Op Heemwacht TON KOOT Indrukwekkend rapport over verkeer in steden 1 Het Buchanan rapport. In Engeland is verschenen een uitermate belangwekkend rapport "Traffic in Towns" (Her Majesty's Stationery Office 50 sh.). Het bevat onder meer het rapport, tot stand gekomen onder voorzitterschap van Prof. Colin Buchanan (naar wie het Buchanan Report wordt genoemd) vroeger lid van de staf van het Ministery of Town and Country Planning, oud-stedebouwkundig adviseur van het Ministery of Transport en nu hoogleraar voor Verkeer van Imperial College te Londen. Van de Working Group maakten hoge ambtenaren, een verkeersingenieur, architect en econoom deel uit. De Steering Group, die eveneens in deze uitgave een rapport uitbracht, stond onder voorzitterschap van Sir Geoffrey Crowther, oud-redacteur nu voorzitter van de „Economist", voorzitter ook van de Centrale Adviesraad voor Opvoeding. Wij doen uit dat rappoit verschillende grepen. Het Buchanan Report accepteert als uitgangspunt de algemene wens om het motorrijtuig ten volle te ge bruiken, maar zegt: „De samenleving moet zichzelf in alle ernst wel afvragen, hoe ver zij bereid is te gaan met het motorvoertuig." Het voorspelt, dat het aantal motorvoertuigen in Engeland in de volgende 10 jaren zal verdubbelen en verdrievoudigen in de volgende 20 jaren. De moeilijkheden zullen het grootst zijn in de eerste tien jaren. Het Buchanan Report huldigt voor Engeland geheel nieuwe opvattingen ter vervanging van het oude stratensysteem en een aanpak ter analysering van ver- keersvraagstukken. Om het maximale nuttige gebruik van voertuigen te verenigen met beschaafde levens voorwaarden in steden zullen er moeten zijn: 1. Een dooreengevlochten netwerk van verdeelwegen om de massa van het stadsverkeer te verwerken. 2. Binnen dat netwerk een aantal, wat men noemt, „environmental areas", waarin als eerste over weging geldt de aanwezigheid van een aange name omgeving. Het rapport verklaart, dat het niet verstandig zal zijn, noch lang mogelijk voor de samenleving, om ogen schijnlijk onbeperkte bedragen te investeren in de aankoop en het doen functioneren van motorvoer tuigen zonder gelijkwaardige bedragen te investeren in behoorlijke accomodatie van het verkeer dat daar het gevolg van is. „Een parkeerbeleid zal methodisch moeten worden toegepast om het uitvoeren van een breed opgezet plan mogelijk te maken. Goed, goedkoop openbaar vervoer is nodig om het privé gebruik van auto's bin nen toelaatbare grenzen te houden." De Steering Group voegt daar aan toe. „Als deze taak volbracht moet worden en onze steden gered moeten worden van verstikking, zal een geheel nieuw uitvoe rend lichaam moeten worden geschapen. Wij zijn overtuigd, dat dit werk niet gedaan kan worden door enig bestaand lichaam of door samenvoeging van bestaande instellingen." De Steering Group erkent, dat de Buchanan-aanpak een gigantisch programma van stedebouwkundige recon structie betekent, maar het meent niet, dat het buiten de macht van een paar tientallen jaren van onze eeuw ligt. Het rapport bevat illustratieve reconstructies en verkeersschema's voor Newsbury, Norwich, Leeds en een deel van Central London. Het Londense schema be vat voorstellen voor uitgebreide voetgangersperrons op eerste verdiepingshoogte om de voetgangers van het verkeer te scheiden. Het begrip „oplossing" van de vraagstukken is in het gehele rapport vermeden, men beschouwt het meer als een maatschappelijke toestand, die met veel geduld behandeld moet worden en in het licht der gebeurte nissen over bepaalde tijd gewijzigd. Een nieuw wegen plan werd van de commissie niet gevraagd, wel bestu deerde zij de taak om accomodatie te vinden voor de te verwachten uitbreiding met 20 miljoen mensen of meer in de volgende 5 jaren. Als conflictfactoren noemen zij de verkeersongevallen (kosten geschat op f 2.300.000.000 over 1961) het over heersende lawaai, de stank-ontwikkeling, verwaarlo zing van het aanzien der steden, ontsiering van stede- schoon, al met al een toenemend gebrek aan eerbied voor het gehele architectonische en historische erfgoed. Zo zegt het rapport: „Er moeten arealen zijn met goe de omgeving urban rooms waar men kan wonen, werken, winkelen, rondkijken en te voet rondgaan in redelijke vrijheid ten aanzien van de gevaren van het motorische verkeer, en er dient een aanvullend netwerk van wegen te zijn urban corridors ter opvanging van de primaire spreiding van het verkeer naar de „environmental areas". De gedachten gaan uit naar een celvormige structuur bevattende de „environmental areas", gevat in een netwerk van verkeerswegen. De betrekking tussen verkeersweg en „environmental cell" dient vergeleken te worden met die tussen afvoer pijp en waterreservoir, een verhouding van capaciteit. Daarom zou het onverstandig zijn stimulerende be-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1964 | | pagina 8