Het waarom van 20 wèl de alweer juiste opmerking vinden dat de verkeerde parkeergewoonten niet door plotselinge verboden gewijzigd kunnen worden, maar geen aan wijzing waar de langparkeerders dan, hoe geleidelijk ook, heen moeten. Zeker, op den duur wordt de ge deeltelijk ondergrondse stadsspoorweg als oplossing genoemd. Maar dat is nog verre toekomstmuziek. Wat de parkeergarages betreft stelt de gemeente zich op het standpunt dat dit particuliere onder nemingen zullen moeten zijn. Er zijn al ettelijke plannen voor gemaakt, maar totnogtoe heeft geen enkel project het uitvoeringsstadium bereikt. Tot voor kort was het de gangbare en uit stedebouwkundig oogpunt onweerlegbaar juiste mening dat dergelijke bouwwerken, mede door de ruimtebehoefte voor hun aan- en afvoerwegen, alleen gesitueerd zouden kunnen worden rondom de binnenstad. Er tekent zich echter een onmiskenbare angstpsychose af in vele uitingen van middenstanders die bang zijn dat hun omzet zal teruglopen als de klanten, de dure en lastige klanten tenminste, niet meer in de nabijheid van hun zaak kunnen parkeren. Angst is een bekend slechte raadgeefster maar een sterke drijfkracht, waarvan de speculatie in onroerende goederen al vaak heeft geprofiteerd. Er zijn dus pressure-groups aan het werk om, ongeacht de in het voorgaande genoemde argumenten, tóch bouwprojecten voor parkeergarages in de binnenstad te ontwikkelen, en er bestaat enige reden tot de ongerustheid dat voor deze ondernemingen ergens in het uitgebreide gemeente lijke bestuursapparaat wel een willig oor te vinden is. Ook de aspirant-grachtendempers zijn in en buiten het gemeentelijk bestel nog niet uitgestorven. Met het groeien van de chaos op de weg, groeit ook hun aantal. Hoewel de opgewonden vertogen over de „parkeer- nood" en de „onhoudbaie situatie", die in Heemschut al vaker op de korrel zijn genomen, met een flink schepje zout genomen dienen te worden zolang de onnodige langparkeer-gewoonte het beeld bepaalt, is de situatie in zoverre wèl benauwend dat zij as pecten van een gezagscrisis vertoont, waarin orde maatregelen van de overheid bij gebrek aan voldoende sancties niet meer au sérieux genomen worden en waarin averechtse paniek-voorstellen worden gepro pageerd, als reddende oplossingen omdat een duidelijk gesteld beleidsperspectief ontbreekt. Tegen deze achtergrond moet het plan T 10 worden gesitueerd, een plan dat, in tegenstelling tot de parkeergarage- of dempingsplannen, geen vernieling van stadsschoon, geen lange voorbereidingstijd, geen hoge investerin gen en geen bouwvolume vraagt, maar wel een in etappes bereikbare oplossing van het meest nijpende probleem: een alternatief voor de langparkeerders. De conclusie bij het bestuderen van het nuchter- zakelijke rapport van Dr. J. M. Fuchs kan dan ook slechts een tweeledige vraag zijn: aan de initiatief nemers: wanneer begint Gij, en aan Burgemeester en Wethouders: is het College bereid aan dit voor treffelijke initiatief snelle en effectieve medewerking te verlenen G. B. In Overijssel is onlangs een groot plan gelanceerd, dat ongetwijfeld aller aandacht verdient. Men wil de beste uitingen van internationale beeldhouwkunst, ontstaan binnen de periode van de laatste zestig jaar, voer Overijssel verwerven en zoveel mogelijk ..buiten" exposeren: „buiten" wil hier zeggen langs een nauw keurig vastgestelde route, die door de gehele provin cie loopt. Op 18 oktober 1963 werden het erecomité en het werkcomité „Beeldenroute Overijssel" door de Commissaris der Koningin in de provincie Overijssel in het kasteel Het Nijenhuis bij Heino geïnstalleerd. Dit geschiedde op ongedwongen en toch enthousiaste wijze. Uit de daarop volgende discussies bleek even wel, dat men het nog niet helemaal eens was over de details. Ongeveer te zelfder tijd verscheen de royaal uitge voerde brochure „Beeldenroute", met als ondertitel „Een plan van de Culturele Raad voor Overijssel", alsmede een folder, waarop de eigenlijke route reeds is aangegeven. De vaststelling van deze route is het eerste wapenfeit van het werkcomité; wij kunnen con stateren dat de voorgestelde ïoute alleszins attractief en verantwoord is. Er zijn 29 punten in opgenomen, over de hele provincie verspreid, en de verbindende wegen vormen een landschappelijk interessante route, doordat zij door afwisselend natuurschoon voeren. Men moet niet vergeten, dat Overijssel landschappelijk gezien een buitengewoon begenadigd gewest is, vol gens velen de mooiste piovincie van Nederland, met geheel verschillende schoonheidsaspecten in Twente, de Heuvelrug, Salland, de IJsselstreek en de Noord westhoek. De zachte glooiingen der bebouwde Twent se heuvels; de blauwe verten in het romantische heu- velruggebied; de vriendelijke openheid van het Sal- landse: het is de bewoners vertrouwd en dierbaar. Zo dierbaar, dat men waakt over dit vele schoons, dat onvervangbaar is. De IJsselstreek met zijn koene vergezichten over de rivier en de uiterwaarden is bij velen welbekend, doch weinigen kennen misschien de ruige oerkracht van de Noordwesthoek, het oude Land van Vollenhove, met zijn indrukwekkende schoonheid. Wat is er inniger, vriendelijker dan het Saksisch land schap, dat herinneringen oproept aan de tijd toen de bewoners der havezaten op beminnelijke doch be sliste wijze de lakens uitdeelden aan het landvolk, dat zich schikte. De bedoeling van de beeldenroute is nu (wij citeren

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1964 | | pagina 27