Operatie WatergeusDoorzetten
OPERATIE WATERGEUS
Een jaar geleden, op 3 oktober 1963, werd op initia
tief van een tiental textielgrossiers aan de N.Z. Voor
burgwal, de bekende proefvaart gemaakt met rond
vaartboten, van parkeerruimten aan de buitenzijde
van Amsterdam naar het centrum. Deze „Operatie
Watergeus", en het gedegen rapport van de verkeers-
deskundige Dr. J. M. Fuchs waarin de resultaten
werden geanalyseerd, zijn in ons blad (dec. 1963 blz.
117 en febr. 1964, blz. 15-20), uitvoerig besproken.
Dat de waterwegen in Amsterdam ingeschakeld moe
ten worden ter verlichting van het verkeers- en par
keerprobleem is een stelling die sinds jaar en dag
door de Bond Heemschut wordt verkondigd. Na uit
voerig overleg tussen de initiatiefnemers, de Vereni
ging van Amsterdamse Rederijen, en gemeentelijke
autoriteiten begint thans een viertal geregelde lijn-
dientsen die op het hierboven afgedrukte kaartje
zijn aangegeven. Om kwart over acht 's morgens ver
trekken de boten naar de binnenstad, 's middags om
half zes varen zij van de aanlegplaatsen in de bin
nenstad terug naar de plaatsen waar parkeerruimte
is. Het tarief is f 1.— enkele reis en 30.— maand
abonnement.
De eerste dag, 1 oktober, was teleurstellend. Behalve
een groot aantal genodigden waren er slechts enkele
passagiers. Opnieuw konden de deelnemers echter
constateren hoe gerieflijk zij binnen een half uur
door de spitsuurdrukte heen hun doel bereikten.
Laat men toch vooral volhouden: het watervervoer
zal pas druk worden als het langparkeren onmoge
lijk wordt. Zover zijn wij nog niet, de stad wordt
steeds minder begaanbaar, straten en grachten staan
vol dubbelgeparkeerde auto's, waartegen nauwelijks
iets gebeurt, en wie de weg weet kan nog wel een
gratis gaatje vinden. Zolang aan die chaos niet een
eind komt blijven de grachten wachten tussen de ver
stopte walkanten: zie de foto op de volgende pagina!
STAOHOUOERS
lELYLAAN
CORN
óTCoTaan
CHURCHIU LAAK.
SfeNNEOYLAAN
101