Dordrecht
t
r
i
t
c
t
1
t
de grens van het oude Dordrecht gemarkeerd te
houden door op een of andere wijze het water van
de Spuihaven te handhaven.
De Spuihaven is immers de historische begrenzing
van het oude Dordrecht. Hoe ook de oude stad
verminkt en van haar schoonheid en sfeer beroofd
kan worden, zolang de van oorsprong middeleeuwse
plattegrond nog in grote trekken herkenbaar blijft,
zal de binnenstad hiervan de kenmerken tonen in
haar rooilijnen en gesloten bouwblokken, en een
totaal ander karakter hebben dan de wijken buiten
de Spuihaven, waarvan het 19de eeuwse patroon
een sterke modernisering zal ondergaan. Het mar
keren van die grens geschiedt door het water van
de Spuihaven, ook als de vervallen bebouwing aan
de oude stadszijde hersteld en gedeeltelijk ver
nieuwd zou worden, en als de waterloop iets wordt
verlegd.
Het is dan zonder meer mogelijk aan beide zijden
van het water rij- en parkeerstroken met trottoirs
over te houden die tezamen breder zijn dan de
Champs Elysées in Parijs, dan de Kurfiirstendam
in Berlijn of dan de Maliebaan in Utrecht, terwijl
het water dan nog een breedte heeft die gelijk is
aan de Herengracht in Amsterdam.
4
I
Profiel van de in het saneringsplan-Dordrecht ontworpen Spuiboulevard oostelijk van de Grote Spuistraat.
ea.- m
J1 iSQ.-m A
Profiel van de in het saneringsplan-Dordrecht ontworpen Spuiboulevard ter hoogte van de Ruitenstraat.
1i -tt
_2&i
Profiel van de in het saneringsplan-Dordrecht ontworpen Spuiboulevard bij de Nieuwe Hilstraat, links het nieuwe raadhuisrechts, aan de zijde van
de oude stad een kantoorblok van liefst 8 verdiepingen!
lA'-':.
Variant-voorstel van Heemschut: door een andere profilering kan bij eenzelfde nuttige rijwegbreedte een waterloop behouden blijven ter breedte
van de Amsterdamse Herengracht, en de gehele ruimte een meer menselvk milieu vormen.