Friese brug in het noorden en de zuidelijke toe
gang tot de binnenstad toch is een verkeersweg
te maken, welke aan alle daaraan te stellen eisen
kan voldoen. Wij bedoelen het volgen van de
stadsgracht over Bierkade en Korte Vondelstraat.
Door zo nodig een strookje van het water bij de
weg te trekken kan gezorgd worden voor een ver
keersweg van voldoende breedte. Slechts aan één
zijde van de weg bevinden zich de uitmondingen
van straten, welke, zeker voor wat betreft het ge
deelte Friese brug—Verdronken Oord, desgewenst
door een parallelbaan kunnen worden opgevangen.
Het is ons een raadsel, dat men deze toch voor de
hand liggende oplossing niet dankbaar heeft aan
gegrepen. De door ons bedoelde weg, die weinig
langer is dan die door de binnenstad, is in Uw
plan van de Friese brug af practisch onbereikbaar
gemaakt. Instede daarvan had men o.i. een ver-
keersoplossing dienen te ontwerpen die het ver
keer naar de Bierkade en Kanaalkade leidt. De toe
gang ter plaatse tot de binnenstad zou daarbij als
zeer secundair behandeld moeten worden.
Dat het oostelijk stadsdeel voldoende bereikbaar
moet worden en blijven, onderschrijven wij gaarne.
Dat zulks het beste kan geschieden van de door
ons voorgestelde verkeersweg uit, waardoor een
grotere spreiding, dus geringere plaatselijke ver
keersintensiteit in de straten van de stadskern,
menen wij hierboven voldoende te hebben gemo
tiveerd. Ook in onze zienswijze kan het Luttik
Oudorp een functie vervullen, zonder dat dem
pen over een grote afstand noodzakelijk is. De
breedte van het water is dusdanig, dat strookjes
daarvan bij de weg kunnen worden getrokken,
zonder dat het stadsbeeld schade lijdt. Dergelijke
oplossingen zijn o.a. toegepast te Leeuwarden
(Nieuwestad) reeds voor de tweede wereldoorlog
en enkele jaren geleden bij de Bakenessergracht te
Haarlem.
Ter staving hiervan voegen wij hierbij een teke
ning, waarop het gracht-profiel, zoals wij dit den
ken, is aangegeven.
Het is naar onze mening voor het stadsbeeld van
het hoogste belang, dat het Luttik Oudorp niet
over een lengte van 75 5 100 m. wordt gedempt.
Het voornaamste bezwaar hiertegen is wel, dat bij
een gedempte gracht een wanverhouding in schaal
ontstaat tussen de straatbreedte en de hoogte der
aangrenzende bebouwing. Gezien het grote aantal
monumenten, langs het Luttik Oudorp gelegen,
zou zulks in het onderhavige geval een aantasting
van het stadsbeeld betekenen. Verder geven de
doodlopende graohtgedeelten aanleiding tot vervui
ling (een verbindingsriool kan in deze geen ver
betering brengen). Ten slotte heeft de praktijk uit
gewezen, dat het dempen van een grachtgedeelte
maar al te vaak de inleiding vormt van het dem
pen van andere grachtgedeelten en grachten, waar
door het fraai stadspatroon van Alkmaar nog meer
onherstelbare schade zou lijden.
wmmmi
vm;;////;////;////),
J6|3° I
-woyahGE1 -gya^Aw 3fto^oeio'3f&b,
Jxriöcw JPBOFÏÖÏV <S
ONJUISTE BLADZIJ-NUMMERING
In Heemschut no. 1 van 1965 is ten onrechte
de bladzijnummering van de oude jaargang
voortgezet; blz. 125144 moet zijn blz. 120!
24
JnIDV^.K5E5 J3Ü.BAAM &*°m
CüD £BOF'XEjU
g-a