SS
^?4w:
naar de Steenoversloot-Wijngaardstraat één grote,
doorgaande en structuurbepalende verkeersader te
maken. In de kleine binnenstad bestaat geen be
hoefte aan een dergelijke brede dwarsweg, op korte
afstand evenwijdig aan de Museumstraat-School
straat en aan de Vest. Beter ware het deze door
braak te beperken tot het tracé Doelstraat-Wijn-
gaardstraat. Van de binnenstad invoerende straten
zouden de vólgens de A.N.W.B. de Vriesestraat en
de Nieuwstraat hun profiel en dus hun gevelwan-
den kunnen behouden. De plannen tot verbreding
van de Kolfstraat zijn al zo ver gevorderd dat wijzi
ging uitgesloten moet worden geacht: men kan, dit
aanvaardend, trachten de waardevolle historische
panden elders te herbouwen, en dan kan de ver
brede Kolfstraat aangesloten worden aan de ver
brede Sarisgang en aan het tracé Lindenstraat-
Museumstraat.
Ook de geprojecteerde zware Stek-radiaal is volgens
de heer Boost niet onmisbaar voor de bereikbaar
heid van de Nieuwe Markt; de prijs bestaande uit
een nieuwe brug over de Spuihaven en over de
Voorstraatshaven, en het doorbreken van de Voor
straat, is te hoog. Door meer en kleinere verbindin
gen, en door het instellen van eenrichtingsverkeer
is met veel geringere ingrepen in de structuur en
de bebouwing van de oude stad een verkeersafwik
keling te bereiken die beter bij de stad en haar be
hoeften past dan met de drie ongeproportioneerd
zware maatregelen: de Spuiboulevard, de brede
dwarsweg Raamstraat—Merwekade, en de radiaal
door het Stek. Wat de verbinding van het station
naar de binnenstad langs de Joh. de Witstraat be
treft is het niet nodig de fraaie beplanting met
platanen op te offeren, met enige goede wil is een
juiste verkeersoplossing te ontwerpen die de be
planting spaart.
Wanneer men deze namens Heemschut en de
A.N.W.B. naar voren gebrachte punten nagaat op
de plattegronden en daarbij denkt aan wat Dor
drecht, hoe ook vervallen en verwaarloosd, nog al
tijd bezit aan karakteristieke historische schoon
heid, dan rijst de vraag: waarom? Waarom houdt
het Dordtse gemeentebestuur, na zes jaar van dis
cussies, adressen, studies en argumenten, vast aan
een plan waarvan nu toch wel overtuigend is aan
getoond dat het de stad onherstelbaar en onnodig
verminken zal, terwijl het beoogde doel, namelijk
het weer tot leven en welvaart brengen van de
binnenstad, beter bereikt kan worden langs andere
wegen
G. B.
33
VERKLARING
BtOOOWING DIE Gi&MUB WORDT
"ïT--J WATER
Sï'-&C:v&
■S&tï'sc*
w*
WnT
«Vf* T.
COAN. 0®
25"FR
RA4Df**£;
Deze ingrepen zijn ook volgens deA.N.W.B. veel te
zwaarmet enkele kleinere maatregelen verkrijgt men een
betere verkeersverdeling. Wat het effect van het sanerings
plan voor de binnenstad zou betekenen toont het kaartje
hierboven het beeld van een gebombardeerde stad
(kaarten van het Dordrechtsch Nieuwsblad).