Het lot van
1
3
1
sasa»s
§li
'vfe-
&13
i
-4
In 1958 verscheen in ons blad op pag. 56—60 een
artikel van Corneille F. Janssen waarin uiteengezet
werd hoe de merkwaardige structuur van de Dordt-
se binnenstad was ontstaan en hoe rampzalig hier
voor de uitvoering van het toen juist openbaar ge
worden saneringsplan zou zijn. Er is sindsdien heel
wat over het plan gezegd en geschreven. De Vereni
ging Oud-Dordrecht heeft zich zeer ingespannen, er
zijn adressen gestuurd en besprekingen gehouden,
en in 1961 verscheen een nadere uitwerking van het
plan (Heemschut 1961 blz. 84—86) die inderdaad
op verschillende detailpunten verbeteringen bracht
maar de zeer aanvechtbare algemene opzet hand
haafde.
De zaak is nu in hoogste instantie in behandeling
bij de Raad van State. Namens Heemschut heeft
architect C. W. Schaling daar in dé zitting van de
Afdeling Geschillen van Bestuur nog eens een twee
tal fundamentele bezwaren naar voren gebracht.
Het eerste betreft de procedure: G.S. van Gelder
land hebben aan het minder ingrijpende plan van
de gemeente Hattem goedkeuring onthouden op
grond van de overweging „dat een zo belangrijke
stedebouwkundige ingreep in het algemeen niet
met de procedure voor het uitbreidingsplan kan
worden geregeld". Dit geldt dan in sterkere mate
voor het Dordtse plan dat, zoals de beide op pag.
32—33 gepubliceerde kaartjes aantonen, op grote de
len van de binnenstad het effect van een bombarde
ment zal hebben.
Wat het plan zelf betreft is voor de Raad van State
vooral gewezen op de voorgenomen demping van
het westelijk deel van de Spuihaven. Volgens Heem
schut is enerzijds de noodzaak om de Spuihaven
te dempen onvoldoende aangetoond, en is ander
zijds niet aangetoond dat het onmogelijk zou zijn
- -V
*-
0/
f
t
-22^
Het normale profiel van een boulevard in Parijs.
Het straatprofielde dwarsdoorsnede van
een straat met de gevelwanden, wordt
gewoonlijk alleen door een architéct-stede-
bouwkundige 'bewust bekeken. Maar
elke voorbijganger ervaart het onwille
keurig. Of een straat gezelligwijds
intiem of voornaam aandoetdan wel
vervelendbenauwd of als een lugubere
leegte wordt ervarenhangt meer nog
van het profiel af dan van de individuele
gebouwen. In de hiernaast afgebeelde
tekeningen van architect C. W. Schaling
ziet men de profilering van een aantal
bekende straten die ieder op een andere
wijze een gevoel van ruimte maar niet
van leegte geven door de verhouding
tussen straatbreedte en bebouwings
hoogte, en door de indeling van de
breedte in rij-, wandel- en boomstroken.
Op de volgende bladzij een aantal pro
fielen van de ontworpen Spuiboulevard
die deze eigenschappen vclledig missen!
50 - m
De Maliebaan in Utrecht, een der mooiste stedelijke lanen in ons land.
Een goed modern profiel: de Amstellaanenthans Vrijheids-, Churchillen Rooseveltlaan in Amsterdam.
Het tegenwoordige profiel van de Champs Elysées in Parijs, minder fraai dan het 18de eeuwse, maar nog altijd indrukwekkend.