II
ihi
1
I
f<t\
n
Ti
t%
StSU
ook naai mijn smaak zo (Duits?) melancholisch, dat
zij hier niet passen.
Het is vreemd, dat men juist deze voorbeelden heeft
gekozen, want in de aanhef van de brochure wordt
een geheel andere toon aangeslagen. Daar leest men
met instemming over ons eigen verleden, dat zal
worden uitgebeeld! Daar leest men met vreugde de
namen Avercamp, Ter Borch, Geert Groote, Thomas
a Kempis, Revius, Sweelinck, Dermouw, Jongkind.
Wat een namen, en wat een gelegenheid voor onze
eigen mensen, om ze uit te beelden, op een wijze,
die a.h.w. identiek is met de sfeer van het land, dat
ze voortbracht. Dat zou een culturele daad zijn van
de eerste orde. Het importeren van buitenlandse
beelden, die met onze eigen geschiedenis en kunst heel
weinig te maken hebben, is dat eigenlijk niet. Natuur
lijk spreekt er wèl culturele belangstelling uit, maar is
dit een conceptie, die ons hart sneller kan doen kloppen
Zélf doen, steunend op ons grote verleden: mén zou de
Nederlandse beeldhouwers in hun werkplaatsen moe
ten opzoeken om hen voor dit grote plan enthousiast
te maken.
Concluderend: een prachtig initiatief, waarbij wij de
vraag zouden willen stellen, of men niet verstandiger
zou doen, zich te richten op Nederlands, in het bij
zonder Overijssels, werk, en wel om de volgende re
denen:
1) de sfeer van het landschap moet Nederlands, liefst
Overijssels, blijven.
2) het karakter van het landschap moet worden ge
accentueerd, niet veranderd.
3) de bereidheid tot medewerking in Nederland, in
het bijzonder in Overijssel, zal groter zijn.,
4) de financiële offers zullen geringer zijn.
5) de voldoening zal intenser zijn.
K. BOONENBURG
V
i
FIJI'
22
Een 18de eeuwse tekening toont hoe Utrecht toen nog zijn middeleeuwse bebouwing gaaf had behouden.
ii
K
•>1