'.Q 'lj 106 Het omstreden wegenplan-1959. Strijd tegen een vernielend plan Zo was de situatie toen in 1958 de sectie Venetië werd opgericht van „Italia Nostra", de nationale vereniging voor de bescherming van het kunst en natuurhistorische erfdeel van Italië, een vereni ging dus die in haar doelstelling geheel overeenkomt met de Bond Heemschut. Het was de hoogste tijd want het gemeentebestuur had een algemeen stedebouw kundig plan in studie dat dodelijke gevaren voor de oude stad inhield. De ernstigste bedreiging werd wel gevormd door de geprojecteerde „via Fausta" die Venetië van het oosten over de laguneneilanden S. Erasmo, Vignole en Certosa zou naderen, zo een bruggenhoofd vormend dat ondernemende specu lanten al door een autoweg langs de stad zelf wilden verbinden met de Piazzale Roma aan de westzijde van Venetië, waar de bestaande weg vanuit Mestre zijn eindpunt vindt. Dat de stad van waterwegen en voetpaden dan van twee kanten in de greep van het autoverkeer zou worden gekraakt, met alle consequenties van dien in de gedaante van demping-, doorbraak- en torenflat plannen, kan men zich zonder moeite voorstellen. Dat de laguneneilanden die met hun tuinen en boom gaarden te midden der wijde watervlakte de onmis bare vatting vormen van het Venetiaanse juweel, dan meteen in de sfeer der bouwspeculatie getrokken zouden zijn, ligt evenzeer voor de hand. Een tweede, nauwelijks minder gevaarlijk onderdeel van het plan was het „bestuurscentrum" dat nabij de Piazzale Roma was ontworpen. Het zou een groot complex van nieuwe gebouwen worden, in afmetin gen en opzet zonder enig verband met de oude stad maar daarvan niet duidelijk gescheiden zodat dit vreemde element met zijn autoverkeer zich gemakke lijk zou kunnen uitbreiden in de omringende wijken. De sectie Venetië van „Italia Nostra" bond onmiddel lijk de strijd aan. In een internationaal verspreide brochure „Italia Nostra verdedigt Venetië" werden de bezwaren tegen het plan uiteengezet. Hoewel dit door een besluit van de „Commissariodel Commune" in mèfart 1959 werd goedgekeurd, richtte „Italia Nostra" een adres tot het gemeentebestuur met een reeks opmerkingen en voorstellen waarin stelling werd genomen tegen het type der nieuwe volkswonin gen en tegen het verdwijnen der tuinruimte. In open bare debatten, persconferenties en, tenslotte in een tentoonstelling die onder leiding van de stedebouw- kundige Prof. Giovanni Astengo in het Dogenpaleis werd georganiseerd en later, in 1962, ook in Parijs en in Straatsburg te zien was, droeg „Italia Nostra" haar denkbeelden uit. Van alle kanten kwamen de adhesiebetuigingen. Het belangrijkste resultaat was echter dat de Hoge Raad voor Openbare Werken op 16 maart 1961 de bezwaren als juist erkende. Dank zij de medewerking van de Venetiaanse wet houder voor stedebouwkundige zaken, Prof. Agostino Zanon Dal Bo aanvaardde het gemeentebestuur dit advies. De „Via Fausta" werd uit het plan geschrapt en het bestuurscentrum wordt bescheidener van opzet en verhoudingen, en bovenal door een kanaal van de aangrenzende wijken gescheiden zodat het gevaar van binnendringen der autostroom is gekeerd. De oorzaken in Venetië en in Amsterdam Is Venetië nu gered? Evenmin als de Amsterdamse binnenstad in 1954-1955 gered is door de storm van verontwaardiging tegen het dempingsplan van Hoofd commissaris Kaasjager, de activiteiten der samenwer kende oudheidkundige verenigingen, de oprichting van het comité „de Stad Amsterdam", en, min of meer als antwoord op al deze stemmen uit de bur- Voorbeeld van de ontworpen bouwmassa's in het nieuwe bestuurscentrum. IIWÏFF

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1963 | | pagina 20