Het lot van 1 3 1 sasa»s §li 'vfe- &13 i -4 In 1958 verscheen in ons blad op pag. 56—60 een artikel van Corneille F. Janssen waarin uiteengezet werd hoe de merkwaardige structuur van de Dordt- se binnenstad was ontstaan en hoe rampzalig hier voor de uitvoering van het toen juist openbaar ge worden saneringsplan zou zijn. Er is sindsdien heel wat over het plan gezegd en geschreven. De Vereni ging Oud-Dordrecht heeft zich zeer ingespannen, er zijn adressen gestuurd en besprekingen gehouden, en in 1961 verscheen een nadere uitwerking van het plan (Heemschut 1961 blz. 84—86) die inderdaad op verschillende detailpunten verbeteringen bracht maar de zeer aanvechtbare algemene opzet hand haafde. De zaak is nu in hoogste instantie in behandeling bij de Raad van State. Namens Heemschut heeft architect C. W. Schaling daar in dé zitting van de Afdeling Geschillen van Bestuur nog eens een twee tal fundamentele bezwaren naar voren gebracht. Het eerste betreft de procedure: G.S. van Gelder land hebben aan het minder ingrijpende plan van de gemeente Hattem goedkeuring onthouden op grond van de overweging „dat een zo belangrijke stedebouwkundige ingreep in het algemeen niet met de procedure voor het uitbreidingsplan kan worden geregeld". Dit geldt dan in sterkere mate voor het Dordtse plan dat, zoals de beide op pag. 32—33 gepubliceerde kaartjes aantonen, op grote de len van de binnenstad het effect van een bombarde ment zal hebben. Wat het plan zelf betreft is voor de Raad van State vooral gewezen op de voorgenomen demping van het westelijk deel van de Spuihaven. Volgens Heem schut is enerzijds de noodzaak om de Spuihaven te dempen onvoldoende aangetoond, en is ander zijds niet aangetoond dat het onmogelijk zou zijn - -V *- 0/ f t -22^ Het normale profiel van een boulevard in Parijs. Het straatprofielde dwarsdoorsnede van een straat met de gevelwanden, wordt gewoonlijk alleen door een architéct-stede- bouwkundige 'bewust bekeken. Maar elke voorbijganger ervaart het onwille keurig. Of een straat gezelligwijds intiem of voornaam aandoetdan wel vervelendbenauwd of als een lugubere leegte wordt ervarenhangt meer nog van het profiel af dan van de individuele gebouwen. In de hiernaast afgebeelde tekeningen van architect C. W. Schaling ziet men de profilering van een aantal bekende straten die ieder op een andere wijze een gevoel van ruimte maar niet van leegte geven door de verhouding tussen straatbreedte en bebouwings hoogte, en door de indeling van de breedte in rij-, wandel- en boomstroken. Op de volgende bladzij een aantal pro fielen van de ontworpen Spuiboulevard die deze eigenschappen vclledig missen! 50 - m De Maliebaan in Utrecht, een der mooiste stedelijke lanen in ons land. Een goed modern profiel: de Amstellaanenthans Vrijheids-, Churchillen Rooseveltlaan in Amsterdam. Het tegenwoordige profiel van de Champs Elysées in Parijs, minder fraai dan het 18de eeuwse, maar nog altijd indrukwekkend.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1964 | | pagina 12