18 duidelijk, maar zeker niet de particuliere auto die de hele dag ongebruikt voor een kantoordeur staat. Aan de argumenten tegen de bouw van voldoende parkeergarages in het centrum om de langpa rkeer- ders op te vangen kan dus toegevoegd worden: op korte termijn onuitvoerbaar, op lange termijn zinloos. Wat stelt het plan T 10 daar tegenover? Allereerst geen overspannen illusies. Het rapport-Fuchs stelt als eerste fase voor „een geregeld, niet openbaar personenvervoer te water, uitgevoerd door beroeps vervoerders." Het initiatief zou moeten uitgaan van het bedrijfsleven, in nauwe samenwerking met de rondvaartrederijen, om voor groepen abonnement houders onder het personeel van b.v. de textiel industrie, de warenhuizen of de banken vaste lijnen in te leggen van een aantal punten aan de rand van de stad waar voldoende parkeerruimte aanwezig is, naar enkele plaatsen in het centrum. Uitgangspunt van deze vervoersvoorziening is dat de deelnemers iedere werkdag met dezelfde boot op hetzelfde uur heen en weer gebracht worden. Het zal een kwali- teitsvervoer zijn, stipt en comfortabel, en dus meer kosten dan het openbare vervoer. Om de aanvanke lijke investering laag te houden zou men de bestaande boten, eventueel na een kleine verbouwing voor het vlug in- en uitstappen, van de rondvaartrederijen kunnen huren voor de enkele ochtend- en namiddag uren. Ook de bouw van speciale boten met een grotere capaciteit en bv. een toilet en een koffiebar, behoort bij deze opzet, waarbij het materiaal gedurende de verdere dag en 's avonds voor rondvaarten beschik baar blijven, al tot de mogelijkheden. „De parkeerdrukte", zo stelt het rapport nuchter, „zal tijdens het begin zeer bepaald door de uitvoering van dit plan niet verminderd worden. Inplaats van de langparkeerders die de boot kiezen, komen meteen andere langparkeerders die hun plaatsen innemen. Bij een eerste begin met enkele lijnen zullen vooral zij die „gedupeerd" worden, door parkeerverboden (en beperkingen) nadenken over het gemak en het voordeel van het bootvervoer. Naarmate de stad meer „gesloten" wordt, zullen meer mensen aandacht krijgen voor dit vervoer. Dat betekent ook, dat na het slagen van de eerste definitieve opzet het aantal boten sterk kan worden uitgebreid. Zou dit alles „aanslaan" en zou b.v. op den duur met vijftig boten worden gevaren, dan krijgen wij een geheel ander aspect. Dan kan dit bootvervoer wel een positieve bijdrage gaan leveren ten aanzien van het parkeer probleem in de binnenstad." Is het rapport worden hieromtrent geen cijfers genoemd, maar als men bedenkt dat de huidige rondvaarboten 90 tot 100 passagiers kunnen bergen, dan blijkt dat zes rond vaartboten die 's morgens en 's avonds één keer heen en weer varen al meer parkeerplaatsen in het cen trum vrijmaken dan een complete parkeergarage van 3 miljoen met alle brekerij, verstopping in de omge ving en andere narigheid. Dit betekent dat a's na enkele jaren het watervervoer voor langparkeerders een normale zaak zal zijn geworden, en er varen 's ochtends en 's avonds 60 boten met 100 zitplaatsen elk, dat dan de huidige 6000 langparkeerdersplaatsen in het centrum beschikbaar zijn voor de mensen die hun auto overdag wèl nodig hebben voor zaken- bezoeken en dergelijke. En wat kost dat? Voor de organisatoren en de rederijen: een bescheiden uit breiding en aanpassing van de rondvaartvloot, een

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1964 | | pagina 25