Uit de aard der zaak zullen in de oostelijke stads
kern verkeersvoorzieningen nodig zijn. Wanneer
deze, zoals ook elders geschiedt, op oordeelkundige
wijze worden uitgevoerd, in samenhang met nood
zakelijke saneringen, zal naar onze mening onge
twijfeld een oplossing kunnen worden verkregen,
die aan alleszins redelijke eisen voldoet, zonder dat
rigoureuze ingrepen op het bestaande stadsplan
noodzakelijk zijn, als grachtdemping enz.
Wij willen niet eindigen zonder nog enige punten
naar voren te brengen, welke o.i. dienstig zijn ter
beoordeling van het ontwerp-herzieningsplan.
Toen de Friese brug gebouwd werd, kon uit de
aard der zaak geen rekening worden gehouden met
een basisplan, aangezien een dergelijk plan toen
maals nog niet bestond. Het bevreemdt ons daar
om, dat bij het samenstellen van het plan „hand
having van de bestaande Friese brug" als een be
langrijk uitgangspunt heeft gediend; vooral, om
dat wij ons menen te herinneren, dat destijds ook
aan brugbouw op een andere plaats, c.q. andere
plaatsen is gedacht.
De ligging van de geprojecteerde noordelijke toe
gangsstraat is blijkbaar geheel voortgevloeid uit
de ligging van de Friese brug. Het gaat ons rijke
lijk ver een basisplan voor een stadskern als die
van Alkmaar voor een groot deel te baseren op de
aanwezigheid van een brug, waarvan de ligging
door geheel andere factoren werd bepaald.
Wij menen op dit punt niet verder te moeten in
gaan, aangezien de ligging van de brug ten op
zichte van de door ons voorgestane verkeersweg
Kanaalkade-Bierkade-Korte Vondelstraat van min
der belang is, al zal uit de aard der zaak ook bij
deze oplossing de vraag, of naast de Friese brug
de noodzaak aan nog een andere brug bestaat,
onder de ogen dienen te worden gezien.
Wij begonnen deze brief met de opmerking, dat
het onderhavige plan vrijwel uitsluitend een ver
keersplan is. Wij gronden zulks mede op de om
standigheid, dat de toelichtende nota voor het
overgrote deel verkeersproblemen behandelt. Wij
missen b.v. een op wetenschappelijke gegevens ge
baseerde prognose over de city-functie, welke de
binnenstad, met haar bescheiden afmeting ten op
zichte van de nieuwe stadswijken, na realisering
van een structuurplan, in „Groot-Alkmaar" zal die
nen te vervullen; voorts over de behoefte aan win
kels, kleinere bedrijven, parkeerruimte enz. enz.
Dit brengt het gevaar mede, dat, nadat een fase
van het plan zou zijn voltooid, zou kunnen blijken,
dat de ontwikkeling van de stadskern, zoals vol
gens het plan verwacht wordt, niet realiseerbaar
is, met alle gevolgen van dien.
Een leefbare stadskern brengt verder mede, dat
grote verkeersaantrekkende bedrijven enz. daaruit
dienen te worden geweerd. Tal van gemeenten
voeren daarom een actieve gemeentepolitiek om
bestaande bedrijven, als hiervoor bedoeld, te ani
meren zich op de moderne industrie-terreinen, zo
als ook Uw gemeente die heeft, te vestigen. Op
dit gebied zijn elders goede resultaten bereikt. De
binnenstad open te breken met verkeersstraten zal
er niet alleen toe leiden, dat de lust zich elders te
vestigen, niet groot zal zijn, maar bovendien, dat
nieuwe bedrijven, door aankoop van enige oudere
percelen, zich in de binnenstad zullen willen vesti
gen, met alle bezwaren daaraan verbonden. Ook
het stadsbeeld wordt dan door de schaalvergroting
ernstig geschaad.
Het verplaatsen van meergenoemde bedrijven naar
industriegebieden vergt minder financiële offers
voor de overheid dan het aanpassen van het stra-
tennet in de stadskern aan die bedrijven.
Op grond van alle bovengenoemde factoren geven
wij Uw Raad in overweging de Herziening 1964
van het stedebouwkundig basisplan in deze vorm
niet goed te keuren en Burgemeester en Wethou
ders uit te nodigen het plan opnieuw in studie te
nemen, daarbij rekening houdende met de door
ons naar voren gebrachte bezwaren.
Hoogachtend,
Het Bestuur van de Bond Heemschut,
Namens het Dagelijks Bestuur,
(Ton Koot) (Mr. Arn. J. d'Ailly)
secretaris voorzitter
25
Nog spiegelen zich de huizen in het
water van Luttik Oudorp
(foto W. M. Zilver liupe)