DE BINNENSTAD VAN HAARLEM EN HET VERKEER Enige jaren geleden besloot de raad der gemeente Haarlem met algemene stemmen de Bakenes- sergracht niet te dempen, doch de walmuren, de bruggen over en de wegen langs de gracht te restaureren. Het was in de dagen, dat het dem pingsgevaar van de Alkmaarder grachten akuut was geworden (en helaas nog is). Ter snede kon de wethouder van openbare werken van Haarlem in de raad opmerken: „De victorie begint nu eens bij Haarlem". De Bakenessergracht c.a. werd ge restaureerd en ook de rehabilitatie van de bebou wing langs de gracht, bevorderd door het gemeen tebestuur, heeft, hoewel langzaam, gestadig voort gang. Het vraagstuk van het al of niet dempen van grach ten was niet het enige brandende vraagstuk in Haarlem. Het verkeersprobleem in de historische binnenstad vraagt dringend om een oplossing en heeft tot een diepgaande studie geleid. Meer en meer won de overtuiging veld, dat, om de stads kern leefbaar te houden, het nodig is om alle auto's, die niet noodzakelijk in de binnenstad moeten zijn, daaruit te weren. Voorts, dat verkeersverbeteringen cloor middel van doorbraken e.d. geen blijvend resultaat opleveren. Als gevolg van de stormachtige ontwikkeling van het Verkeer en de omstandig heid, dat doorbraken verkeeraantrekkend werken, wordt de verwachte verbetering binnen korte tijd teniet gedaan. De inbreuk op de historische stads kern, het verlies van monumenten en de geïnves teerde miljoenen guldens zijn offers, die vergeefs gebracht zijn. Er moet dan ook gestreefd worden naar een goede definitieve oplossing. Het verkeers probleem in een stadskern kan dan ook alleen worden opgelost cloor het doorgaande verkeer en dat tussen de verschillende stadswijken niet langer door die kern, maar langs binnenring, buitenring en axiaalweg te leiden. Het structuurplan 1954 van Haarlem voorzag nog in het creëren van enkele belangrijke verkeerswe gen door de binnenstad. Het plan van 1962 heeft hiermede, om bovengenoemde redenen, gebroken: de binnenstad moet uit de aard der zaak bereik baar blijven, maar alle overige verkeer diem: daar uit te worden geweerd. Het gemeentelijk bestuur is, wat de uitvoering van het plan 1962 betreft, overigens niet over één nacht ijs gegaan. Allereerst is een proef genomen met het afsluiten van de Grote Houtstraat, een der belangrijkste winkelstraten, voor het verkeer op de zaterdagmiddagen en de koopavonden. Deze proef slaagde uitmuntend. Het openbaar vervoer 42 6AV0KEr* ouoe groenmarkt (Foto C. de Boer mei toestemming van het Haarlems Dagblad.)

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1966 | | pagina 20