moeilijkheden bij het thans onredelijke gebruik van
verkeerswegen voor het parkeren, in het bijzonder
het langparkeren. Wie kent betere, mooiere, ruimere
verkeerswegen dan de viervoudige ring van Amster
damse grachten? En waar is het meer ontmoedigend
om te rijden, dan juist op deze grachten, die thans als
volgepropte openluchtgarages worden misbruikt.
Nederland is een stedenland en deze steden die boven
dien een zeer bijzonder karakter dragen, dank zij
aanleg en waardevolle bouw, deze steden schreeuwen
om verkeersbeperkende bepalingen in hun kernen.
Deze beperking dient zich direct te richten tot het
parkeren, maar alle rekening te houden met het
noodzakelijke verkeer. Naar onze overtuiging zou
's lands belang met een dergelijke principiële beslissing
gediend zijn en Heemschut's taak zou - om op eigen
terrein en werkzaamheden terug te komen heel wat
eenvoudiger worden. Voorbeeld waar het stadskarak-
ter sterk wordt aangetast door demping tot behoud
van het verkeer is Alkmaar, waar naast die van de
Kooltuin nu weer de demping van het Luttik Oudorp
aan de orde is gesteld. Hier wordt weer het bekende
te eenzijdige standpunt uitgegaan. Een verkeersweg
door de stadskern van Kanaalkade naar Luttik Oudorp
en verder naar de Laat heeft onafwendbaar ver
nieling van het in wezen kleine Alkmaarse binnen
stadsareaal tot gevolg. Handhaving van het water en
restauraties lenen zich in Alkmaar beter dan waar ook
tot de ontwikkeling van kleine ambachtelijke be
drijven met grote perspectieven voor economische
ontwikkeling. Een en ander is aan gemeenteraad en
Minister van O., K. en W. uitvoerig toegelicht in de
hoop, dat men toch nog voorkomen zal, dat voor
Alkmaar's stadseigen vernietigende besluiten worden
genomen.
Evenzeer betreuren wij Breda's voornemen om zijn
haven te dempen, en Dordrechts voornemen om zijn
Spuihaven dicht te gooien. Tot hoe dwaze verhou
dingen dit laatste moet leiden is in het artikel met
opzienbarende gegevens van arch. Schaling in Heem
schut van mei wel duidelijk uitgekomen.
Betreurenswaardig achten wij ook de demping van
Utrecht's singels, omdat naar onze mening een waarde
vol stadsbeeld wordt prijs gegeven om verkeers
technische redenen en men, zoals de feiten aangeven,
daarmee toch verkeerstechnisch achter de feiten blijft
aanlopen. Een hopeloze zaak, zoals ons nageslacht
zal bevestigen. Ten aanzien van Heemstede werd de
gemeenteraad in overweging gegeven niet tot demping
van de Blekersvaart over te gaan, ten aanzien van
Vollenhove werd gepleit voor een inrichting van de
haven tot jachthaven. Intussen kwam ons een bericht
ter kennis tot voorgenomen demping van Oude en
Nieuwe Rijn te Leiden.
Even vraagt men zich af, of een nader onderzoek van
de betekenis van het water in onze steden en dorpen,
behalve van het standpunt van stedebouw en stede-
schoon ook niet wenselijk is van het standpunt van
het verkeer - waterverkeer dan uiteraard - van de
Volksgezondheid en van de brandbeveiliging. Daar
waar de grachten niet als riool misbruikt worden is
het opmerkelijk frisser dan in grachteloze steden en
dorpen. De betekenis van het water zou wel eens
verder kunnen gaan in dit opzicht dan alleen als
stofvanger. In stedebouwkundige rapporten komt men
dit aspect niet tegen - helaas, en het is toch wel een
belangrijk facet van ons leven!
Afbraakdreigingen.
In Dokkum bepleitte de Bond het behoud van een
mooi oud doktershuis, dat plaats zou moeten maken
voor een bankgebouw. In Helden (L) braken wij een
lans voor restauratie van het z.g. oude raadhuis, dat
zich zo goed zou lenen voor een gildehoofdkwartier.
Het is intussen gesloopt. In Tilburg drongen wij bij
het gemeentebestuur aan op behoud van de Tonger-
lose Hoef. Het oude raadhuis aldaar hadden wij ook
graag een kans gegeven in de nieuwe plannen. Voor
Ootmarsum verzochten wij clementie voor de z.g.
commenderie. Voor Vlissingen hopen wij, dat het oude
raadhuis alsnog op een of andere wijze voor het stads
beeld gespaard kan blijven. Pogingen om een boerderij
aan de Vlist (Z-H.) te behouden, bleek op tegenstand
op verkeersoverwegingen te stuiten. In Spijkenisse
dreigt het oude dorpskarakter verloren te gaan, terwijl
er geen bevredigende architectonische winst tegenover
staat. De Bond wendde zich tot de gemeenteraad en
pleitte daarbij voor handhaving van de boerderij
„Hoogwerf". In Eindhoven is ingestemd met de ver
plaatsing van de boerderij Eckertseweg 11Hoe
hachelijk een verplaatsing ook is, als de keuze gaat
tussen totaal verlies en herbouw in de omgeving,
kiezen wij uiteraard het laatste, zeker als het om een
aantrekkelijk voorbeeld van landelijke bouwkunst
gaat, zoals deze boerderij.
Uitbreidingsplannen.
In het uitbreidingsplan van Abcoude werd in tweede
instantie een oplossing voorzien, die het gevaar van
een onwenselijke doorbraak duidelijk inhield. De
bezwaren daartegen ingebracht werden door Gede
puteerde Staten van Utrecht erkend, zodat aan het
desbetreffende deel van het plan goedkeuring werd
onthouden. Het gemeentebestuur van Harderwijk ge
looft nog in sprookjes. Het heeft in zijn oude vesting
en universiteitsstad een plan ontwikkeld om een brede
verkeersstraat te slaan dwars door de oude straat-
wanden en tuinen met fraaie beplanting van een
voormalige kloostertuin. De toelichting zegt „de oude
kern moet geschikt gemaakt worden voor het moderne
verkeer, daardoor geeft men die kern meer leven".
Het werkt ook met zand, zoals de oude Klaas Vaak
en zegt: „De oude stad heeft een typisch eigen uitge
sproken karakter. De doorbraak past in het stads-
stramien". En „Het plan beoogt de integriteit van de
oude stad te bewaren, deze vooral beter bereikbaar te
maken en de zelfstandigheid ervan te accentueren".
De Bond Heemschut houdt van sprookjes, maar ge
looft er niet in en richtte zich daarom tot Gedepu-
56