stelling tot de kleinere straten en grachten die nog
intensiever bewoond worden maar hun oorspronke
lijk toch al beperkt groenareaal grotendeels reeds
hebben verloren. Waar dus de groenvoorziening
in de binnenstad het meest nodig is ontbreekt zij,
waar het groen aanwezig is levert het door de be
stemmingswijziging der gebouwen niet het profijt
op dat mogelijk zou zijn.
Deze laatste omstandigheid is één van de motieven
voor de onophoudelijke drang om de tuinruimte te
betrekken bij het parkeerprobleem. Voor een on
derneming die in een groot grachtenhuis is geves
tigd betekent een tuin geen dringende noodzaak.
Parkeergelegenheid op eigen terrein is daarentegen
een fel begeerde zaak. Wie behalve een perceel aan
de gracht een aangrenzend bezit heeft aan een der
radiaal- of parallelstraten, bij voorkeur een vroeger
koetshuis, kan zonder veel moeite een doorgang tot
stand brengen naar de tuin en deze in parkeerter
rein veranderen. Dergelijke parkeerplaatsen kunnen
ook aan anderen verhuurd worden en leveren min
stens 5000,- per jaar op: meer dan de huur van
een normaal huis!
Hier tekent zich in nog heviger mate hetzelfde con
flict af als bij het steeds hoger willen bouwen: te
genover een evident economisch belang van de eige
naars staan overwegingen van algemeen belang die
pas in een krachtige beleidslijn op lange termijn
hun rechtmatigheid kunnen bewijzen. Het is duide
lijk dat ook het prijsgeven van de keurblokken geen
oplossing zou bieden voor de behoefte aan parkeer
ruimte: de vraag blijft sneller groeien dan het aan
bod. Maar de wens om, al is het op 'korte termijn,
deze winstkans uit te buiten, laat zich daardoor
niet beïnvloeden. Het bestemmen van stukken tuin
tot parkeerterrein met een uitrit naar een zijstraat
was wel in strijd met de geest, maar net niet met de
letter van de verordeningen.
92
B ETE-ET-Ni" S'ifS-V^O-'
Tegenwoordige staat van het bouwblok Keizersgracht, Beren
straat, Prinsengracht, Reestraat; triest voorbeeld van stede-
bouwkundige verstikking.
Vanaf de Westertoren krijgt men een duidelijk beeld van de
nauwe blokken van de Jordaan. (Foto's bij dit artikel: Maarten
Brinkgreve)