.1 worden teruggebracht. Meer nog valt er wellicht te zeggen voor de huisvesting van een cultureel (ont- moetings-) centrum. Eindhoven heelt hier al lang behoefte aan. Qua inrichting is het gebouw daarvoor uitstekend geschikt of geschikt te maken. De archi tectonische allure welke het gebouw heeft en de lig ging ervan midden in de stacl zouden deze keuze ook in ideële zin volkomen rechtvaardigen. Nadat het oucl-stadhuis eenmaal zijn aanvankelijke functie had verloren werd over 't algemeen weinig piëteit voor liet gebouw aan de dag gelegd. Dat oleek reecls in liet begin van de dertiger jaren, toen men het nodig oordeelde het fraaie trapüordes, dat uiteraard wat ruimte van het trottoir wegnam, te verwijderen. Daarmee werd een maatregel vol trokken die tot in onze dagen door menig oud-Eind- hovenaar wordt betreurd. Met de verwijdering van dit trapbordes werden niet alleen de maatverhoudin gen van de ingangspartij geweld aangedaan maar ook ging hiermee een belangrijk element verloren dat „schaal''-bepalend was voor 't gebouw in zijn geheel. Gelukkig was de ingreep echter nog van te weinig imjrortantie om ook ernstig nadelig te zijn voor het monumentale aspect als zodanig. A'Vij zouden ons mo gen verheugen ais 't alleen bij dit verliespunt mocht blijven. Want thans, anno 1963, bedreigt het ge bouw een veel groter gevaar. Een doorbraak, die men naar alle waarschijnlijkheid voornemens is te maken zal de totale ondergang van het gebouw tot gevolg hebben. De bedoeling, van deze doorbraak is een. •rechtstreekse doorstroming van het verkeer tot stand te brengen vanaf de Kleine Berg tot aan de oude Markt. De voorgenomen verbinding kruist de Kei zersgracht, gaat dwars door het voormalige stadhuis en haakt vervolgens op de Jan van Eloofstraat in. Dit overeenkomstig het „jalan Van der Laan", al dikwijls becritiseercl en destijds beslist niet spontaan door de gemeenteraad goedgekeurd. De voorlichting omtrent de hier bedoelde doorbraak, vooral wat betreft de daaruit voortspruitende afbraak van 't oud-stadhuis is uiterst jaover geweest, althans niet in overeenstem ming met het belang van deze aangelegenheid. Dat is uiteraard te laken, want als men nauwelijks weet wat er aan de hand is, is het moeilijk enig protest te laten horen.En vooraleer men zich in clë materie heeft verdiept, zich een oordeel heeft gevormd en zijn critiek heeft, voorbereid kunnen onherroejaelijke be sluiten reeds genomen zijn. Wij hopen nietemin dat deze jaublicatie nog oja tijd komt en dat ze niet alleen tot bezinning maar ook metterdaad tot wijziging van de bestaande plannen zal leiden. Wij verkeren overigens met onze verdediging van 't oud-staclhuis in een enigszins moeilijk parket. Het jaar waarin met de bouw van het stadhuis wordt be gonnen valt samen met de geboorte van Berlage. De neo-gotiek is dan sterk in opkomst en weldra viert zij haar grootste triomfen. Maar uiteraard heeft zij niet 't eeuwige leven. Als Berlage 35 jaar later te Am sterdam zijn koopmansbeurs tot stand brengt is het keerpunt in zicht. Weliswaar is" 'dit gebouw nog wat zwaar op de hand maar het opent de weg naar een groter zelfbewustzijn en een toekomst met een.eigen visie oja kunst en architectuur. De tijd is nu langza merhand rijp voor een eigentijdse creativiteit, hoe on volkomen deze dikwijls ook nog zijn zal. Met dat al be gint de invloed van de neo-gotiek geleidelijk te min deren. Na de eeuwwisseling ontstaat er zelfs bepaalcf een aversie tegen. De stijl die eerst jubelend werd geadoreerd kan voortaan niet smadelijk genoeg wor- clen verguisd. Deze reactie was uiteraard even onver mijdelijk als noodzakelijk en het is ook wel te begrij pen dat de gevolgen hiervan tot in onze tijd zijn blij ven doorwerken. Want een eenmaal ingenomen standpunt heeft dikwijls een hardnekkig leven. Nog altijd staat men laatdunkend en met grote voorin genomenheid tegenover de neo-gotiek. Aan bouwver- ken uit deze periode wordt betrekkelijk weinig waar de gehecht en als men ze om een of andere reden wil opruimen zal dat als regel niet op tegenstand stuiten. Men benadert de neo-gotiek te veel vanuit de heden daagse, moderne principes. De eigen-waarcle ervan wordt zodoende over 't hoofd gezien. Om de werke lijke betekenis van de neo-gotiek te kunnen beoorde- 63 Het 16de eeuwse stadhuisin 1865 gesloopt.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1963 | | pagina 21