Het saneringsplan beoogt echter van de Spuihaven een Spuiboulevard te maken met een breedte die varieert van 63 tot 95 m. Dit zou echter geen boule vard worden maar een vormloze leegte, openliggend naar het westen, naar de wijdheid van de Merwede en dus het grootste deel van het jaar een barre woestenij in de westenwind. De hierbij afgebeelde wegprofielen laten de verhouding zien tussen een aantal bekende stedelijke hoofdwegen. Daaruit blijkt dat de Parijse boulevards, die toch werkelijk wel ruim zijn en heel wat meer verkeer te verwer ken hebben dan het geïsoleerde Dordrecht, niet breder zijn dan 32 meter, ongeveer de helft van de Spuiboulevard op zijn smalste en ongeveer een der de van de Spuiboulevard op zijn breedste deel. Dat hier met de ruimte wordt gemorst blijkt bovendien uit de omstandigheid dat de nuttige verkeersbreedte van de toeleidende wegen samen niet groter is dan 14 m. De mateloze trottoirs die in deze leegte liggen zijn dan ook als voetgangersruimte onaantrekkelijk, zulks te meer omdat men telkens een rijweg moet oversteken om er te komen. Met behoud van de zelfde nuttige rijwegbreedte die de Spuiboulevard oostelijk van de grote Spuistraat zou hebben, en met tot betere proporties teruggebrachte trottoirs kan het water, zoals gezegd, ter breede van de Am- serdamse Herengracht, behouden blijven. In dat geval kan er, rekening houdend met het gemiddel de waterpeil dat tengevolge van de Deltawerken mettertijd in de Merwede, en dus in de Dordtse stadswateren zal ontstaan, en met enige rijen bomen, een profiel worden ontworpen dat de ruimte zo danig geleedt dat deze menselijke en aangename verhoudingen krijgt, bovendien minstens zo bruik baar is en tenslotte de begrenzing van de oude waterstad Dordrecht blijft markeren. Een bijkomend argument is nog dat het oostelijk deel van de Spui haven door de demping een doodlopend water zou worden dat bemaling nodig zou hebben om niet te vervuilen. Ook namens de A.N.W.B. zijn voor de Raad van State bezwaren ingebracht en wel door de heer A. G. M. Boost. Ten aanzien van de Spuihaven onderschrijft de A.N.W.B. het standpunt dat dem ping overbodig is omdat er voldoende ruimte naast het water is en nog meer door de voorgenomen amoveringen zal komen om zelfs aan beide zijden tweerichting-verkeer te houden, terwijl het zeker te verantwoorden zou zijn hier eenrichtingverkeer in te voeren. Onjuist lijkt voorts de A.N.W.B. het voornemen om van Bethlehemplein-Raamstraat-Sarisgang-doorbraak 32 zijn: de Spuiboulevard (gedempte Spuihaven), de brede ader van Spuiboulevard Noordoost naar Merwekade, en en kele forse radialen; in de eerste plaats door het Stek naar de Nieuwe Markt.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1964 | | pagina 14