Op Heemwacht
TON KOOT
Indrukwekkend rapport over verkeer in steden
1
Het Buchanan rapport. In Engeland is verschenen een
uitermate belangwekkend rapport "Traffic in Towns"
(Her Majesty's Stationery Office 50 sh.). Het bevat
onder meer het rapport, tot stand gekomen onder
voorzitterschap van Prof. Colin Buchanan (naar wie
het Buchanan Report wordt genoemd) vroeger lid van
de staf van het Ministery of Town and Country Planning,
oud-stedebouwkundig adviseur van het Ministery
of Transport en nu hoogleraar voor Verkeer van
Imperial College te Londen. Van de Working Group
maakten hoge ambtenaren, een verkeersingenieur,
architect en econoom deel uit. De Steering Group, die
eveneens in deze uitgave een rapport uitbracht, stond
onder voorzitterschap van Sir Geoffrey Crowther,
oud-redacteur nu voorzitter van de „Economist",
voorzitter ook van de Centrale Adviesraad voor
Opvoeding. Wij doen uit dat rappoit verschillende
grepen.
Het Buchanan Report accepteert als uitgangspunt de
algemene wens om het motorrijtuig ten volle te ge
bruiken, maar zegt: „De samenleving moet zichzelf
in alle ernst wel afvragen, hoe ver zij bereid is te gaan
met het motorvoertuig." Het voorspelt, dat het
aantal motorvoertuigen in Engeland in de volgende
10 jaren zal verdubbelen en verdrievoudigen in de
volgende 20 jaren. De moeilijkheden zullen het grootst
zijn in de eerste tien jaren.
Het Buchanan Report huldigt voor Engeland geheel
nieuwe opvattingen ter vervanging van het oude
stratensysteem en een aanpak ter analysering van ver-
keersvraagstukken. Om het maximale nuttige gebruik
van voertuigen te verenigen met beschaafde levens
voorwaarden in steden zullen er moeten zijn:
1. Een dooreengevlochten netwerk van verdeelwegen
om de massa van het stadsverkeer te verwerken.
2. Binnen dat netwerk een aantal, wat men noemt,
„environmental areas", waarin als eerste over
weging geldt de aanwezigheid van een aange
name omgeving.
Het rapport verklaart, dat het niet verstandig zal zijn,
noch lang mogelijk voor de samenleving, om ogen
schijnlijk onbeperkte bedragen te investeren in de
aankoop en het doen functioneren van motorvoer
tuigen zonder gelijkwaardige bedragen te investeren
in behoorlijke accomodatie van het verkeer dat daar
het gevolg van is.
„Een parkeerbeleid zal methodisch moeten worden
toegepast om het uitvoeren van een breed opgezet
plan mogelijk te maken. Goed, goedkoop openbaar
vervoer is nodig om het privé gebruik van auto's bin
nen toelaatbare grenzen te houden."
De Steering Group voegt daar aan toe. „Als deze taak
volbracht moet worden en onze steden gered moeten
worden van verstikking, zal een geheel nieuw uitvoe
rend lichaam moeten worden geschapen. Wij zijn
overtuigd, dat dit werk niet gedaan kan worden door
enig bestaand lichaam of door samenvoeging van
bestaande instellingen."
De Steering Group erkent, dat de Buchanan-aanpak een
gigantisch programma van stedebouwkundige recon
structie betekent, maar het meent niet, dat het buiten
de macht van een paar tientallen jaren van onze eeuw
ligt. Het rapport bevat illustratieve reconstructies en
verkeersschema's voor Newsbury, Norwich, Leeds en
een deel van Central London. Het Londense schema be
vat voorstellen voor uitgebreide voetgangersperrons op
eerste verdiepingshoogte om de voetgangers van het
verkeer te scheiden.
Het begrip „oplossing" van de vraagstukken is in het
gehele rapport vermeden, men beschouwt het meer als
een maatschappelijke toestand, die met veel geduld
behandeld moet worden en in het licht der gebeurte
nissen over bepaalde tijd gewijzigd. Een nieuw wegen
plan werd van de commissie niet gevraagd, wel bestu
deerde zij de taak om accomodatie te vinden voor de
te verwachten uitbreiding met 20 miljoen mensen of
meer in de volgende 5 jaren.
Als conflictfactoren noemen zij de verkeersongevallen
(kosten geschat op f 2.300.000.000 over 1961) het over
heersende lawaai, de stank-ontwikkeling, verwaarlo
zing van het aanzien der steden, ontsiering van stede-
schoon, al met al een toenemend gebrek aan eerbied
voor het gehele architectonische en historische erfgoed.
Zo zegt het rapport: „Er moeten arealen zijn met goe
de omgeving urban rooms waar men kan wonen,
werken, winkelen, rondkijken en te voet rondgaan in
redelijke vrijheid ten aanzien van de gevaren van het
motorische verkeer, en er dient een aanvullend netwerk
van wegen te zijn urban corridors ter opvanging
van de primaire spreiding van het verkeer naar de
„environmental areas".
De gedachten gaan uit naar een celvormige structuur
bevattende de „environmental areas", gevat in een
netwerk van verkeerswegen.
De betrekking tussen verkeersweg en „environmental
cell" dient vergeleken te worden met die tussen afvoer
pijp en waterreservoir, een verhouding van capaciteit.
Daarom zou het onverstandig zijn stimulerende be-