opleveren. Als gevolg van de stormachtige
ontwikkeling van het Verkeer en de omstandig
heid, dat doorbraken verkeeraantrekkend werken,
wordt de verwachte verbetering binnen korte tijd
teniet gedaan. De inbreuk op de historische stads
kern, het verlies van monumenten en de geïnves
teerde miljoenen guldens zijn offers, die vergeefs
gebracht zijn. Er moet dan ook gestreefd worden
naar een goede definitieve oplossing. Het verkeers
probleem in een stadskern kan dan ook alleen
worden opgelost cloor het doorgaande verkeer en
dat tussen de verschillende stadswijken niet langer
door die kern, maar langs binnenring, buitenring
en axiaalweg te leiden.
Het structuurplan 1954 van Haarlem voorzag nog
in het creëren van enkele belangrijke verkeerswe
gen door de binnenstad. Het plan van 1962 heeft
hiermede, om bovengenoemde redenen, gebroken:
de binnenstad moet uit de aard der zaak bereik
baar blijven, maar alle overige verkeer diem: daar
uit te worden geweerd.
Het gemeentelijk bestuur is, wat de uitvoering van
het plan 1962 betreft, overigens niet over één nacht
ijs gegaan. Allereerst is een proef genomen met
het afsluiten van de Grote Houtstraat, een der
belangrijkste winkelstraten, voor het verkeer op
de zaterdagmiddagen en de koopavonden. Deze
proef slaagde uitmuntend. Het openbaar vervoer
42
6AV0KEr*
ouoe groenmarkt
(Foto C. de Boer mei toestemming van het Haarlems Dagblad.)