i I 19 Links bovende Beuhngsloot lussen Herengracht en Singel is een der knelpunten waar eenrichtingsverkeer nodig is'. Links onderde St. Antho- niesluis zal in het kader der weder- ophouw-plannen een andere vorm krijgen waarbij met het waterverkeer rekening zal worden gehouden. Hier naast'. de Reguliersgracht, in 1900 voor demping behoed, weldra weer nodig als waterweg, (foto's W. Zilver Rupe). investering die hoe dan ook rendabel te maken is. Voor het gemeentebestuur: het bouwen van een aantal aanlegsteigers in de binnenstad en bij de par keerplaatsen, en het verbeteren, c.q. inrichten van de benodigde parkeerterreinen nabij vaarwater in de buitenwijken en aan de stadsrand, werken dus waar van de kosten in verhouding tot de jaarlijkse gemeen telijke investeringen bepaald niet prohibitief kunnen zijn. Aan deze parkeerterreinen hecht het rapport- Fuchs grote betekenis. Men zou deze terreinen als een soort stations moeten beschouwen, waar ook halten van het openbaar vervoer te vinden zijn, taxi's, en de mogelijkheid fietsen en bromfietsen te huren en te stallen, zodat de langparkeerder zo nodig ook zijn auto kan bereiken op tijden dat er geen boten varen. Het plan T 10 onderscheidt dus verschillende fasen: eerst een beperkt net van enkele essentiële lijndiensten voor abonnementhouders, op korte termijn en met relatief lage kosten te realiseren met een deel van de bestaande boten, vervolgens een zodanige uitbreiding van dit net dat het een aantrekkelijk alternatief biedt aan het gros der huidige langparkeerders. Daarna pas komt de fase dat men dit vervoer te water zou kunnen gaan ontwikkelen en uitbreiden tot openbaar vervoer, door het inleggen van vaste diensten b.v. van het Centraal Station naar enkele belangrijke punten in de stad, toegankelijk voor iedereen. Dat zou dan de watertram zijn, waarvan Dr. Fuchs echter opmerkt dat de grachten te smal zijn om een enigszins redelijk fiequent openbaar vervoer te be werkstelligen. Nu is het opmerkelijk dat degenen die zich a priori tegen de gedachte aan watervervoer teweerstellen, daarheen verwijzen. Hun redenering loopt aldus: personen vervoer te water is een watertram zoals in Venetië, een vervanging van de trams en bussen; daarvoor zijn de Amsterdamse wateren te smal en te concen trisch, en hebben zij te weinig radiale verbindingen met de buitenwijken; dus het kan niet. De grote verdienste van het rapport-Fuchs is dat het duidelijk aantoont wat men wèl en wat men niet van het watervervoer kan verwachten: wel een op lossing of een bijdrage tot de oplossing in ver schillende fasen, van het langparkeer-probleem in het centrum, wel een aantrekkelijk groepsvervoer dat later uitgebreid zou kunnen worden tot vaste verbindingen voor b.v. schoolkinderen of de klanten van bepaalde warenhuizen of winkelstraten, maar niet een compleet openbaar vervoerssysteem te water. Zouden er mettertijd, wanneer de nu zoveel ergernis wekkende langparkeerders tevreden heen-en-weer- vaarders geworden zijn, nog enkele watertramlijnen tot stand komen, dan zullen deze alleen in weinige brede wateren kunnen varen, zoals de Amstel, de Oude Schans: de Singelgracht en het 'Open Haven front, en zij zullen waarschijnlijk slechts een beschei den aanvulling van in hoofdzaak toeristische aard kunnen leveren aan het openbaar vervoer. Dat zou aantrekkelijk zijn, maar daarover gaat het nu niet. De knellende verkeersvraag van dit moment, van de eerstkomende jaren, geldt het bereikbaar houden van de binnenstad voor het economisch noodzakelijke autoverkeer zonder de stad daarvoor te vernielen. Daarvoor moeten de langparkeerders wijken. Maar het gemeentebestuur dat dit terecht als beleids punt stelt en een begin gaat maken met parkeer- duur-beperkende maatregelen, heeft tot nog toe geen enkele compensatiemogelijkheid in het vooruitzicht gesteld. In de gemeentelijke stukken terzake kan men

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1964 | | pagina 26