nrnmt Ü'hihii 105 maar ook de rentabiliteitsberekeningen van de prin cipaal en de moderne bouwtechniek. Een dergelijke discussie raakt de kern van het probleem slechts zijdelings, maar is toch niet -zinloos, al ware het alleen om aan te tonen hoe oppervlakkig en hoe naïef zelfs belangstellende toeschouwers de situatie beoordelen. Men behoeft immers noch conservatief noch Venetiaan te zijn om in te zien dat de door het persbureau aan de moderne ontwerpers in de mond gelegde stelling over de nieuwe gebouwen die weldra evenzeer deel van het Venetiaanse stadsbeeld zullen uitmaken als de Brug der Zuchten, pure nonsens is, hetgeen in het geestige tekeningetje van ir. van de Erve duidelijker dan in woorden wordt aangetoond. Toch kan men deze en soortgelijke beweringen, waar van de baatzuchtige bedoeling om de baan schoon te vegen voor een eigen plan of onderneming niet zel den wel te raden valt, nog steeds horen en lezen. Naïef is echter de veronderstelling dat Venetië haar schoonheid wel behouden zal wanneer alleen kundige en karaktervolle architecten er bouwen. Welke archi tect zal zichzelf en welke principaal zal zijn architect van deze categorie uitsluiten? Tekening ir. W. S. van de Erve uit „Bouw" 17 dec. 1960. Wat ir. Valderpoort in het midden bracht snijdt echter hout. Venetië gaat in haar schoonheid te gron de, evenals haar zusterstad Amsterdam, wanneer men er in de komende decenniën niet in zou slagen het constructieve verval der oude bebouwing op te heffen, hiervan een gebruik te verzekeren dat tenmin ste verwant is met de oorspronkelijke functie, en het vervoer in zodanige banen te leiden of te houden dat het de grenzen die de oorspronkelijke aanleg en be bouwing stellen, niet forceert. De vormgeving van nieuwe gebouwen blijft een belangrijk, maar secun dair punt; worden de genoemde voorwaarden vervuld, dan lijkt een kundige en discrete gestalte van hetgeen nieuw moet worden gebouwd wel verzekerd in ver band met de kostbare zorg die aan de historische architectuur moet worden besteed. Blijven deze in vesteringen echter beperkt tot de grote monumenten en de echte toeristenzones, dan is het grootste deel van Venetië prijs gegeven aan de gecombineerde krachten van verkrotting en bouwspeculatie met, als schakel tussen beiden, de „doortastende" moderni seringsplannen, die uiteindelijk ook de toeristische trekpleisters in hun schoonheid en sfeer aantasten. De Brug der duchten". ii.1 r\ .Tn n QjMua Als we zo beginnen wordt het straks zo! ÜllllUli

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1963 | | pagina 19