Het saneringsplan beoogt echter van de Spuihaven
een Spuiboulevard te maken met een breedte die
varieert van 63 tot 95 m. Dit zou echter geen boule
vard worden maar een vormloze leegte, openliggend
naar het westen, naar de wijdheid van de Merwede
en dus het grootste deel van het jaar een barre
woestenij in de westenwind. De hierbij afgebeelde
wegprofielen laten de verhouding zien tussen een
aantal bekende stedelijke hoofdwegen. Daaruit
blijkt dat de Parijse boulevards, die toch werkelijk
wel ruim zijn en heel wat meer verkeer te verwer
ken hebben dan het geïsoleerde Dordrecht, niet
breder zijn dan 32 meter, ongeveer de helft van de
Spuiboulevard op zijn smalste en ongeveer een der
de van de Spuiboulevard op zijn breedste deel. Dat
hier met de ruimte wordt gemorst blijkt bovendien
uit de omstandigheid dat de nuttige verkeersbreedte
van de toeleidende wegen samen niet groter is dan
14 m. De mateloze trottoirs die in deze leegte liggen
zijn dan ook als voetgangersruimte onaantrekkelijk,
zulks te meer omdat men telkens een rijweg moet
oversteken om er te komen. Met behoud van de
zelfde nuttige rijwegbreedte die de Spuiboulevard
oostelijk van de grote Spuistraat zou hebben, en
met tot betere proporties teruggebrachte trottoirs
kan het water, zoals gezegd, ter breede van de Am-
serdamse Herengracht, behouden blijven. In dat
geval kan er, rekening houdend met het gemiddel
de waterpeil dat tengevolge van de Deltawerken
mettertijd in de Merwede, en dus in de Dordtse
stadswateren zal ontstaan, en met enige rijen bomen,
een profiel worden ontworpen dat de ruimte zo
danig geleedt dat deze menselijke en aangename
verhoudingen krijgt, bovendien minstens zo bruik
baar is en tenslotte de begrenzing van de oude
waterstad Dordrecht blijft markeren. Een bijkomend
argument is nog dat het oostelijk deel van de Spui
haven door de demping een doodlopend water zou
worden dat bemaling nodig zou hebben om niet
te vervuilen.
Ook namens de A.N.W.B. zijn voor de Raad van
State bezwaren ingebracht en wel door de heer
A. G. M. Boost. Ten aanzien van de Spuihaven
onderschrijft de A.N.W.B. het standpunt dat dem
ping overbodig is omdat er voldoende ruimte naast
het water is en nog meer door de voorgenomen
amoveringen zal komen om zelfs aan beide zijden
tweerichting-verkeer te houden, terwijl het zeker
te verantwoorden zou zijn hier eenrichtingverkeer
in te voeren.
Onjuist lijkt voorts de A.N.W.B. het voornemen om
van Bethlehemplein-Raamstraat-Sarisgang-doorbraak
32
zijn: de Spuiboulevard (gedempte Spuihaven), de brede
ader van Spuiboulevard Noordoost naar Merwekade, en en
kele forse radialen; in de eerste plaats door het Stek naar de
Nieuwe Markt.