96 boven)De gebogen rooilijn van de Weerd geeft aan de oude kroonlijsten van de westelijke gevelwand die volgens het structuurplan gesloopt zou moeten worden een fraai en karakteristiek verloop, dat de betekenis der afzonderlijke panden aanzienlijk verhoogt. rechts)Sloping van het bouwblok tussen GouverneurspleinKleine Hoogstraat en Beijerstraat, zou niet alleen architectonisch en historisch waardevolle bebouwing doen verdwijnen, maar ook een storend gat veroorzaken in de gevoelige stedebouwkundige structuur, terwijl de parkeerruimte gering blijft. vóór en 's middags né. een zeker uur, het zonodig slui ten van hoofdstraten op tijden dat het winkelend pu bliek van het verkeer bijzondere hinder heeft, etc.; alle maatregelen, die in andere steden met soortge lijke problemen worden toegepast, zonder dat dit tot moeilijkheden leidt. Ook de winkelstand raakt er tegenwoordig meer en meer van overtuigd dat het beperken en zelfs op som mige tijden verbieden van het rijverkeer ook voor hun handel voordelen biedt. Wij wijzen in dit verband op de Kalverstraat in Amsterdam, de Venestraat, Vlamingstraat en Spuistraat te 's-Gravenhage, om slechts enkele voorbeelden te noemen. Het ligt geheel in de lijn van deze gedachtengang dat men tegenwoor dig winkelcentra schept, waarvan de winkelstraten voor het rijverkeer geheel ontoegankelijk zijn. Wij noemen slechts de Lijnbaan te Rotterdam en het win kelcentrum te Amstelveen. Wat in nieuwe stadswijken wenselijk wordt geacht, mag in de oude stadskern als noodzakelijk worden beschouwd. Geheel in strijd met deze, ook in de toelichting naar voren gebrachte desiderata, zijn in het structuurplan straatverbredingen geprojecteerd die de toegankelijk heid van het centrum voor het verkeer zullen vergroten. De praktijk heeft uitgewezen dat straatverbredingen verkeer aantrekkenvandaar dat men in saneringsplan nen bv. van de gemeente Amsterdam de breedte van de nieuwe straten zo gering mogelijk heeft gehouden. Door de toeneming van het verkeer in het algemeen en een voor het verkeer gunstiger straatprofiel zal het verkeer, zelfs in een niet ver verwijderde toekomst zodanige vormen gaan aannemen, dat het effect van

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1963 | | pagina 10