onderbrak en ter plaatse de verdedigende functie van de stad overnam. Een groot deel van de omgrachting, die aan de Noordelijke zijde hoofdzakelijk door de IJssel wordt gevormd, is nog aanwezig, naast enige sporen van de ommuring aan de Zuidzijde, waar de toestand in 1930-1931 hopeloos is bedorven door het dempen van de gracht voor de aanleg van een nieuwe provinciale weg, die dwars over het terrein van het slot loopt. Van het slot Montfoort is weinig meer over, en wat er nog over is gebleven is omgeven door prikkeldraad en muren: de kern van het slot moet een rond bouwwerk geweest zijn dat in 1672 door de Franse troepen werd opgeblazen; de voorburcht, die gedeeltelijk nog bewaard is, dient nu tot Rijkstucht school voor Meisjes. De oude gedeelten daarvan be staan uit een poortgebouw met twee halfrond vooruit springende torens en links daarvan een deel van de ommuring met een veelhoekige toren. Met deze wetenschap belandt men bij een gemeente ambtenaar, die terstond het kernplan ter tafel brengt. De met dunne lijnen aangegeven bebouwing is de huidige en de dikkere lijnen vormen de voorgestelde veranderingen, verduidelijkt hij en hij geeft een ver handeling over de vele moeilijkheden die bij de uit werking van de plannen naar voren komen: bijna 99% van de bevolking moet worden aangeschreven als zijnde belanghebbende bij het plan; de noodzaak om tot rigoureuze verbreding van de straten en doorbraken over te gaan wegens de grote verkeers moeilijkheden in het stadje, zoals de lange wachttijden bij opstoppingen, het gebrek aan parkeerruimte; de vele eisen die de winkeliers stellen het feit dat iedereen alleen aan zich zelf denkt, enzovoorts. Men ziet de met dunne lijnen getekende tegenwoordige rooilijnen, welke bijna volkomen overeenkomen met die op de plattegrond uit de 17de eeuw. Is dat nu alles waar men tegenwoordig belang in stelt? Men raakt in gesprek met verschillende inwoners van de stad, waarbij de volgende punten naar voren komen Het hoekpand Hoogstraat-Hofstraat is rond 1900 geheel vernieuwd en de toestand kort voor de sloping was een zodanige, dat de Rijksdienst voor Monumen tenzorg kennelijk geen redenen tot restauratie heeft gezien. Wel meende men dat een nieuw gebouw aan hoge eisen moest voldoen. Helaas kan men ook nu nog niet erg gelukkig zijn met de zich openbarende vormen; het oorspronkelijke ontwerp was echter nog minder op zijn plaats en de schoonheidscommissie heeft al vele verbeteringen aangebracht. De bank is eigenaar van de grond en zeer tevreden met het punt aan de drukke Hoogstraat. Waarschijnlijk zal men echter snel een groot gebrek aan parkeerruimte voelen aangezien de moderne agrariër veelal gemotoriseerd is. Bestaan er plannen om tot restauratie van de over gebleven resten der Commanderie over te gaan? Vrijwel sinds de oorlog is er in allerlei bladen geschreven over de deplorabele toestand waarin de Commanderie zich bevindt. Enige jaren geleden is mede met het doel dit verkommerde, doch nobele stuk stadshistorie te redden, opgericht de stichting „Oud-Montfoort''. Deze stichting kwam met plannen om tuin en galerij te restaureren, de kapel haar oude luister weer terug te geven; er zijn tekeningen ge maakt volgens welke het geheel voor het publiek zou worden opengesteld. De bank echter voelt hier tot nog toe niets voor en deze bank is eigenaar van tuin en galerij. De kapel, nu eigendom van een Coöperatie, doet dienst als graanpakhuis en maalderij en, hoewel de trilling der machines en het in- en uitrijden der vrachtauto's het uiterste van het gebouwtje vergen, staat de Gemeente voor het probleem waar een ander zo centraal gelegen pand te vinden voor de meel fabriek. De gemeente Montfoort is erg klein, qua oppervlakte de kleinste in het Sticht, en door andere gemeenten zo nauw ingesloten, dat deze een smorende werking hebben. Ergens anders een nieuw pakhuis bouwen is in deze omstandigheden vrijwel uitgesloten. Dit is eeuwen lang hét probleem van Montfoort geweest; door de grondschaarste werd men gedwongen, wilde men tot uitbreiding komen van een bedrijf, niet meer passende ruimten af te breken en op dezelfde plaats een nieuw gebouw in de stijl van de nieuwe tijd te bouwen. In onze moderne tijd is deze methode echter onbruikbaar geworden, men wil nu radicaal gaan doorbreken, panden slopen, rooilijnen verleggen, enz. Wanneer echter de gemeente zich buiten haar gren zen niet zal kunnen uitbreiden, zal het buitengewoon weinig zin hebben grote boulevards te gaan aanleggen voor een verkeer, dat verhoudingsgewijs, gering zal blijven! Deze voor Montfoort en Montfoort niet alleenzo benepen situatie, dateert nog uit de oude stad- en landindeling, zoals die destijds door Thor- becke is vastgelegd. Een gemeentelijke herindeling, zoals men die zich hier wenst, en zoals die hopelijk binnenkort zal plaatsvinden, is niet alleen voor een Amsterdam of Rotterdam van levensbelang! Wat denkt men nu te doen? De gevoelens in deze stad met betrekking tot het verleden van Montfoort kunnen toch niet geheel uitgeblust zijn? Op het ogen blik doen alleen de plattegrond, de prachtige Neder lands Hervormde Kerk, het Stadhuis, de Commanderie en het Kasteel nog aan vroeger tijden denken. De stad is in deze en de vorige eeuw grondig verknoeid waar het de huizen betreft, het Burger-Weeshuis, de Stadswaag en de huizen in de Oude Boomgaard zijn verdwenen, het Kasteel is uit het verband met de stad weggerukt door het feit dat het Rijk het tot een Rijkstuchtschool maakte en grondig afsloot van het maatschappelijk leven in de stad en de Commanderie is een ruïne. Valt er van het Kerkplein dan niet nog een centrum te maken waardoor de stad tenminste weer een „hart" krijgt? Er hebben plannen bestaan om iets dergelijks uit te voeren: men wilde het hek om de kerk afbreken, de tuin weer bestraten tot aan de kerkmuren toe, zoals dit volgens oude plattegronden vroeger eveneens het geval was, de nietszeggende bouwsels tussen Stadhuis 118

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1964 | | pagina 20