91 en het bedrijfsleven tot behoud van een belangrijk cultureel erfgoed, namelijk de zo kenmerkend Zaanse houtarchitectuur. Ook de vorm die gekozen is ver dient bewondering. Aan een nog ongeschonden bocht van de Zaan wordt een woonwijk gesticht waarheen woonhuizen, kenmerkende openbare gebouwen en molens worden overgeplaatst. Zo wordt een levend stadsdeel geschapen, goed bewoonbaar en in de toe komst een toeristische attractie van zeer grote bete kenis. Veel hangt echter af van de omgeving. In Zaanse kringen en Heemschut sluit zich daarbij van harte aan bestaat de hoop dat de eerste opzet wordt uitgebreid zodat ook de Kalverpolder hierbij als landschappelijk element wordt opgenomen. Dit zou wijziging brengen in de bestaande bebouwingsplannen voor de Kalverpolder, maar de Zaanse Schans, die dan een waarlijk internationale allure als voorbeeld van monumentenzorg zou krijgen, de nodige armslag geven, terwijl omgekeerd de Schans ernstig zou wor den geschaad indien de Kalverpolder met moderne blokken wordt volgebouwd. Van harte hoopt het be stuur van de Bond Heemschut dat het bewonderens waardige élan waaraan de Stichting de Zaanse Schans haar bestaan dankt, verder zal leiden tot de zo nood zakelijke stap hierbij ook de Kalverpolder te betrek ken. De wijzigingen in het rijks- en provinciaal wegen net in de Zaanstreek zouden de aanleiding kunnen zijn om nader te bestuderen of de in de Kalverpolder geprojecteerde bebouwing niet beter elders verwe zenlijkt kan worden. Alkmaar, Kooltuin De lezers van ons blad zullen zich herinneren met hoe veel strijd enkele jaren geleden uit het beruchte „ba sisplan" van de gemeente Alkmaar de ergste vergis singen werden geweerd. Een van de zeer aanvecht bare punten blijft het voornemen de Kooltuin te dempen, als onderdeel van een geprojecteerde ver keersweg door de stadskern van Kanaalkade naar Luttik Oudorp, en verder naar de Laat, een gedachte waarvan de onjuistheid thans, in 1963, nog veel dui delijker spreekt dan toen het plan ontstond, maar die toch ook al in strijd is met een der in de toelichting op het basisplan genoemde richtlijnen nl. „verkeer dat geen bepaald doel in de binnenstad zoekt, moet zoveel mogelijk om de binnenstad heen geleid wor den." Realisering van deze verkeersweg het ver haal wordt wel zéér eentonig! zou een desastreuze vernieling in de kleine Alkmaarse binnenstad teweeg brengen, en tenslotte weinig effect sorteren omdat de groei van het autopark toch sneller gaat. Maar ook het eerste stukje, de Kooltuin, is al erg genoeg. Verschillende tekenen wijzen er op dat het gemeente bestuur voornemens is hier te beginnen: het plan om de brug over de Kooltuin aan de zijde van cle Kanaal kade door een dam te vervangen, en de opvallende, om niet te zeggen, ergerlijke vervuiling van het grachtje. Nu zijn er in onze oude steden grachten aan te wijzen met grotere allure dan de Kooltuin. Juist echter de bescheiden schaal en afmetingen, de aardige oude huisjes, de beplanting en de achter het grachtje op rijzende bebouwing van de Achterdam geven aan het geheel een bijzonder karakter, een intimiteit waarin de historische sfeer van de Alkmaarse binnenstad opmerkelijk gaaf is bewaard. De Kooltuin ligt in de onmiddellijke nabijheid van de kaasmarkt en de Waag, de aantrekkingspunten bij uitstek voor de vreemde lingen. Na een bezoek aan de kaasmarkt verspreiden de bezoekers zich meestal in de omgeving. Er bestaat hier dus behoefte aan een rustig voetgangersdomein. Een verkeersweg zou dan in hoge mate schadelijk zijn. De panden langs Kooltuin en Achterdam, thans ten dele sterk verwaarloosd, zouden zich na restauratie bij uitstek lenen om er kleine ambachtelijke bedrijven onder te brengen en winkels waar vreemdelingen souvenirs en andere zaken kunnen kopen. Het wekt verwondering dat het gemeentebestuur voor deze unieke gelegenheid zo weinig aandacht heeft, en, in- plaats van een dergelijke ook economisch aantrekke lijke ontwikkeling te bevorderen, daartoe de moge lijkheid afsnijdt. Op grond van al deze overwegingen heeft het bestuur van de Bond Heemschut de Minister van O.K. W. verzocht door middel van de Monumentenwet het stadsbeeld van de Kooltuin te beschermen en door het weigeren van sloopvergunningen te voorkomen dat de Alkmaarse binnenstad ter plaatse onherstelbaar wordt geschaad. Walcheren, streekplan Hoogbouw is in „Heemschut" al herhaaldelijk ter sprake gebracht, zowel in de steden als in het land schap. De moderne constructie- en lifttechniek maakt hoge gebouwen met een „dure" bestemming niet alleen mogelijk, maar ook winstgevend, vooral in een aan trekkelijke omgeving. Vandaar de voortdurende pogingen om op mooie punten hoog te mogen bouwen, en vandaar de nood zaak voor gemeentelijke en provinciale autoriteiten aan deze druk weerstand te bieden, omdat men aan de één niet weigeren mag wat men aan de ander toestaat en het dan met die aantrekkelijke omgeving al heel gauw afgelopen zou zijn. Helaas hebben de ontwerpers van de tweede partiële herziening van het streekplan Walcheren een zwak moment gehad toen zij de mogelijkheid openden in het duingebied ten noorden van Vrouwenpolder een hotel te bouwen van ten minste 30 m hoogte en een lengte van i 20 m. Daarmee is het hek van de dam, elke volgende herziening kan nieuwe gegadigden brengen met gelijke rechten. Overigens is één ge bouw van deze afmetingen voor de contour van Wal cheren, een contour van de duinenrij vervloeiend in dijken met de oprijzende torens van Middelburg en Veere, al genoeg om de schoonheid van dit wijde cultuurlandschap te verstoren. Dat er meer logies- gelegenheid komt voor de recreatiezoekenden zal nodig zijn, zeker met het oog op de toekomstige ont-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1963 | | pagina 29