eerste paar reliëfs, maar hier begint het in de lin kerbovenhoek. Alle vier de reliëfs vertonen sporen van de oude polychromie, die later door een grijsgroene laag schijnt te zijn overdekt, die voor het grootste deel is afgebladderd. De beschadiging van het Kruisigingsreliëf is al in de middeleeuwen ontstaan, immers hier en daar loopt de polychromie over de beschadigde delen heen en men heeft zelfs de Christuskop in een andere steensoort trachten te vernieuwen. Deze reliëfs vertonen een zeer directe verwantschap met de in Maastricht aanwezige producten van een beeldhouwersatelier, dat naar een op een kapiteel in de benedengang van het koor der O.L. Vrouwe- kerk voorkomende naam Heimo, de Heimo-groep wordt genoemd. Werk van dit atelier bevindt zich ook in de St. Servaaskerk. Kenmerken van deze school zijn: a) een zekere realistische dramatiek, b) voorliefde voor een golvende benedenbeëindi- ging der tunica's, c) regelmatige, soms waaiervormi ge getekende plooien, d) grote hoofden met aman- delvormige, zwaaromrande ogen, e) het veelvuldig toepassen van een soort parelrand als zoomversie- ring der gewaden (zie hoofdsluier der meest rechtse Maria, verder de mantel en de tunica van Pilatus) Ook het profiel der omlijsting, evenals de daarop aangebrachte opschriften zijn typisch voor deze groep, evenals het feit, dat de figuren het geprofi leerde deel der omlijsting oversnijden. Het tafereel van Pilatus vertoont een treffende overeenkomst met een reliëf, behorende tot de Heimo-groep en zich bevindend in de O.L. Vrouwe- kerk te Maastricht. Daar is waarschijnlijk uitge beeld hoe een persoon geknield een eed aflegt ten overstaan van een vorst. Deze laatste zit op een troon, die in alle onderdelen overeenkomt met die van Pilatus. Achter de eedaflegger staat een man die in zijn baard grijpt om aldus de belofte te bevestigen. Achter de troon staat een dienaar met een zwaard, dat hij op zijn schouder laat leunen. Verder komt de haartooi van de vorst geheel over een met die van Pilatus. Rest de vraag, waartoe deze reliëfs hebben ge diend. Hierop is geen definitief antwoord te ge ven. Het meest waarschijnlijk lijkt 't mij, dat het onderdelen zijn van een uit twee gedeelten be staande afsluiting of balustrade van het verhoogde koor. Pilatus en de Kruisiging zouden dan links hebben moeten staan, de voorstelling van de drie Maria's bij het open graf, rechts. Dit klopt met het doorlopen van de polychromie over de linker zij kant van het reliëf met de Engel. Waarschijnlijk hebben de reliëfs op een geprofileerde basislijst gestaan en werden zij door iets soortgelijks be kroond. De dookgaten aan de bovenkanten wijzen daarop. Deze vondst is van het uiterste belang. Ons land is met uitzondering van Maastricht en omgeving zeer arm aan Romaanse sculptuur. Utrecht en de Nederlanden zijn door deze reliëfs van grote artistieke, kunsthistorische en iconografische waarde, ten zeerste verrijkt. Utrecht bezit nu een van de belangrijkste Ro maanse beeldhouw-ensembles van de Nederlanden. Prof. Dr. J. J. M. TIMMERS 80

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1965 | | pagina 20