112 de woonstad voor het deel van de bevolking dat in die industrie werkt, de stad voor de belangrijkste gemeenschappelijke sportmanifestaties. Het zal een geordende stad moeten zijn volgens een modern plan, met een ruime en open opzet, die de mogelijkheden biedt tot aanpassing aan de uitbreidingen welke door de nieu we industrievestigingen, de wegen die men thans aanlegt en nog zal moeten aanleggen, in het verschiet komen. 5. De twee delen van het nieuwe Venetië zullen een organisch geheel vormen waarvan elk van beide zijn eigen functie zal hebben, en waarvan de bestuurs- en havenfuncties gemeenschappelijk zullen zijn. Zij zullen dichter bij elkaar komen door de uitbreiding van de woonwijken op het vasteland in de richting van de lagune, en door de transportmiddelen die de nieuwe moderne techniek kan bieden. De verbindingen zullen niet alleen sneller en gemakkelijker worden gemaakt door de vermeerdering van spoorlijnen en wegen, of door de toename der normale vervoers middelen te water, maar nieuwe bijna revolutionaire middelen zullen de levensbehoefte van Venetië tegelijk beter kunnen dienen en haar eilandkarakter meer respecteren, middelen die inplaats van nieuwe wegen en bruggen over de lagune te eisen, het mogelijk zullen maken degenen die er reeds zijn prijs te geven." Vriend en vijand in Venetië en Amsterdam Kenmerkend voor dit overtuigende beleidsprogramma is dat eerbiedige liefde voor het historische erfdeel en energieke vernieuwingsdrang hierin onverbrekelijk samenhangen, niet als compromis, maar als synthese. Het eerste wordt gestuwd door het tweede, het tweede krijgt zijn richting door het eerste. Wat niet mogelijk was bij de ons allen vertrouwde primair historisch- aesthetische benadering van de problemen, namelijk de stem van het zakenleven en van de vele overheids organen die andere dan culturele belangen behartigen, dat kan op de basis van een dergelijk programma bereikt worden. Het bevordert immers zowel de wel vaart, de volksgezondheid en de volkshuisvesting, als de bloei van kunsten en wetenschappen, en dit alles met als achtergrond dat adembenemend schone stadsbeeld der „Serenissima Repubblica". Slaagt men er in op deze basis de enthousiaste mede werking te krijgen van vele verantwoordelijke mensen van buiten de kring der emotioneel met Venetiës schoonheid verbondenen, dan zijn het niet meer de „dichters en dromers" die geïsoleerd staan maar de profiteurs van het verval, de groep die men in Italië zo treffend aanduidt als* „pescicani", haaien. Zij wor den waarachtig niet overwonnen door de voortref felijke betogen van „Italia Nostra" of door een kloek beleidsprogramma der gemeentelijke overheid. Zij zijn slim, sterk en taai, daar zowel als hier. Het zal nog lang duren voor men de kostbare oude steden uit hun greep heeft bevrijd. Van doorslaggevend belang is echter dat het rookgordijn van snorkende leuzen over economische noodzaak, vooruitgang, eisen van onze tijd, en dergelijke, wordt weggeblazen, en duidelijk zichtbaar wordt waar het algemeen belang ligt en waar de baatzuchtige roofbouw haar slag wil slaan. In dat opzicht is de beginselverklaring van Prof. Zanon Dal Bo een daad van grote betekenis. Op vele punten is er een merkwaardige overeenkomst tussen de binnenstadsproblemen van Amsterdam en de zorgen om het historische Venetië. Ook bij ons loopt de weg naar een hoopvolle toekomst door een moeizaam en kostbaar herstelproces dat vorig eeuwse misslagen ongedaan moet maken. Amsterdam en Venetië: zustersteden zegt men. Mogen het zustersteden zijn in een gemeenschappelijke opbloei, waarin zich de contouren van hun groots verleden even helder blijven aftekenen als op de doeken van Canaletto en Jan van der Heyden! GEURT BRINKGREVE Opkomend getij bij de l'unta delta Salute. Venetië is groot geworden op zee en kan niet leven zonder de zee maar moet ook verdedigd worden tegen de zee want het grensgebied tussen land en water waarop de weergaloze stad werd gebouwd, is aan voort durende veranderingen onderhevig (foto's 11 tjm 18: Ton Koot).

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1963 | | pagina 26