Dordrecht t r i t c t 1 t de grens van het oude Dordrecht gemarkeerd te houden door op een of andere wijze het water van de Spuihaven te handhaven. De Spuihaven is immers de historische begrenzing van het oude Dordrecht. Hoe ook de oude stad verminkt en van haar schoonheid en sfeer beroofd kan worden, zolang de van oorsprong middeleeuwse plattegrond nog in grote trekken herkenbaar blijft, zal de binnenstad hiervan de kenmerken tonen in haar rooilijnen en gesloten bouwblokken, en een totaal ander karakter hebben dan de wijken buiten de Spuihaven, waarvan het 19de eeuwse patroon een sterke modernisering zal ondergaan. Het mar keren van die grens geschiedt door het water van de Spuihaven, ook als de vervallen bebouwing aan de oude stadszijde hersteld en gedeeltelijk ver nieuwd zou worden, en als de waterloop iets wordt verlegd. Het is dan zonder meer mogelijk aan beide zijden van het water rij- en parkeerstroken met trottoirs over te houden die tezamen breder zijn dan de Champs Elysées in Parijs, dan de Kurfiirstendam in Berlijn of dan de Maliebaan in Utrecht, terwijl het water dan nog een breedte heeft die gelijk is aan de Herengracht in Amsterdam. 4 I Profiel van de in het saneringsplan-Dordrecht ontworpen Spuiboulevard oostelijk van de Grote Spuistraat. ea.- m J1 iSQ.-m A Profiel van de in het saneringsplan-Dordrecht ontworpen Spuiboulevard ter hoogte van de Ruitenstraat. 1i -tt _2&i Profiel van de in het saneringsplan-Dordrecht ontworpen Spuiboulevard bij de Nieuwe Hilstraat, links het nieuwe raadhuisrechts, aan de zijde van de oude stad een kantoorblok van liefst 8 verdiepingen! lA'-':. Variant-voorstel van Heemschut: door een andere profilering kan bij eenzelfde nuttige rijwegbreedte een waterloop behouden blijven ter breedte van de Amsterdamse Herengracht, en de gehele ruimte een meer menselvk milieu vormen.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1964 | | pagina 13