18
duidelijk, maar zeker niet de particuliere auto die de
hele dag ongebruikt voor een kantoordeur staat.
Aan de argumenten tegen de bouw van voldoende
parkeergarages in het centrum om de langpa rkeer-
ders op te vangen kan dus toegevoegd worden: op
korte termijn onuitvoerbaar, op lange termijn zinloos.
Wat stelt het plan T 10 daar tegenover? Allereerst
geen overspannen illusies. Het rapport-Fuchs stelt
als eerste fase voor „een geregeld, niet openbaar
personenvervoer te water, uitgevoerd door beroeps
vervoerders." Het initiatief zou moeten uitgaan van
het bedrijfsleven, in nauwe samenwerking met de
rondvaartrederijen, om voor groepen abonnement
houders onder het personeel van b.v. de textiel
industrie, de warenhuizen of de banken vaste lijnen
in te leggen van een aantal punten aan de rand van
de stad waar voldoende parkeerruimte aanwezig is,
naar enkele plaatsen in het centrum. Uitgangspunt
van deze vervoersvoorziening is dat de deelnemers
iedere werkdag met dezelfde boot op hetzelfde uur
heen en weer gebracht worden. Het zal een kwali-
teitsvervoer zijn, stipt en comfortabel, en dus meer
kosten dan het openbare vervoer. Om de aanvanke
lijke investering laag te houden zou men de bestaande
boten, eventueel na een kleine verbouwing voor het
vlug in- en uitstappen, van de rondvaartrederijen
kunnen huren voor de enkele ochtend- en namiddag
uren. Ook de bouw van speciale boten met een grotere
capaciteit en bv. een toilet en een koffiebar, behoort
bij deze opzet, waarbij het materiaal gedurende de
verdere dag en 's avonds voor rondvaarten beschik
baar blijven, al tot de mogelijkheden.
„De parkeerdrukte", zo stelt het rapport nuchter,
„zal tijdens het begin zeer bepaald door de uitvoering
van dit plan niet verminderd worden. Inplaats van
de langparkeerders die de boot kiezen, komen meteen
andere langparkeerders die hun plaatsen innemen.
Bij een eerste begin met enkele lijnen zullen vooral
zij die „gedupeerd" worden, door parkeerverboden
(en beperkingen) nadenken over het gemak en het
voordeel van het bootvervoer. Naarmate de stad meer
„gesloten" wordt, zullen meer mensen aandacht
krijgen voor dit vervoer. Dat betekent ook, dat na
het slagen van de eerste definitieve opzet het aantal
boten sterk kan worden uitgebreid. Zou dit alles
„aanslaan" en zou b.v. op den duur met vijftig boten
worden gevaren, dan krijgen wij een geheel ander
aspect. Dan kan dit bootvervoer wel een positieve
bijdrage gaan leveren ten aanzien van het parkeer
probleem in de binnenstad." Is het rapport worden
hieromtrent geen cijfers genoemd, maar als men
bedenkt dat de huidige rondvaarboten 90 tot 100
passagiers kunnen bergen, dan blijkt dat zes rond
vaartboten die 's morgens en 's avonds één keer heen
en weer varen al meer parkeerplaatsen in het cen
trum vrijmaken dan een complete parkeergarage van
3 miljoen met alle brekerij, verstopping in de omge
ving en andere narigheid. Dit betekent dat a's na
enkele jaren het watervervoer voor langparkeerders
een normale zaak zal zijn geworden, en er varen
's ochtends en 's avonds 60 boten met 100 zitplaatsen
elk, dat dan de huidige 6000 langparkeerdersplaatsen
in het centrum beschikbaar zijn voor de mensen
die hun auto overdag wèl nodig hebben voor zaken-
bezoeken en dergelijke. En wat kost dat? Voor de
organisatoren en de rederijen: een bescheiden uit
breiding en aanpassing van de rondvaartvloot, een