II ihi 1 I f<t\ n Ti t% StSU ook naai mijn smaak zo (Duits?) melancholisch, dat zij hier niet passen. Het is vreemd, dat men juist deze voorbeelden heeft gekozen, want in de aanhef van de brochure wordt een geheel andere toon aangeslagen. Daar leest men met instemming over ons eigen verleden, dat zal worden uitgebeeld! Daar leest men met vreugde de namen Avercamp, Ter Borch, Geert Groote, Thomas a Kempis, Revius, Sweelinck, Dermouw, Jongkind. Wat een namen, en wat een gelegenheid voor onze eigen mensen, om ze uit te beelden, op een wijze, die a.h.w. identiek is met de sfeer van het land, dat ze voortbracht. Dat zou een culturele daad zijn van de eerste orde. Het importeren van buitenlandse beelden, die met onze eigen geschiedenis en kunst heel weinig te maken hebben, is dat eigenlijk niet. Natuur lijk spreekt er wèl culturele belangstelling uit, maar is dit een conceptie, die ons hart sneller kan doen kloppen Zélf doen, steunend op ons grote verleden: mén zou de Nederlandse beeldhouwers in hun werkplaatsen moe ten opzoeken om hen voor dit grote plan enthousiast te maken. Concluderend: een prachtig initiatief, waarbij wij de vraag zouden willen stellen, of men niet verstandiger zou doen, zich te richten op Nederlands, in het bij zonder Overijssels, werk, en wel om de volgende re denen: 1) de sfeer van het landschap moet Nederlands, liefst Overijssels, blijven. 2) het karakter van het landschap moet worden ge accentueerd, niet veranderd. 3) de bereidheid tot medewerking in Nederland, in het bijzonder in Overijssel, zal groter zijn., 4) de financiële offers zullen geringer zijn. 5) de voldoening zal intenser zijn. K. BOONENBURG V i FIJI' 22 Een 18de eeuwse tekening toont hoe Utrecht toen nog zijn middeleeuwse bebouwing gaaf had behouden. ii K •>1

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1964 | | pagina 29