SS ^?4w: naar de Steenoversloot-Wijngaardstraat één grote, doorgaande en structuurbepalende verkeersader te maken. In de kleine binnenstad bestaat geen be hoefte aan een dergelijke brede dwarsweg, op korte afstand evenwijdig aan de Museumstraat-School straat en aan de Vest. Beter ware het deze door braak te beperken tot het tracé Doelstraat-Wijn- gaardstraat. Van de binnenstad invoerende straten zouden de vólgens de A.N.W.B. de Vriesestraat en de Nieuwstraat hun profiel en dus hun gevelwan- den kunnen behouden. De plannen tot verbreding van de Kolfstraat zijn al zo ver gevorderd dat wijzi ging uitgesloten moet worden geacht: men kan, dit aanvaardend, trachten de waardevolle historische panden elders te herbouwen, en dan kan de ver brede Kolfstraat aangesloten worden aan de ver brede Sarisgang en aan het tracé Lindenstraat- Museumstraat. Ook de geprojecteerde zware Stek-radiaal is volgens de heer Boost niet onmisbaar voor de bereikbaar heid van de Nieuwe Markt; de prijs bestaande uit een nieuwe brug over de Spuihaven en over de Voorstraatshaven, en het doorbreken van de Voor straat, is te hoog. Door meer en kleinere verbindin gen, en door het instellen van eenrichtingsverkeer is met veel geringere ingrepen in de structuur en de bebouwing van de oude stad een verkeersafwik keling te bereiken die beter bij de stad en haar be hoeften past dan met de drie ongeproportioneerd zware maatregelen: de Spuiboulevard, de brede dwarsweg Raamstraat—Merwekade, en de radiaal door het Stek. Wat de verbinding van het station naar de binnenstad langs de Joh. de Witstraat be treft is het niet nodig de fraaie beplanting met platanen op te offeren, met enige goede wil is een juiste verkeersoplossing te ontwerpen die de be planting spaart. Wanneer men deze namens Heemschut en de A.N.W.B. naar voren gebrachte punten nagaat op de plattegronden en daarbij denkt aan wat Dor drecht, hoe ook vervallen en verwaarloosd, nog al tijd bezit aan karakteristieke historische schoon heid, dan rijst de vraag: waarom? Waarom houdt het Dordtse gemeentebestuur, na zes jaar van dis cussies, adressen, studies en argumenten, vast aan een plan waarvan nu toch wel overtuigend is aan getoond dat het de stad onherstelbaar en onnodig verminken zal, terwijl het beoogde doel, namelijk het weer tot leven en welvaart brengen van de binnenstad, beter bereikt kan worden langs andere wegen G. B. 33 VERKLARING BtOOOWING DIE Gi&MUB WORDT "ïT--J WATER Sï'-&C:v& ■S&tï'sc* w* WnT «Vf* T. COAN. 0® 25"FR RA4Df**£; Deze ingrepen zijn ook volgens deA.N.W.B. veel te zwaarmet enkele kleinere maatregelen verkrijgt men een betere verkeersverdeling. Wat het effect van het sanerings plan voor de binnenstad zou betekenen toont het kaartje hierboven het beeld van een gebombardeerde stad (kaarten van het Dordrechtsch Nieuwsblad).

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1964 | | pagina 15