(/yyl Cjfï+cud%>4' nmxLetA, dan blijken de „lansen" zoek en verkeren de stra ten in de modderbrij, waar onze brochure zo mis prijzend over schrijft. Ja, ja, we breiden uit, de bevolking neemt toe, en wij willen het grondgebied uitbreiden, we mechani seren, we bouwen nieuwe stadswijken, maar in tussen zijn we niet meer zo netjes als vijf en twintig jaar geleden, blijkens onze brochure. Zouden wij in dit opzicht weer terug gaan naar de middeleeuwen, toen door verwaarlozing en vervui ling der steden de algemene hygiënische toestand zo slecht werd? Nee, clat geloof ik niet, want wij bou wen nu meer ziekenhuizen. Nog meer water Uit het bovenstaande krijgt men wel de indruk, dat meer met water moet worden gewerkt. Dat klopt. Er is veel te stellen met het water in Amsterdam (en andere steden met dempgewoonten)Een groep par ticulieren heeft een commissie gevormd onder de naam, welke wij de commissie zelf ook graag zouden toeroepen, nl. STOP. Deze heeft een paar goede «O-V etc/ ...W£cv ideeën (welke u deels aantreft in het adres, dat de Bond Heemschut in 1954 al aan het gemeentebestuur van Amsterdam aanbood, zie Heemschut 31ste jaar gang no 6, 1954)Maar zij heeft ook een zeer slechte nl. het voorstel, om de Singelgracht te dempen en deze voor parkeergelegenheid te bestemmen. Men heeft in de 19de eeuw al de grove fout gemaakt de schansen binnen deze singelgracht te slechten, zon der deze te bestemmen tot wat de moderne stede- bouw een „groenstrook" noemt. Dat zou in het groen-arme centrum de weldaad zijn geweest, die er nog steeds aan ontbreekt. In plaats daarvan is men die strook gaan volbouwen op de erbarmelijke ma nier die wij nu o.m. kennen aan de Marnixstraat en het Huis van Bewaring. Het enige aantrekkelijke langs deze binnenstadsrand, de enige verademing, is juist het water. Het zou de 20ste-eeuwse stedebouwkunclige fout zijn óók het water te dempen en er een eindeloze, lange openluchtgarage van te maken: een blikken schans! Amsterdam is beter waard. Zoekt men parkeerruimte langs de binnenstads rand dan ligt die in de 19de-eeuwse stadswijken buiten de singelgracht. Zij zijn cultureel te veron achtzamen, en van het standpunt van volkshuisves ting aan verbetering toe. Stedebouwkundig ligt hier de kans en de gelegenheid om de behoefte aan par keerruimte tegemoet te komen en de cityvorming goed op te vangen. Wat tien jaar geleden al door de Bond Heemschut werd aanbevolen: beperking van het verkeer in de binnenstad en verbetering van het openbaar vervoer, gaat weliswaar schoorvoetend ingang vinden, en zal straks onafwendbaar tot uitvoering moeten worden gebracht, maar schijnt nog steeds niet de bekrachti ging te vinden die nodig is om tot uitvoering te ko men. Laat men voordien geen domme dingen doen, óók geen tijdelijke domme dingen, die noodlottige gevolgen hebben. Nog minder schoon Met een schutting voor het Paleis op de Dam, een schutting en steigers voor de in restauratie zijnde Nieuwe Kerk, met een schutting voor het verbrande pand van C A op het Damrak ontvangt de hoofd stad straks haar stroom van toeristen uit binnen- en buitenland niet op de meest joyeuze manier. Het zij zo. Maar in Amsterdam zijn nu ook weer niet de jongens die van plan zijn om het daarbij te laten! U kent het water tussen de Nieuwe brug en de Beurs? Dat nog open gebleven deel van het oude Damrak, waar levendigheid aan gegeven wordt door af- en aan varen van rondvaartboten en andere vaartuigen? Juist daar boven het water zal het tijdelijke onderdak voor het verbrande modemagazijn worden gebouwd. Nee, niet het ftorf-tijdelijke, dat komt op het Beurs plein, maar daarna volgt het Zang-tijdelijke! Een ver gunning te geven om op de Dam de modekeet te bou- 30 4 Een door Jo 'Spier getekende bladzijde uit de brochure der stadsreiniging 1938.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1963 | | pagina 8