96
boven)De gebogen rooilijn van de Weerd geeft aan de oude kroonlijsten van de westelijke gevelwand die volgens het structuurplan gesloopt
zou moeten worden een fraai en karakteristiek verloop, dat de betekenis der afzonderlijke panden aanzienlijk verhoogt.
rechts)Sloping van het bouwblok tussen GouverneurspleinKleine Hoogstraat en Beijerstraat, zou niet alleen architectonisch en historisch waardevolle
bebouwing doen verdwijnen, maar ook een storend gat veroorzaken in de gevoelige stedebouwkundige structuur, terwijl de parkeerruimte gering blijft.
vóór en 's middags né. een zeker uur, het zonodig slui
ten van hoofdstraten op tijden dat het winkelend pu
bliek van het verkeer bijzondere hinder heeft, etc.;
alle maatregelen, die in andere steden met soortge
lijke problemen worden toegepast, zonder dat dit tot
moeilijkheden leidt.
Ook de winkelstand raakt er tegenwoordig meer en
meer van overtuigd dat het beperken en zelfs op som
mige tijden verbieden van het rijverkeer ook voor
hun handel voordelen biedt. Wij wijzen in dit verband
op de Kalverstraat in Amsterdam, de Venestraat,
Vlamingstraat en Spuistraat te 's-Gravenhage, om
slechts enkele voorbeelden te noemen. Het ligt geheel
in de lijn van deze gedachtengang dat men tegenwoor
dig winkelcentra schept, waarvan de winkelstraten
voor het rijverkeer geheel ontoegankelijk zijn. Wij
noemen slechts de Lijnbaan te Rotterdam en het win
kelcentrum te Amstelveen. Wat in nieuwe stadswijken
wenselijk wordt geacht, mag in de oude stadskern als
noodzakelijk worden beschouwd.
Geheel in strijd met deze, ook in de toelichting naar
voren gebrachte desiderata, zijn in het structuurplan
straatverbredingen geprojecteerd die de toegankelijk
heid van het centrum voor het verkeer zullen vergroten.
De praktijk heeft uitgewezen dat straatverbredingen
verkeer aantrekkenvandaar dat men in saneringsplan
nen bv. van de gemeente Amsterdam de breedte van
de nieuwe straten zo gering mogelijk heeft gehouden.
Door de toeneming van het verkeer in het algemeen
en een voor het verkeer gunstiger straatprofiel zal het
verkeer, zelfs in een niet ver verwijderde toekomst
zodanige vormen gaan aannemen, dat het effect van