16 Hierboven: Een rondvaartboot in de Haarlemmersluishiernaast: de Amstel, de breedste waterweg in Amsterdam; zouden straks duizenden lang- parkeerders dit aangename vervoer niet prefereren boven de dagelijkse ergernis van nu? (foto's W. zjlver Rupe) maar vrijwel geen ruime uitvalswegen, ook niet te water. Men moet zich dan beperken tot de Amstel of tot zig-zagroutes naar Zuid die teveel tijdverlies opleveren. Bovendien zouden zich bij een bescheiden bootverkeer, al grote opstoppingen voordoen bij de smalle bruggen. Laat de textielgrossiers die wat geld te investeren hebben zich aaneensluiten voor de financiering van een of meerdere parkeergarages. Daar zit de stad om te springen." Het klinkt zo deskundig, die verwijzing naar de stads- plattegiond en de smalle bruggen. Het rapport-Fuchs stelt rustig vast: „De benodigde weg voor de schepen ligt klaar. De benodigde schepen zijn of aanwezig of kunnen met weinig kosten voor dit doel worden gebruikt." De Amstel biedt inderdaad een invalsweg die breder is dan iedere invalsweg voor asverkeer, en van Zuid en West uit komen de Boerenwetering, het Jacob van Lennepkanaal, de Hugo de Groot gracht en de Kattensloot in de Singelgracht uit voordat die waterwegen verstopt raken, kunnen er vloten rondvaartboten varen! Inderdaad zijn er enkele smalle bruggen en doorvaarten waar bij een intensiever gebruik van de waterweg eenrichtings verkeer of stoplichten nodig zullen zijn. Dat is te

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1964 | | pagina 23