Uit de aard der zaak zullen in de oostelijke stads kern verkeersvoorzieningen nodig zijn. Wanneer deze, zoals ook elders geschiedt, op oordeelkundige wijze worden uitgevoerd, in samenhang met nood zakelijke saneringen, zal naar onze mening onge twijfeld een oplossing kunnen worden verkregen, die aan alleszins redelijke eisen voldoet, zonder dat rigoureuze ingrepen op het bestaande stadsplan noodzakelijk zijn, als grachtdemping enz. Wij willen niet eindigen zonder nog enige punten naar voren te brengen, welke o.i. dienstig zijn ter beoordeling van het ontwerp-herzieningsplan. Toen de Friese brug gebouwd werd, kon uit de aard der zaak geen rekening worden gehouden met een basisplan, aangezien een dergelijk plan toen maals nog niet bestond. Het bevreemdt ons daar om, dat bij het samenstellen van het plan „hand having van de bestaande Friese brug" als een be langrijk uitgangspunt heeft gediend; vooral, om dat wij ons menen te herinneren, dat destijds ook aan brugbouw op een andere plaats, c.q. andere plaatsen is gedacht. De ligging van de geprojecteerde noordelijke toe gangsstraat is blijkbaar geheel voortgevloeid uit de ligging van de Friese brug. Het gaat ons rijke lijk ver een basisplan voor een stadskern als die van Alkmaar voor een groot deel te baseren op de aanwezigheid van een brug, waarvan de ligging door geheel andere factoren werd bepaald. Wij menen op dit punt niet verder te moeten in gaan, aangezien de ligging van de brug ten op zichte van de door ons voorgestane verkeersweg Kanaalkade-Bierkade-Korte Vondelstraat van min der belang is, al zal uit de aard der zaak ook bij deze oplossing de vraag, of naast de Friese brug de noodzaak aan nog een andere brug bestaat, onder de ogen dienen te worden gezien. Wij begonnen deze brief met de opmerking, dat het onderhavige plan vrijwel uitsluitend een ver keersplan is. Wij gronden zulks mede op de om standigheid, dat de toelichtende nota voor het overgrote deel verkeersproblemen behandelt. Wij missen b.v. een op wetenschappelijke gegevens ge baseerde prognose over de city-functie, welke de binnenstad, met haar bescheiden afmeting ten op zichte van de nieuwe stadswijken, na realisering van een structuurplan, in „Groot-Alkmaar" zal die nen te vervullen; voorts over de behoefte aan win kels, kleinere bedrijven, parkeerruimte enz. enz. Dit brengt het gevaar mede, dat, nadat een fase van het plan zou zijn voltooid, zou kunnen blijken, dat de ontwikkeling van de stadskern, zoals vol gens het plan verwacht wordt, niet realiseerbaar is, met alle gevolgen van dien. Een leefbare stadskern brengt verder mede, dat grote verkeersaantrekkende bedrijven enz. daaruit dienen te worden geweerd. Tal van gemeenten voeren daarom een actieve gemeentepolitiek om bestaande bedrijven, als hiervoor bedoeld, te ani meren zich op de moderne industrie-terreinen, zo als ook Uw gemeente die heeft, te vestigen. Op dit gebied zijn elders goede resultaten bereikt. De binnenstad open te breken met verkeersstraten zal er niet alleen toe leiden, dat de lust zich elders te vestigen, niet groot zal zijn, maar bovendien, dat nieuwe bedrijven, door aankoop van enige oudere percelen, zich in de binnenstad zullen willen vesti gen, met alle bezwaren daaraan verbonden. Ook het stadsbeeld wordt dan door de schaalvergroting ernstig geschaad. Het verplaatsen van meergenoemde bedrijven naar industriegebieden vergt minder financiële offers voor de overheid dan het aanpassen van het stra- tennet in de stadskern aan die bedrijven. Op grond van alle bovengenoemde factoren geven wij Uw Raad in overweging de Herziening 1964 van het stedebouwkundig basisplan in deze vorm niet goed te keuren en Burgemeester en Wethou ders uit te nodigen het plan opnieuw in studie te nemen, daarbij rekening houdende met de door ons naar voren gebrachte bezwaren. Hoogachtend, Het Bestuur van de Bond Heemschut, Namens het Dagelijks Bestuur, (Ton Koot) (Mr. Arn. J. d'Ailly) secretaris voorzitter 25 Nog spiegelen zich de huizen in het water van Luttik Oudorp (foto W. M. Zilver liupe)

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1965 | | pagina 11