16
Hierboven: Een rondvaartboot in de Haarlemmersluishiernaast: de Amstel, de breedste waterweg in Amsterdam; zouden straks duizenden lang-
parkeerders dit aangename vervoer niet prefereren boven de dagelijkse ergernis van nu? (foto's W. zjlver Rupe)
maar vrijwel geen ruime uitvalswegen, ook niet te
water. Men moet zich dan beperken tot de Amstel
of tot zig-zagroutes naar Zuid die teveel tijdverlies
opleveren. Bovendien zouden zich bij een bescheiden
bootverkeer, al grote opstoppingen voordoen bij de
smalle bruggen. Laat de textielgrossiers die wat geld
te investeren hebben zich aaneensluiten voor de
financiering van een of meerdere parkeergarages.
Daar zit de stad om te springen."
Het klinkt zo deskundig, die verwijzing naar de stads-
plattegiond en de smalle bruggen. Het rapport-Fuchs
stelt rustig vast: „De benodigde weg voor de schepen
ligt klaar. De benodigde schepen zijn of aanwezig
of kunnen met weinig kosten voor dit doel worden
gebruikt." De Amstel biedt inderdaad een invalsweg
die breder is dan iedere invalsweg voor asverkeer,
en van Zuid en West uit komen de Boerenwetering,
het Jacob van Lennepkanaal, de Hugo de Groot
gracht en de Kattensloot in de Singelgracht uit
voordat die waterwegen verstopt raken, kunnen er
vloten rondvaartboten varen! Inderdaad zijn er
enkele smalle bruggen en doorvaarten waar bij een
intensiever gebruik van de waterweg eenrichtings
verkeer of stoplichten nodig zullen zijn. Dat is te