108 toetreding ernstig worden geschaad. Het zijn, kortom, dezelfde stedebouwkundige ziekteverschijnselen van verkeerd gesitueerde industrialisatie, verkrotting en verstikking, die men ook in Amsterdam kan waar nemen. Er is echter nog een overeenkomst: het dempen. De verhoudingen zijn natuurlijk geheel anders. Zelfs in de 18de eeuw toen het Amsterdamse net van stadswaterwegen volledig uitgebouwd en in gebruik was, en menallerwege in de stad de vaste aanlegplaatsen zag van de tientallen beurtvaart- diensten naar andere steden, en een verhuizing per dekschuit een gewone zaak was, ook toen nam het wegvervoer in Amsterdam een grotere plaats in dan het in Venetië ooit heeft gekend. In de stadsuitbreidin gen sinds 1860 speelt het water geen rol van betekenis meer. De overeenkomst ligt evenwel in het gebrek aan begrip voor de mogelijkheden en eisen van het waterwegennet en voor de noodzaak dit net gaaf te houden en te verzorgen. In tegenstelling tot de syste matisch gegraven grachten in Amsterdam, zijn de Venetiaanse kanalen van natuurlijke oorsprong. Luchtfoto's van onbebouwde lagunen eilanden tonen nog in natuurlijke staat het wonderlijk grillige net werk van stroomsleuven in dit gebied waar getijden- stroom en rivierstroom elkaar ontmoeten. Bacterio logisch onderzoek heeft aangetoond dat het water tot in de kleinste kanaalarmen van Venetië zijn zelf reinigende eigenschappen behoudt. Uiteraard is de voorwaarde daartoe dat het netwerk nergens onder broken wordt zodat de getijdestroom die tweemaal daags het vuil wegzuigt en het schone water doet binnenvloeien overal doordringt. De industrialisatie veroorzaakt évenwei een veel' te grote hoeveelheid en biologisch moeilijk af te breken soorten vuil. En wanneer men, zoals in Amsterdam, dan „terwille van de hygiëne" gaat dempen sinds 1800 zijn er heel wat kleine en ook grotere kanalen gedempt dan laat zich het resultaat raden: vervuiling en stank. Ook dat kennen wij in Amsterdam. En hoe vaak werd (en wordt nog in sommige steden) de perfide taktiek toegepast van het opzettelijk laten vervuilen en vervallen van een stadswater met zijn kaden en bruggen om het argument te kweken: zie hoe onhy giënisch, laten wij het dempen, dan komt er een „mooie" parkeerplaats Bondgenootschap van droom en daad Het gaat dus over heel wat verder-reikende en dieper- borende zaken dan de vraag of en hoe er in Venetië modern gebouwd kan worden. Het gaat om het voort bestaan van de overbevolkte, bouwvallige, verstikte eilandenstad die niet alleen van binnenuit door al deze ziektesymptomen aangevreten wordt, maar bovendien verdedigd moet worden tegen gevaarlijke waterstaatkundige veranderingen in het lagunen- gebied die zich o.m. manifesteren in de periodieke overstromingen.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1963 | | pagina 22